Betere schappen brengen supermarkten 600 miljoen euro op | RetailDetail

Betere schappen brengen supermarkten 600 miljoen euro op

Betere schappen brengen supermarkten 600 miljoen euro op

Een betere schapindeling en een betere productmix in droge kruidenierswaren levert Nederlandse supermarkten ongeveer 600 miljoen euro ofwel drie procent meer omzet op, stelt een rapport van Nielsen.

 

Dranken en home care

Alleen al in dranken bedraagt de potentie 116 miljoen euro, een plus van drie procent, door het assortiment aan te scherpen met meer producten in bier en frisdrank en minder producten in warme dranken en wijn. Bier is trendy en in ontwikkeling met veel productinnovaties, terwijl wijn binnen supermarkten verzadiging laat zien.

 

Ook de categorie home care kan met een betere productmix 23 miljoen euro meer omzet (+5 procent) opleveren wanneer het assortiment met zes procent wordt teruggebracht, vertelt Dewy Heiser, regionale consultant binnen Sales Effectiveness voor Nielsen Benelux.

 

Assortimentsgroei is niet altijd omzetgroei

Sommige categorieën groeien in assortimentsbreedte maar niet per se in omzet. Er ontstaan omzetkansen binnen diverse categorieën door de schapruimte verdeling en productmix te optimaliseren. Meer producten toevoegen voor nieuwe trendy categorieën of segmenten is belangrijk. Er is echter een verzadigingspunt, waarbij te veel producten op het schap een negatieve impact kunnen hebben op de verkopen.

 

Een assortimentsverdeling die innovaties ondersteunt en verzadiging vermijdt, kan de verkopen dus laten groeien. Die meeromzet is haalbaar met het verdelen van de juiste hoeveelheid schapruimte voor de diverse categorieën en een juiste mix van A-merken en huismerken.

 

Deze ontwikkelingen zijn ook zichtbaar in andere Europese landen: “In Europa zien we dat in acht van de tien gevallen waarbij de assortimentsbreedte is gegroeid, de omzet ook groeit,” aldus Dewy Heiser. “Maar in Nederland zien we die omzetgroei in slechts zes van de tien gevallen.”

 

"Consumenten worden geconfronteerd met meer keuze in het foodkanaal”, legt Roberto van Taunay, Director van Sales Effectiveness voor Nielsen Benelux uit. “Deze groei in keuze komt door nieuwe producten, maar ook het groeiende aantal winkels met een gemiddeld grotere vloeroppervlakte. De toename in assortiment loopt echter niet altijd evenredig met de groei in omzet. Het maken van de juiste keuze in de verdeling van de schapruimte voor de verschillende categorieën en het kiezen van de juiste mix van producten binnen de categorieën geeft omzetkansen voor zowel retailers als fabrikanten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.