Beter Leven-keurmerk op termijn ook geldig in Duitsland | RetailDetail

Beter Leven-keurmerk op termijn ook geldig in Duitsland

Beter Leven-keurmerk op termijn ook geldig in Duitsland

Bedrijven en producten die in Nederland het Beter Leven-keurmerk krijgen, kunnen op termijn ook in Duitsland hun producten afzetten onder het daar geldende keurmerk. De Nederlandse en Duitse dierenwelzijnsorganisatie hebben daarover afspraken gemaakt.

Snellere toegang tot beide markten

"Door de gelijkschakeling van ons Beter Leven keurmerk met de eisen voor het label ‘Für Mehr Tierschutz’ van onze Duitse collega's ontstaat een snellere toegang tot elkaars markten, een betere verkrijgbaarheid van producten van diervriendelijker gehouden dieren en een flexibelere afzetmogelijkheid voor boeren", stelt algemeen directeur Femke-Fleur Lamkamp van de Dierenbescherming. Na een volgend onderzoek zullen de eisen van de twee keurmerken verder op elkaar worden afgesteld. De Dierenbescherming krijgt daarvoor een subsidie van 260.000 euro van het ministerie van Economische Zaken.

 

De twee organisaties benadrukken wel dat het nog een tijdje zal duren voor de totale wederzijdse erkenning van de systeemeisen van de twee keurmerken rond is. Het Duitse keurmerk heeft momenteel nog een fikse achterstand op het Nederlandse Beter Leven: dat werd tien jaar geleden geïntroduceerd en momenteel zijn er 1.600 bedrijven die het keurmerk mogen dragen. In Duitsland zijn dat er nog maar 80.

 

"We verheugen ons zeer om samen met de Dierenbescherming en het Beter Leven keurmerk de vervolgstappen van ons Tierschutzlabel te zetten", zegt voorzitter Thomas Schröder van de Duitse Dierenbeschermingsbond. "Het Beter Leven keurmerk laat zien dat een vergaande marktpenetratie kan worden bereikt als boerenorganisaties en handel genoeg moed tonen en overtuigd zijn van het belang van dierenwelzijn binnen de veehouderij.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.