Bierexport stijgt fors, maar thuismarkt blijft belangrijker

Bierexport stijgt fors, maar thuismarkt blijft belangrijker

De export van bier is de voorbije jaren exponentieel gestegen. Toch drinkt de Belg zelf nog altijd een stuk meer dan dat er bier wordt uitgevoerd. Dat blijkt uit de nieuwste sectoranalyse van het Federaal Planbureau.

Eigen bier blijft het populairst

De uitvoer van bier is in de periode van 2008 tot 2013 gestegen van 590 miljoen euro tot 861 miljoen euro, of een groei op jaarbasis van 7,9%. In 2014 nam de uitvoer verder toe tot 911 miljoen euro. Maar ook de invoer van bier steeg - en wel met 5,2% op jaarbasis sinds 2008 - tot een bedrag van 112 miljoen euro in 2013. Dat staat in een economische analyse van de sector van alcoholische dranken in België, uitgevoerd door het Federaal Planbureau.

 

Het binnenlands verbruik van bier is in de periode 2008-2013 met zowat 60 miljoen euro gestegen tot ongeveer 1,13 miljard euro, goed voor een jaarlijkse groei van 1,2%. Daarmee blijft het binnenlandse bierverbruik in euro belangrijker dan de uitvoer.

 

Bier is de belangrijkste alcoholische drank geproduceerd in België. De productiewaarde van bier steeg van 1,56 miljard euro in 2008 tot 1,88 miljard euro in 2013, of een jaarlijkse groei van 3,8 procent. Frankrijk (31%) was de grootste afnemer in 2014, gevolgd door de Verenigde Staten (19%), Nederland (17%) en Duitsland (7%).

 

Wijn en sterke drank vooral invoerverhaal

Ook de productie van wijn, ciders en andere gegiste dranken, alsook die van gedistilleerde alcoholische dranken, nam in de periode 2008-2013 toe. Al vertegenwoordigde die binnenlandse productie zelfs in 2013 nog slechts een habbekrats: respectievelijk 1% en 2% van het totaal voor alcoholische dranken.

 

Niet dat de Belg die geestrijke dranken links laat liggen: in 2014 werd voor 1,05 miljard euro aan wijn, ciders en andere gegiste dranken in ons land ingevoerd en voor 286 miljoen euro aan gedistilleerde alcoholische dranken. Daarmee is deze categorie bij uitstek een invoerverhaal.

 

Ter vergelijking: de productie van mineraalwaters en frisdranken kende een groei van 16% in de periode 2008-2013, goed voor een bedrag van 1,36 miljard euro in 2013.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top