Bierexport stijgt fors, maar thuismarkt blijft belangrijker | RetailDetail

Bierexport stijgt fors, maar thuismarkt blijft belangrijker

Bierexport stijgt fors, maar thuismarkt blijft belangrijker

De export van bier is de voorbije jaren exponentieel gestegen. Toch drinkt de Belg zelf nog altijd een stuk meer dan dat er bier wordt uitgevoerd. Dat blijkt uit de nieuwste sectoranalyse van het Federaal Planbureau.

Eigen bier blijft het populairst

De uitvoer van bier is in de periode van 2008 tot 2013 gestegen van 590 miljoen euro tot 861 miljoen euro, of een groei op jaarbasis van 7,9%. In 2014 nam de uitvoer verder toe tot 911 miljoen euro. Maar ook de invoer van bier steeg - en wel met 5,2% op jaarbasis sinds 2008 - tot een bedrag van 112 miljoen euro in 2013. Dat staat in een economische analyse van de sector van alcoholische dranken in België, uitgevoerd door het Federaal Planbureau.

 

Het binnenlands verbruik van bier is in de periode 2008-2013 met zowat 60 miljoen euro gestegen tot ongeveer 1,13 miljard euro, goed voor een jaarlijkse groei van 1,2%. Daarmee blijft het binnenlandse bierverbruik in euro belangrijker dan de uitvoer.

 

Bier is de belangrijkste alcoholische drank geproduceerd in België. De productiewaarde van bier steeg van 1,56 miljard euro in 2008 tot 1,88 miljard euro in 2013, of een jaarlijkse groei van 3,8 procent. Frankrijk (31%) was de grootste afnemer in 2014, gevolgd door de Verenigde Staten (19%), Nederland (17%) en Duitsland (7%).

 

Wijn en sterke drank vooral invoerverhaal

Ook de productie van wijn, ciders en andere gegiste dranken, alsook die van gedistilleerde alcoholische dranken, nam in de periode 2008-2013 toe. Al vertegenwoordigde die binnenlandse productie zelfs in 2013 nog slechts een habbekrats: respectievelijk 1% en 2% van het totaal voor alcoholische dranken.

 

Niet dat de Belg die geestrijke dranken links laat liggen: in 2014 werd voor 1,05 miljard euro aan wijn, ciders en andere gegiste dranken in ons land ingevoerd en voor 286 miljoen euro aan gedistilleerde alcoholische dranken. Daarmee is deze categorie bij uitstek een invoerverhaal.

 

Ter vergelijking: de productie van mineraalwaters en frisdranken kende een groei van 16% in de periode 2008-2013, goed voor een bedrag van 1,36 miljard euro in 2013.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Binnenkort geen sigaretten meer in de supermarkt?

23/05/2018

Supermarkten moeten stoppen met de verkoop van sigaretten, vindt Waals minister van Volksgezondheid Greoli. In een nieuw anti-tabaksplan zet Wallonië vooral op preventie in, maar de minister vraagt om tabak ook uit de rekken te halen.

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Lidl opent restaurant voor blokkende studenten

22/05/2018

Lidl wil studenten in de ‘blok’ helpen om gezond te eten: de supermarktketen opent een pop-uprestaurant in Gent, dat 24 uur op 24 en 7 dagen op 7 open is om studenten door de examenperiode te loodsen.

Carrefour genoodzaakt om honderden Dia-winkels te sluiten

22/05/2018

Carrefour vindt geen kopers voor honderden van zijn voormalige Dia-winkels in Frankrijk. Bijna 230 vestigingen zullen daardoor waarschijnlijk de deuren moeten sluiten. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.