Belgische frisdrankmerken richten samen platform op

Belgische frisdrankmerken richten gezamenlijk platform op
Foto's: BelgianCraftDrinks

Drie Belgische frisdrankproducenten – Ferm, Ritchie en Simone a Soif! – grijpen de coronacrisis aan om hun producten in de kijker te zetten. Via het nieuwe platform BelgianCraftDrinks delen ze alle info rond hun lokale limonades.

 

Amerikaanse dominantie

Het platform moet de Belgische limonades in de eerste plaats meer bekendheid geven. In 2018 dronken alle Belgen samen 1,4228 miljard liter frisdrank, wat neerkomt op één blikje per persoon per dag. Het overgrote deel van de markt is evenwel in handen van de Amerikaanse frisdrankgiganten. Zeker in de horecazaken is het aanbod vaak beperkt tot de merken van die grote fabrikanten.

 

Om daar iets aan te doen hebben de drie Belgische fabrikanten nu BelgianCraftDrinks.be opgericht, een platform waar alle informatie over "de betere Belgische frisdranken" terug te vinden is. Via de website kunnen ook degustatiepakketten besteld worden. De drie fabrikanten denken er ook aan om in de toekomst samen deel te nemen aan beurzen in binnen- en buitenland.

 

Dat het platform net nu het levenslicht ziet, is beslist geen toeval. "De hele covid-19-crisis heeft iedereen aan het denken gezet. We shoppen meer lokaal, we eten meer lokale producten, nu is het meer dan ooit tijd om onze Belgische frisdranken met natuurlijke ingrediënten naar voor te schuiven. We hopen ook dat we in het post-coronatijdperk de Belgische horecazaken mee een boost kunnen geven met ons lokaal aanbod", zegt Jan Verlinden van Ritchie.