Bezorgplatform Halal Hero mikt ook op niet-moslims | RetailDetail

Bezorgplatform Halal Hero mikt ook op niet-moslims

Bezorgplatform Halal Hero mikt ook op niet-moslims
Jaouad Bel Kacem en Mohamed El Mousaoui

Halal zonder 'religieus' bijsmaakje, maar vooral geassocieerd met 'gezond': Mohamed El Mousaoui en Jaouad Bel Kacem dromen daarvan en hebben het online platform Halal Hero gelanceerd. "Om het Oosten met het Westen te verbinden."

Diverse keuken

Vandaag zit halal te veel onder de radar om vlot toegankelijk te zijn, of je nu moslim bent of niet, vinden de Antwerpse initiatiefnemers van Halal Hero. Daar willen ze iets aan doen, en wel met een online platform om online halalmaaltijden te reserveren voor afhaling, levering bij je thuis of consumptie ter plaatse.

 

"Als je via halalhero.be bestelt, weet je zeker dat je eten alleszins halal is," zegt El Mousaoui. "Het aanbod is breed: van wok over pizzeria's tot zelfs een slagerij voor wie halal wil koken, maar geen tijd heeft om de inkopen zelf te doen." Raar dat zo'n systeem voor een nichemarkt als halal nog niet bestaat, vindt Bel Kacem: "Of je nu moslim bent of niet, maakt niet uit. Door de oosterse met de westerse cultuur te verbinden, creëren we voor iedereen mogelijkheden om halal te ontdekken." Je hebt immers net zo goed halal vol-au-vent of stoofvlees met frietjes als pakweg couscous.

 

Gezonde levensstijl

"Halal draait vooral om een gezonde levensstijl," meent Bel Kacem: "De restaurants waarmee we samenwerken, bereiden hun maaltijden zoveel mogelijk met verse en gezonde ingrediënten. Producten die schadelijk zijn voor de gezondheid, zoals pesticiden, kleurstoffen of bewaarmiddelen, worden geweerd."

 

Op die manier past Halal Hero in een hedendaagse opvatting rond voeding, denkt El Mousaoui: "Er zijn vandaag al heel wat Belgische supermarkten die halalfood verkopen, maar vaak onder de radar. Een platform als Halal Hero kan een heel breed publiek aanspreken, zowel in België als in andere Europese landen."

 

Halal Hero heeft dan ook ambitieuze plannen: na de Antwerpse regio komt wellicht op niet al te lange termijn ook Brussel aan de beurt, al willen de twee daar vooralsnog geen timing aan verbinden. Daarna kunnen andere steden in België snel volgen en ook in Europese landen buiten België moet de online formule vlot kunnen aanslaan.

 

Businessmodel

Inkomsten haalt Halal Hero uit een commissie per bestelling. Met de logistiek van de eventuele thuislevering houden de twee zich dan ook niet bezig: die komt ten laste van het deelnemende restaurant. Sommige fungeren enkel als afhaalpunt of bieden 'dine-in' aan, andere zorgen wel voor levering, zowel in de Antwerpse binnenstad als soms in een ruimere regio.

 

Volgens de initiatiefnemers is halalvoeding een miljardenbusiness met veel toekomstpotentieel. Alleen al in Europa besteden consumenten immers zo'n 90 miljard euro aan halalproducten. De Belgische halalmarkt is naar schatting twee miljard euro waard en groeit jaarlijks nog met 10%.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero

25/04/2018

In zijn eerste kwartaal noteerde Coca-Cola een omzetdaling met 16%, maar dat is voor de frisdrankenproducent nog steeds beter dan verwacht. Op eigen kracht verhoogt Coca-Cola de omzet met 5%, onder meer door de herlancering van zijn suikervrije drankjes.

Carrefour België rondt kaap van 300 Express-winkels

24/04/2018

Morgenavond opent Carrefour zijn 300ste Express-winkel in België, nummer 92 alweer in de Brusselse regio. Dat is een belangrijke mijlpaal voor de winkelketen, die in de nieuwe Express ook zijn herwerkt winkelconcept voor doorgaande klanten lanceert.

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.