Belgische boeren telen nu ook soja | RetailDetail

Belgische boeren telen nu ook soja

Belgische boeren telen nu ook soja
Shutterstock

Na een testfase van maar liefst vier jaar zijn er nu ook in België boeren die soja commercieel kunnen telen. Dit jaar zullen vijf boeren aan de slag gaan met het gewas, dat steeds meer gebruikt wordt in de voedingsindustrie.

Subtropische plant

“De resultaten van de testen zijn beter dan verwacht”, zegt landbouwminister Joke Schauvliege. “Het ogenblik om soja als nieuwe teelt in Vlaanderen uit te rollen, is aangebroken.” De vijf boeren die dit jaar al aan de slag gaan met soja, zullen honderd ton soja produceren. Volgend jaar moet die hoeveelheid al verdubbeld worden.

 

Zadenverwerker AVEVE, het ILVO (Instituut voor Landbouw, Visserij en Voedingsonderzoek) en voedingsproducent Alpro sloegen enkele jaren geleden de handen in elkaar om uit te zoeken welke gewassen hier het beste groeien. Soja is immers een subtropische plant die in principe veel zon nodig heeft, maar toch blijkt het nu dus mogelijk om het gewas in België te telen.

 

Alpro wil zijn productie minder milieubelastend maken door soja uit eigen land te gebruiken: vandaag haalt het 50% van zijn soja uit andere Europese landen, maar de rest moet het laten invoeren uit landen als Canada.

 

Volgens Dieter Peeters van AVEVE is het ook voor de Belgische landbouwer een meevaller dat soja nu hier kan geteeld worden. “Het is een interessant gewas met zowel een financieel rendement als een meerwaarde voor de bodemkwaliteit.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.