Belgische tak Intermarché gaat 6% vooruit

Belgische tak Intermarché gaat 6% vooruit

De Franse warenhuisgroep Intermarché heeft in 2012 in zijn 82 Belgische vestigingen een omzet geboekt van 432 miljoen euro (+6%). In thuismarkt Frankrijk kwam er zelfs 7,4% bij.

Musketiers zijn strijdvaardig

Intermarché maakt deel uit van de groep ‘Le Groupement des Mousquetaires’, een vereniging van zelfstandigen. Die boekte in 2012 een globale omzet van 39,1 miljard euro (+5,6%) en rekent voor dit jaar op een verdere stijging met 5% à 6%.

 

Volgens topman Jean-Pierre Meunier is het goede resultaat van de groep te danken aan de combinatie van prijs en nabijheid. Dat laat zich ook merken in de samenstelling van de verkopen: de helft van het verkochte volume en 36% van de omzet wordt nu al gegenereerd door de huismerken.

 

Beter dan Franse rivaal

In thuisland Frankrijk telt Fankrijk 1803 hyper- en supermarkten, die vorig jaar goed waren voor een omzet van 20,6 miljard euro. Intermarché presteerde met die groei van 7,4% iets beter dan zijn rechtstreekse concurrent Leclerc (+7%), maar heel wat minder goed dan uitdager Système U met zijn +11%.

 

De Mousquetaires overkoepelen naast Intermarché (Frankrijk, België, Polen) ook Netto (voedingshypermarkten), Bricomarché (Frankrijk, Polen en Portugal), Poivre Rouge (restaurants), Roady (autoherstelketen), en Interex (Balkan). De Belgische Intermarchés worden uitgebaat door een zestigtal zelfstandige ondernemers. Ze zijn in Wallonië goed voor een marktaandeel van zowat 5%, maar hebben in Vlaanderen slechts twee winkels: in Waregem en Wetteren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alpro haalt sojabonen alleen uit Europa en Canada

19/09/2017

Alpro, de fabrikant van sojadranken, koopt zijn sojabonen nog uitsluitend bij producenten in Europa en Canada. Op die manier wil het bedrijf er zeker van zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Om dat doel te bereiken, heeft het ook al diverse lokale initiatieven opgestart.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Zelfstandige supermarkt wil e-commerce boot niet missen

18/09/2017

E-commerce is en blijft hét magische woord in gesprekken over de toekomst van de voedingsdistributie. Zijn de zelfstandige winkeluitbaters ermee begaan? Wat verwachten ze? Weten ze wat hun moederhuizen op dat vlak aan het bekokstoven zijn?

Carrefour opent 15 nieuwe drives

18/09/2017

Supermarktketen Carrefour opent op 29 september drie nieuwe afhaalpunten voor drive.be, wat het totaal voor de maand op vijftien nieuwe 'drives' brengt. In totaal werden er sinds het begin van het jaar al 72 afhaalpunten geopend.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top