Belgische tak Intermarché gaat 6% vooruit

Belgische tak Intermarché gaat 6% vooruit

De Franse warenhuisgroep Intermarché heeft in 2012 in zijn 82 Belgische vestigingen een omzet geboekt van 432 miljoen euro (+6%). In thuismarkt Frankrijk kwam er zelfs 7,4% bij.

Musketiers zijn strijdvaardig

Intermarché maakt deel uit van de groep ‘Le Groupement des Mousquetaires’, een vereniging van zelfstandigen. Die boekte in 2012 een globale omzet van 39,1 miljard euro (+5,6%) en rekent voor dit jaar op een verdere stijging met 5% à 6%.

 

Volgens topman Jean-Pierre Meunier is het goede resultaat van de groep te danken aan de combinatie van prijs en nabijheid. Dat laat zich ook merken in de samenstelling van de verkopen: de helft van het verkochte volume en 36% van de omzet wordt nu al gegenereerd door de huismerken.

 

Beter dan Franse rivaal

In thuisland Frankrijk telt Fankrijk 1803 hyper- en supermarkten, die vorig jaar goed waren voor een omzet van 20,6 miljard euro. Intermarché presteerde met die groei van 7,4% iets beter dan zijn rechtstreekse concurrent Leclerc (+7%), maar heel wat minder goed dan uitdager Système U met zijn +11%.

 

De Mousquetaires overkoepelen naast Intermarché (Frankrijk, België, Polen) ook Netto (voedingshypermarkten), Bricomarché (Frankrijk, Polen en Portugal), Poivre Rouge (restaurants), Roady (autoherstelketen), en Interex (Balkan). De Belgische Intermarchés worden uitgebaat door een zestigtal zelfstandige ondernemers. Ze zijn in Wallonië goed voor een marktaandeel van zowat 5%, maar hebben in Vlaanderen slechts twee winkels: in Waregem en Wetteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top