Belgische tak Intermarché gaat 6% vooruit

Belgische tak Intermarché gaat 6% vooruit

De Franse warenhuisgroep Intermarché heeft in 2012 in zijn 82 Belgische vestigingen een omzet geboekt van 432 miljoen euro (+6%). In thuismarkt Frankrijk kwam er zelfs 7,4% bij.

Musketiers zijn strijdvaardig

Intermarché maakt deel uit van de groep ‘Le Groupement des Mousquetaires’, een vereniging van zelfstandigen. Die boekte in 2012 een globale omzet van 39,1 miljard euro (+5,6%) en rekent voor dit jaar op een verdere stijging met 5% à 6%.

 

Volgens topman Jean-Pierre Meunier is het goede resultaat van de groep te danken aan de combinatie van prijs en nabijheid. Dat laat zich ook merken in de samenstelling van de verkopen: de helft van het verkochte volume en 36% van de omzet wordt nu al gegenereerd door de huismerken.

 

Beter dan Franse rivaal

In thuisland Frankrijk telt Fankrijk 1803 hyper- en supermarkten, die vorig jaar goed waren voor een omzet van 20,6 miljard euro. Intermarché presteerde met die groei van 7,4% iets beter dan zijn rechtstreekse concurrent Leclerc (+7%), maar heel wat minder goed dan uitdager Système U met zijn +11%.

 

De Mousquetaires overkoepelen naast Intermarché (Frankrijk, België, Polen) ook Netto (voedingshypermarkten), Bricomarché (Frankrijk, Polen en Portugal), Poivre Rouge (restaurants), Roady (autoherstelketen), en Interex (Balkan). De Belgische Intermarchés worden uitgebaat door een zestigtal zelfstandige ondernemers. Ze zijn in Wallonië goed voor een marktaandeel van zowat 5%, maar hebben in Vlaanderen slechts twee winkels: in Waregem en Wetteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour accepte les sacs et les boîtes réutilisables aux comptoirs

20/11/2017

Après un projet pilote réussi à l’Hypermarché Carrefour de Bierges, tous les Hypermarchés Carrefour et les Carrefour Market en gestion propre acceptent désormais les sacs à vrac et boîtes réutilisables des clients aux comptoirs en service.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Tweede Leuvense foodhal De Smidse geopend

20/11/2017

Leuven is een foodhal rijker: dit weekend opende De Smidse aan het nieuwe Sluispark. In de voormalige smederij van Stella Artois zijn nu een verpakkingsvrije winkel, aperobags van Jeroen De Pauw, een pasta-atelier en meer te vinden.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Back to top