Bierexport stijgt fors, maar thuismarkt blijft belangrijker | RetailDetail

Bierexport stijgt fors, maar thuismarkt blijft belangrijker

Bierexport stijgt fors, maar thuismarkt blijft belangrijker

De export van bier is de voorbije jaren exponentieel gestegen. Toch drinkt de Belg zelf nog altijd een stuk meer dan dat er bier wordt uitgevoerd. Dat blijkt uit de nieuwste sectoranalyse van het Federaal Planbureau.

Eigen bier blijft het populairst

De uitvoer van bier is in de periode van 2008 tot 2013 gestegen van 590 miljoen euro tot 861 miljoen euro, of een groei op jaarbasis van 7,9%. In 2014 nam de uitvoer verder toe tot 911 miljoen euro. Maar ook de invoer van bier steeg - en wel met 5,2% op jaarbasis sinds 2008 - tot een bedrag van 112 miljoen euro in 2013. Dat staat in een economische analyse van de sector van alcoholische dranken in België, uitgevoerd door het Federaal Planbureau.

 

Het binnenlands verbruik van bier is in de periode 2008-2013 met zowat 60 miljoen euro gestegen tot ongeveer 1,13 miljard euro, goed voor een jaarlijkse groei van 1,2%. Daarmee blijft het binnenlandse bierverbruik in euro belangrijker dan de uitvoer.

 

Bier is de belangrijkste alcoholische drank geproduceerd in België. De productiewaarde van bier steeg van 1,56 miljard euro in 2008 tot 1,88 miljard euro in 2013, of een jaarlijkse groei van 3,8 procent. Frankrijk (31%) was de grootste afnemer in 2014, gevolgd door de Verenigde Staten (19%), Nederland (17%) en Duitsland (7%).

 

Wijn en sterke drank vooral invoerverhaal

Ook de productie van wijn, ciders en andere gegiste dranken, alsook die van gedistilleerde alcoholische dranken, nam in de periode 2008-2013 toe. Al vertegenwoordigde die binnenlandse productie zelfs in 2013 nog slechts een habbekrats: respectievelijk 1% en 2% van het totaal voor alcoholische dranken.

 

Niet dat de Belg die geestrijke dranken links laat liggen: in 2014 werd voor 1,05 miljard euro aan wijn, ciders en andere gegiste dranken in ons land ingevoerd en voor 286 miljoen euro aan gedistilleerde alcoholische dranken. Daarmee is deze categorie bij uitstek een invoerverhaal.

 

Ter vergelijking: de productie van mineraalwaters en frisdranken kende een groei van 16% in de periode 2008-2013, goed voor een bedrag van 1,36 miljard euro in 2013.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft er mee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij ze betere voorwaarden krijgen. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Filet Pur: Er staat een olifant aan de kassa

16/02/2018

Hoe de Spaanse voedingsindustrie zich van haar mooiste zijde laat kennen, waarom de foodconcurrentie naar ongekende hoogten stijgt en tegen wanneer de job van kassamedewerker verdwijnt? Dat vertelt het ongezouten weekoverzicht van RetailDetail Food!

Aldi richt de blik op Italië

16/02/2018

Aldi is klaar om vanaf volgende maand ook de Italiaanse markt te veroveren: dan opent het in een klap tien nieuwe winkels in het Zuid-Europese land. Het bouwde ook een eerste distributiecentrum nabij Verona.

Back to top