Betaalautomaten in opmars bij lokale voedingswinkels

Betaalautomaten in opmars bij lokale voedingswinkels
(c) Antenor Shopmaster

In supermarkten zijn ze stilaan een vertrouwd gezicht, maar nu duiken ze ook op bij almaar meer zelfstandige voedingswinkels: de automatische kassa’s, waarbij de handelaar niet meer in aanraking komt met het geld.

 

Hygiënischer, handiger en veiliger

De opmars van de automatische kassa’s ‑ betaalautomaten waarbij de klant zijn biljetten of muntjes rechtstreeks in de machine deponeert en er zijn eventuele wisselgeld zelf uitvist ‑ gaat snel. Producenten zagen de verkoop ervan op twee jaar tijd met 60 à 70 procent toenemen.

 

Ook de lokale voedingswinkels springen op de trein: op dit moment heeft al 6% van de slagers, bakkers en andere lokale voedingswinkels zo'n cashautomaat in huis, zo blijkt uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 426 voedingshandelszaken.

 

“Vanuit hygiënestandpunt biedt zo'n kassa in de voedingshandel alleen maar voordelen”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws in Het Nieuwsblad. “Meer in het algemeen spaart ze ook tijd uit bij grote drukte, zijn fouten bij het wisselen uit den boze en voorkomt ze dat personeelsleden geld stelen uit de kassa. Wetende dat 4 op de 10 diefstallen in een winkel het werk is van eigen medewerkers, is dat geen onbelangrijk argument.”

 

Al hangt aan zo'n kassa wel een prijskaartje: gemiddeld 15.000 euro, tegenover zo'n 5.000 euro voor een klassieke kassa.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Delhaize opent z’n stadsmoestuin

18/10/2017

Voortaan kunnen de klanten van Delhaize Boondael in Elsene groenten kopen die net geplukt zijn op het dak van hun supermarkt. Geen marketingstunt, wel een onderdeel van de duurzaamheidsstrategie van de retailer.

Sainsbury’s gaat 2.000 banen schrappen

18/10/2017

De Britse supermarktketen Sainsbury’s gaat in het Verenigd Koninkrijk ongeveer 2.000 banen schrappen. Zo wil het tot 500 miljoen pond (560 miljoen euro) besparen, in een poging om de concurrentie met de discounters aan te gaan.

Colruyt lanceert maaltijdbox

18/10/2017

Colruyt brengt een maaltijdbox voor gezinnen met kinderen op de markt, met alle nodige ingrediënten voor drie maaltijden. De kleinste maaltijdbox kost 52 euro, terwijl een iets grotere 59 euro kost. De keten maakt daarbij geen gebruik van een abonnementsformule.

63 banen op de tocht bij Coca-Cola Belgium

18/10/2017

Coca-Cola is van plan om in België 63 van de 2.200 banen te schrappen. De frisdrankenproducent gaat daarover overleg plegen met de vakbonden, om zo veel mogelijk naakte ontslagen te vermijden.

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Back to top