Beursgang HelloFresh in september | RetailDetail

Beursgang HelloFresh in september

Beursgang HelloFresh in september
Shutterstock

In september lijkt de beursgang van HelloFresh er dan eindelijk toch te komen. De maaltijdboxenverkoper wil al twee jaar naar de beurs trekken en nu zegt CEO Dominik Richter dat het bijna zover is.

Getemperde verwachtingen

HelloFresh stond twee jaar geleden bijzonder dicht bij een beursgang, maar dat plan werd toen omwille van teleurstellende resultaten opgeborgen. CEO Richter zegt nu dat hij in september dan eindelijk het aandeel van HelloFresh op de beurs verwacht.

 

Hij tempert ook wel meteen de verwachtingen: volgens de topman moet het aandeel van HelloFresh, dat op 2 miljard euro wordt gewaardeerd, pas over drie tot vijf jaar beoordeeld worden. Die terughoudendheid is waarschijnlijk het gevolg van de beursgang van de Amerikaanse concurrent Blue Apron in juni: dat aandeel is sindsdien al meer dan gehalveerd.

 

Stijgende concurrentie

Die terugval is te wijten aan de opkomende concurrentie van de grote supermarktketens. Bedrijven als HelloFresh en Blue Apron hadden lange tijd een soort monopolie op maaltijdboxen, maar nu beginnen ook steeds meer grote ketens gelijkaardige alternatieven te bieden en zelfs Amazon test sinds vorige maand een eigen maaltijdbox.

 

Ondertussen blijven de verliezen bij HelloFresh zich nog steeds opstapelen. In de eerste helft van het jaar steeg de omzet dan wel met de helft, maar ook het nettoverlies groeide van 52,9 miljoen euro naar 56,7 miljoen euro. Een beursgang zou HelloFresh dan ook iets meer ademruimte moeten geven om verder te investeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie.