Belgische boeren telen nu ook soja | RetailDetail

Belgische boeren telen nu ook soja

Belgische boeren telen nu ook soja
Shutterstock

Na een testfase van maar liefst vier jaar zijn er nu ook in België boeren die soja commercieel kunnen telen. Dit jaar zullen vijf boeren aan de slag gaan met het gewas, dat steeds meer gebruikt wordt in de voedingsindustrie.

Subtropische plant

“De resultaten van de testen zijn beter dan verwacht”, zegt landbouwminister Joke Schauvliege. “Het ogenblik om soja als nieuwe teelt in Vlaanderen uit te rollen, is aangebroken.” De vijf boeren die dit jaar al aan de slag gaan met soja, zullen honderd ton soja produceren. Volgend jaar moet die hoeveelheid al verdubbeld worden.

 

Zadenverwerker AVEVE, het ILVO (Instituut voor Landbouw, Visserij en Voedingsonderzoek) en voedingsproducent Alpro sloegen enkele jaren geleden de handen in elkaar om uit te zoeken welke gewassen hier het beste groeien. Soja is immers een subtropische plant die in principe veel zon nodig heeft, maar toch blijkt het nu dus mogelijk om het gewas in België te telen.

 

Alpro wil zijn productie minder milieubelastend maken door soja uit eigen land te gebruiken: vandaag haalt het 50% van zijn soja uit andere Europese landen, maar de rest moet het laten invoeren uit landen als Canada.

 

Volgens Dieter Peeters van AVEVE is het ook voor de Belgische landbouwer een meevaller dat soja nu hier kan geteeld worden. “Het is een interessant gewas met zowel een financieel rendement als een meerwaarde voor de bodemkwaliteit.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Back to top