Bier AB InBev wordt volgend jaar 3 procent duurder | RetailDetail

Bier AB InBev wordt volgend jaar 3 procent duurder

Bier AB InBev wordt volgend jaar 3 procent duurder
Shutterstock

Vanaf 1 januari worden de bieren van AB InBev gemiddeld 3,04% duurder. De prijsverhoging geldt voor het hele assortiment en is het grootste voor de horeca, waar de prijs met 3,12% stijgt. Winkelketens zullen een prijsverhoging van 2,83% op hun bord krijgen. 

“Gezond evenwicht”

AB InBev wijst voor de hogere prijzen naar een aantal investeringen, zoals de lancering van Jupiler 0.0%, de capaciteitsuitbreiding in de Belgische brouwerijen en de vergroening van de logistiek en productieprocessen. “Wij streven naar een gezond evenwicht tussen kosten en inkomsten, daarbij rekening houdend met de effecten van de inflatie”, reageert het bedrijf bij De Standaard. “InBev Belgium streeft een duurzame groei op lange termijn na.”

 

Binnen de horeca zijn ze alvast niet tevreden met de hogere prijzen. "Het is bijzonder jammer en een bijzonder slecht signaal naar de horeca", aldus Horeca Vlaanderen bij De Morgen. "Als uitbater kan je niet anders dan de prijsstijging door te rekenen." De organisatie wijst er ook op dat het prijsverschil tussen de horeca en de supermarkten de voorbije jaren net aan het dalen was, maar dat het gat nu dus terug groter wordt.

 

De prijsverhoging zal bij heel wat mensen de wenkbrauwen doen fronsen, zo kort nadat AB InBev door de Europese Commissie wordt aangepakt vanwege mogelijk machtsmisbruik op de Belgische markt. Bij de Leuvense brouwer klinkt het echter dat de beslissing voor de prijsverhoging al werd genomen nog voor de uitspraak van de Europese Commissie. Het bedrijf wijst er ook op dat het volledig meewerkt aan dat onderzoek en dat er nog geen sprake is van een veroordeling.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.