Betere schappen brengen supermarkten 600 miljoen euro op | RetailDetail

Betere schappen brengen supermarkten 600 miljoen euro op

Betere schappen brengen supermarkten 600 miljoen euro op

Een betere schapindeling en een betere productmix in droge kruidenierswaren levert Nederlandse supermarkten ongeveer 600 miljoen euro ofwel drie procent meer omzet op, stelt een rapport van Nielsen.

 

Dranken en home care

Alleen al in dranken bedraagt de potentie 116 miljoen euro, een plus van drie procent, door het assortiment aan te scherpen met meer producten in bier en frisdrank en minder producten in warme dranken en wijn. Bier is trendy en in ontwikkeling met veel productinnovaties, terwijl wijn binnen supermarkten verzadiging laat zien.

 

Ook de categorie home care kan met een betere productmix 23 miljoen euro meer omzet (+5 procent) opleveren wanneer het assortiment met zes procent wordt teruggebracht, vertelt Dewy Heiser, regionale consultant binnen Sales Effectiveness voor Nielsen Benelux.

 

Assortimentsgroei is niet altijd omzetgroei

Sommige categorieën groeien in assortimentsbreedte maar niet per se in omzet. Er ontstaan omzetkansen binnen diverse categorieën door de schapruimte verdeling en productmix te optimaliseren. Meer producten toevoegen voor nieuwe trendy categorieën of segmenten is belangrijk. Er is echter een verzadigingspunt, waarbij te veel producten op het schap een negatieve impact kunnen hebben op de verkopen.

 

Een assortimentsverdeling die innovaties ondersteunt en verzadiging vermijdt, kan de verkopen dus laten groeien. Die meeromzet is haalbaar met het verdelen van de juiste hoeveelheid schapruimte voor de diverse categorieën en een juiste mix van A-merken en huismerken.

 

Deze ontwikkelingen zijn ook zichtbaar in andere Europese landen: “In Europa zien we dat in acht van de tien gevallen waarbij de assortimentsbreedte is gegroeid, de omzet ook groeit,” aldus Dewy Heiser. “Maar in Nederland zien we die omzetgroei in slechts zes van de tien gevallen.”

 

"Consumenten worden geconfronteerd met meer keuze in het foodkanaal”, legt Roberto van Taunay, Director van Sales Effectiveness voor Nielsen Benelux uit. “Deze groei in keuze komt door nieuwe producten, maar ook het groeiende aantal winkels met een gemiddeld grotere vloeroppervlakte. De toename in assortiment loopt echter niet altijd evenredig met de groei in omzet. Het maken van de juiste keuze in de verdeling van de schapruimte voor de verschillende categorieën en het kiezen van de juiste mix van producten binnen de categorieën geeft omzetkansen voor zowel retailers als fabrikanten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Back to top