Betaalautomaten in opmars bij lokale voedingswinkels

Betaalautomaten in opmars bij lokale voedingswinkels
(c) Antenor Shopmaster

In supermarkten zijn ze stilaan een vertrouwd gezicht, maar nu duiken ze ook op bij almaar meer zelfstandige voedingswinkels: de automatische kassa’s, waarbij de handelaar niet meer in aanraking komt met het geld.

 

Hygiënischer, handiger en veiliger

De opmars van de automatische kassa’s ‑ betaalautomaten waarbij de klant zijn biljetten of muntjes rechtstreeks in de machine deponeert en er zijn eventuele wisselgeld zelf uitvist ‑ gaat snel. Producenten zagen de verkoop ervan op twee jaar tijd met 60 à 70 procent toenemen.

 

Ook de lokale voedingswinkels springen op de trein: op dit moment heeft al 6% van de slagers, bakkers en andere lokale voedingswinkels zo'n cashautomaat in huis, zo blijkt uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 426 voedingshandelszaken.

 

“Vanuit hygiënestandpunt biedt zo'n kassa in de voedingshandel alleen maar voordelen”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws in Het Nieuwsblad. “Meer in het algemeen spaart ze ook tijd uit bij grote drukte, zijn fouten bij het wisselen uit den boze en voorkomt ze dat personeelsleden geld stelen uit de kassa. Wetende dat 4 op de 10 diefstallen in een winkel het werk is van eigen medewerkers, is dat geen onbelangrijk argument.”

 

Al hangt aan zo'n kassa wel een prijskaartje: gemiddeld 15.000 euro, tegenover zo'n 5.000 euro voor een klassieke kassa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top