Betere schappen brengen supermarkten 600 miljoen euro op

Betere schappen brengen supermarkten 600 miljoen euro op

Een betere schapindeling en een betere productmix in droge kruidenierswaren levert Nederlandse supermarkten ongeveer 600 miljoen euro ofwel drie procent meer omzet op, stelt een rapport van Nielsen.

 

Dranken en home care

Alleen al in dranken bedraagt de potentie 116 miljoen euro, een plus van drie procent, door het assortiment aan te scherpen met meer producten in bier en frisdrank en minder producten in warme dranken en wijn. Bier is trendy en in ontwikkeling met veel productinnovaties, terwijl wijn binnen supermarkten verzadiging laat zien.

 

Ook de categorie home care kan met een betere productmix 23 miljoen euro meer omzet (+5 procent) opleveren wanneer het assortiment met zes procent wordt teruggebracht, vertelt Dewy Heiser, regionale consultant binnen Sales Effectiveness voor Nielsen Benelux.

 

Assortimentsgroei is niet altijd omzetgroei

Sommige categorieën groeien in assortimentsbreedte maar niet per se in omzet. Er ontstaan omzetkansen binnen diverse categorieën door de schapruimte verdeling en productmix te optimaliseren. Meer producten toevoegen voor nieuwe trendy categorieën of segmenten is belangrijk. Er is echter een verzadigingspunt, waarbij te veel producten op het schap een negatieve impact kunnen hebben op de verkopen.

 

Een assortimentsverdeling die innovaties ondersteunt en verzadiging vermijdt, kan de verkopen dus laten groeien. Die meeromzet is haalbaar met het verdelen van de juiste hoeveelheid schapruimte voor de diverse categorieën en een juiste mix van A-merken en huismerken.

 

Deze ontwikkelingen zijn ook zichtbaar in andere Europese landen: “In Europa zien we dat in acht van de tien gevallen waarbij de assortimentsbreedte is gegroeid, de omzet ook groeit,” aldus Dewy Heiser. “Maar in Nederland zien we die omzetgroei in slechts zes van de tien gevallen.”

 

"Consumenten worden geconfronteerd met meer keuze in het foodkanaal”, legt Roberto van Taunay, Director van Sales Effectiveness voor Nielsen Benelux uit. “Deze groei in keuze komt door nieuwe producten, maar ook het groeiende aantal winkels met een gemiddeld grotere vloeroppervlakte. De toename in assortiment loopt echter niet altijd evenredig met de groei in omzet. Het maken van de juiste keuze in de verdeling van de schapruimte voor de verschillende categorieën en het kiezen van de juiste mix van producten binnen de categorieën geeft omzetkansen voor zowel retailers als fabrikanten.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top