Bezuinigingen zorgen voor mooie winst bij Coca-Cola | RetailDetail

Bezuinigingen zorgen voor mooie winst bij Coca-Cola

Bezuinigingen zorgen voor mooie winst bij Coca-Cola

Ondanks een dalende omzet, wist drankenproducent Coca-Cola in 2015 een hogere winst te halen dan een jaar eerder. Dat was voor een stuk te danken aan het besparingsprogramma, dat werd opgezet door CEO Muhtar Kent.

 

Besparingen gaan verder

De omzet van Coca-Cola daalde in 2015 met vier procent naar 44,3 miljard dollar (39,5 miljard euro). Die daling was echter voor een deel te wijten aan de sterke positie van de dollar, waardoor verkopen in het buitenland minder geld in het laatje brachten.

 

Door prijsverhogingen en een besparingsprogramma wist Coca-Cola de winst immers toch de hoogte in te jagen naar 7,4 miljard dollar (6,6 miljard euro). Dat is 3,6 procent meer dan een jaar geleden.

 

In het vierde kwartaal daalde de omzet ook, maar minder dan verwacht. Analisten hadden een omzet van 9,9 miljard dollar (8,8 miljard euro) voorspeld, maar uiteindelijk strandde die op 10 miljard dollar (8,9 miljard euro). De winst groeide in het laatste kwartaal van 770 miljoen dollar (684 miljoen euro) naar 1,24 miljard dollar (1,10 miljard euro).

 

CEO Muhtar Kent is nog niet van plan om zijn besparingen stop te zetten. Hij wil elk jaar 3 miljard dollar besparen en wil tegen 2017 alle bottelarijen in Noord-Amerika verkopen aan franchisehouders. Coca-Cola verwacht in 2016 een omzetgroei en een toename van de winst van 4 tot 6 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Een wervelende slechtnieuwsshow

22/06/2018

Ook al deden flink wat foodspelers hafslachtige pogingen om hun beroerde berichten weg te moffelen, Filet Pur achterhaalde ze wel. Hier is het ietwat pijnlijke maar alweer leerrijke weekoverzicht van RetailDetail Food!

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.