Bierexport stijgt fors, maar thuismarkt blijft belangrijker

Bierexport stijgt fors, maar thuismarkt blijft belangrijker

De export van bier is de voorbije jaren exponentieel gestegen. Toch drinkt de Belg zelf nog altijd een stuk meer dan dat er bier wordt uitgevoerd. Dat blijkt uit de nieuwste sectoranalyse van het Federaal Planbureau.

Eigen bier blijft het populairst

De uitvoer van bier is in de periode van 2008 tot 2013 gestegen van 590 miljoen euro tot 861 miljoen euro, of een groei op jaarbasis van 7,9%. In 2014 nam de uitvoer verder toe tot 911 miljoen euro. Maar ook de invoer van bier steeg - en wel met 5,2% op jaarbasis sinds 2008 - tot een bedrag van 112 miljoen euro in 2013. Dat staat in een economische analyse van de sector van alcoholische dranken in België, uitgevoerd door het Federaal Planbureau.

 

Het binnenlands verbruik van bier is in de periode 2008-2013 met zowat 60 miljoen euro gestegen tot ongeveer 1,13 miljard euro, goed voor een jaarlijkse groei van 1,2%. Daarmee blijft het binnenlandse bierverbruik in euro belangrijker dan de uitvoer.

 

Bier is de belangrijkste alcoholische drank geproduceerd in België. De productiewaarde van bier steeg van 1,56 miljard euro in 2008 tot 1,88 miljard euro in 2013, of een jaarlijkse groei van 3,8 procent. Frankrijk (31%) was de grootste afnemer in 2014, gevolgd door de Verenigde Staten (19%), Nederland (17%) en Duitsland (7%).

 

Wijn en sterke drank vooral invoerverhaal

Ook de productie van wijn, ciders en andere gegiste dranken, alsook die van gedistilleerde alcoholische dranken, nam in de periode 2008-2013 toe. Al vertegenwoordigde die binnenlandse productie zelfs in 2013 nog slechts een habbekrats: respectievelijk 1% en 2% van het totaal voor alcoholische dranken.

 

Niet dat de Belg die geestrijke dranken links laat liggen: in 2014 werd voor 1,05 miljard euro aan wijn, ciders en andere gegiste dranken in ons land ingevoerd en voor 286 miljoen euro aan gedistilleerde alcoholische dranken. Daarmee is deze categorie bij uitstek een invoerverhaal.

 

Ter vergelijking: de productie van mineraalwaters en frisdranken kende een groei van 16% in de periode 2008-2013, goed voor een bedrag van 1,36 miljard euro in 2013.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Back to top