Belgische prei en witloof op weg naar Indonesië

Belgische prei en witloof op weg naar Indonesië
http://www.shutterstock.com/nl/pic-227266582/stock-photo-group-of-belgian-endives-on-wooden-table.html?src=b7AAuPBu3VJp-Vb_Anhb0A-1-1

Belgische telers hebben toestemming gekregen om prei en witloof te exporteren naar Indonesië. Daar gaan ze proberen om de producten aan de man te brengen bij de vele westerse toeristen in het land.

Toegang tot haven van Jakarta

"We gaan niet de doorsnee Indonesiërs witloof leren eten, maar mikken wel op de hoogstaande restaurants, hotels en resorts. Er komen 11 miljoen toeristen naar dit land, voornamelijk westerlingen", legt Philippe Appeltans van het Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties uit. Momenteel wordt in de Indonesische horeca voornamelijk witloof van Australische origine gebruikt.

 

Tot nu toe exporteert België enkel appelen en peren naar Indonesië, maar Appeltans wil dat in de toekomst nog verder uitbreiden. Belangrijk daarbij is dat er toegang wordt verkregen tot de grootste haven van Jakarta, want momenteel gaan de producten nog aan land via een haven op 800 kilometer van de Indonesische hoofdstad.

 

Appeltans hoopt dat de ministers die deelnemen aan de economische missie in Indonesië de komende dagen voldoende druk zullen kunnen uitvoeren om dat te bewerkstelligen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

AB InBev doet twee Duitse bieren van de hand

17/01/2018

AB InBev doet met Diebels en Hasseröder twee Duitse biermerken van de hand. Die komen nu, samen met hun brouwerijen, in bezit van het investeringsfonds CKCF. Dat wil meer investeren in de twee bieren.

Back to top