Bier AB InBev wordt volgend jaar 3 procent duurder | RetailDetail

Bier AB InBev wordt volgend jaar 3 procent duurder

Bier AB InBev wordt volgend jaar 3 procent duurder
Shutterstock

Vanaf 1 januari worden de bieren van AB InBev gemiddeld 3,04% duurder. De prijsverhoging geldt voor het hele assortiment en is het grootste voor de horeca, waar de prijs met 3,12% stijgt. Winkelketens zullen een prijsverhoging van 2,83% op hun bord krijgen. 

“Gezond evenwicht”

AB InBev wijst voor de hogere prijzen naar een aantal investeringen, zoals de lancering van Jupiler 0.0%, de capaciteitsuitbreiding in de Belgische brouwerijen en de vergroening van de logistiek en productieprocessen. “Wij streven naar een gezond evenwicht tussen kosten en inkomsten, daarbij rekening houdend met de effecten van de inflatie”, reageert het bedrijf bij De Standaard. “InBev Belgium streeft een duurzame groei op lange termijn na.”

 

Binnen de horeca zijn ze alvast niet tevreden met de hogere prijzen. "Het is bijzonder jammer en een bijzonder slecht signaal naar de horeca", aldus Horeca Vlaanderen bij De Morgen. "Als uitbater kan je niet anders dan de prijsstijging door te rekenen." De organisatie wijst er ook op dat het prijsverschil tussen de horeca en de supermarkten de voorbije jaren net aan het dalen was, maar dat het gat nu dus terug groter wordt.

 

De prijsverhoging zal bij heel wat mensen de wenkbrauwen doen fronsen, zo kort nadat AB InBev door de Europese Commissie wordt aangepakt vanwege mogelijk machtsmisbruik op de Belgische markt. Bij de Leuvense brouwer klinkt het echter dat de beslissing voor de prijsverhoging al werd genomen nog voor de uitspraak van de Europese Commissie. Het bedrijf wijst er ook op dat het volledig meewerkt aan dat onderzoek en dat er nog geen sprake is van een veroordeling.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Delhaize schrapt partners voor Pluskaart

12/07/2018

Delhaize-klanten gaan wat minder punten kunnen sprokkelen met hun Pluskaart, want de samenwerking met de andere retailers waar klanten punten konden verzamelen en bonnen inwisselen (DI, Planet Parfum, Q8 en Tom&Co) wordt stopgezet.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.

Jumbo Groep Holding stelt nieuwe directieleden aan

11/07/2018

Jumbo Groep Holding, het bedrijf achter supermarktketen Jumbo, maakte vandaag een aantal wissels bekend in de eigen directie. Jumbo België krijgt Peter Isaac als algemeen directeur, La Place neemt afscheid van Bart van den Nieuwenhof.

Muyters zegt nee tegen herstructureringsplan Carrefour

11/07/2018

Deelstaatminister Philippe Muyters geeft een negatief advies voor het herstructureringsplan van supermarktketen Carrefour. Door dit plan zouden 600 werknemers recht hebben op het stelsel van werkloosheid met bedrijfstoeslag (SWT), de opvolger van het brugpensioen. De definitieve uitspraak ligt in het kamp van federaal minister Kris Peeters.