Belgische winkels Albert Heijn maakten winst in 2015 | RetailDetail

Belgische winkels Albert Heijn maakten winst in 2015

Belgische winkels Albert Heijn maakten winst in 2015

De Belgische filialen van de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn hebben in 2015 voor het eerst winst weten te maken. Dat hebben CEO Dick Boer en CFO Jef Carr bevestigd na de bekendmaking van de financiële cijfers van Ahold.

 

Geen uitspraak over toekomst Albert Heijn in België

Voorlopig blijft het wel nog afwachten of de winkels ook dit jaar winstgevend zullen zijn, want door de fusie met Delhaize is het mogelijk dat acht winkels de deuren moeten sluiten van de Belgische Mededingingsautoriteiten.

 

“Pas na het officiële oordeel en nadat Ahold en Delhaize zijn gefuseerd, kunnen we beginnen te werken aan onze toekomstige strategie in België. Nu hebben we nog geen overzicht van elkaars prestaties. Maar wat we in juni - toen we onze fusie aankondigden - hebben gezegd, blijft gelden: Delhaize blijft in België het voornaamste merk van Ahold Delhaize”, zegt CEO Dick Boer aan De Tijd. Dick Boer wil echter geen verdere uitspraken doen over de expansie van de keten in België of zelfs een mogelijk vertrek van Albert Heijn na de fusie.

 

Bij Ahold maken ze zich ook nog geen zorgen over Bol.com, dat nog steeds niet winstgevend is. “Het businessmodel van Bol.com is winstgevend, maar toch maken we nog geen winst, want we investeren volop. In 2015 en 2016 investeren we 60 miljoen euro. Om de merkbekendheid te vergroten, de website te verbeteren en nieuwe producten aan het aanbod toe te voegen”, aldus CFO Jef Carr. Hij wil daarbij nog niet zeggen wanneer Bol.com wel winstgevend moet zijn. Er zijn ook geen plannen om met de webwinkel aanwezig te zijn in meer landen dan nu het geval is.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.