Belgische boeren telen nu ook soja

Belgische boeren telen nu ook soja
Shutterstock

Na een testfase van maar liefst vier jaar zijn er nu ook in België boeren die soja commercieel kunnen telen. Dit jaar zullen vijf boeren aan de slag gaan met het gewas, dat steeds meer gebruikt wordt in de voedingsindustrie.

Subtropische plant

“De resultaten van de testen zijn beter dan verwacht”, zegt landbouwminister Joke Schauvliege. “Het ogenblik om soja als nieuwe teelt in Vlaanderen uit te rollen, is aangebroken.” De vijf boeren die dit jaar al aan de slag gaan met soja, zullen honderd ton soja produceren. Volgend jaar moet die hoeveelheid al verdubbeld worden.

 

Zadenverwerker AVEVE, het ILVO (Instituut voor Landbouw, Visserij en Voedingsonderzoek) en voedingsproducent Alpro sloegen enkele jaren geleden de handen in elkaar om uit te zoeken welke gewassen hier het beste groeien. Soja is immers een subtropische plant die in principe veel zon nodig heeft, maar toch blijkt het nu dus mogelijk om het gewas in België te telen.

 

Alpro wil zijn productie minder milieubelastend maken door soja uit eigen land te gebruiken: vandaag haalt het 50% van zijn soja uit andere Europese landen, maar de rest moet het laten invoeren uit landen als Canada.

 

Volgens Dieter Peeters van AVEVE is het ook voor de Belgische landbouwer een meevaller dat soja nu hier kan geteeld worden. “Het is een interessant gewas met zowel een financieel rendement als een meerwaarde voor de bodemkwaliteit.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top