Belgische winkels Albert Heijn maakten winst in 2015 | RetailDetail

Belgische winkels Albert Heijn maakten winst in 2015

Belgische winkels Albert Heijn maakten winst in 2015

De Belgische filialen van de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn hebben in 2015 voor het eerst winst weten te maken. Dat hebben CEO Dick Boer en CFO Jef Carr bevestigd na de bekendmaking van de financiële cijfers van Ahold.

 

Geen uitspraak over toekomst Albert Heijn in België

Voorlopig blijft het wel nog afwachten of de winkels ook dit jaar winstgevend zullen zijn, want door de fusie met Delhaize is het mogelijk dat acht winkels de deuren moeten sluiten van de Belgische Mededingingsautoriteiten.

 

“Pas na het officiële oordeel en nadat Ahold en Delhaize zijn gefuseerd, kunnen we beginnen te werken aan onze toekomstige strategie in België. Nu hebben we nog geen overzicht van elkaars prestaties. Maar wat we in juni - toen we onze fusie aankondigden - hebben gezegd, blijft gelden: Delhaize blijft in België het voornaamste merk van Ahold Delhaize”, zegt CEO Dick Boer aan De Tijd. Dick Boer wil echter geen verdere uitspraken doen over de expansie van de keten in België of zelfs een mogelijk vertrek van Albert Heijn na de fusie.

 

Bij Ahold maken ze zich ook nog geen zorgen over Bol.com, dat nog steeds niet winstgevend is. “Het businessmodel van Bol.com is winstgevend, maar toch maken we nog geen winst, want we investeren volop. In 2015 en 2016 investeren we 60 miljoen euro. Om de merkbekendheid te vergroten, de website te verbeteren en nieuwe producten aan het aanbod toe te voegen”, aldus CFO Jef Carr. Hij wil daarbij nog niet zeggen wanneer Bol.com wel winstgevend moet zijn. Er zijn ook geen plannen om met de webwinkel aanwezig te zijn in meer landen dan nu het geval is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

“We zien platformen als de toekomst van retail” (Jan Huysmans, bol.com)

22/02/2018

Steeds meer retailers bieden hun producten aan op online marktplaatsen, naast hun eigen webshop: zo profiteren ze van e-commerce expertise en een groter bereik. Een succesformule die ook bij bol.com aan hoog tempo groeit.

Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Back to top