Biergigant AB InBev maakt verwachtingen niet waar | RetailDetail

Biergigant AB InBev maakt verwachtingen niet waar

Biergigant AB InBev maakt verwachtingen niet waar

Bierbrouwer AB InBev is in het vierde kwartaal van 2015 grotendeels onder de verwachtingen gebleven. Vooral in de VS werd er opvallend minder bier verkocht.

 

111,4 miljoen hectoliter

AB InBev, brouwer van bekende biermerken als Stella Artois, Budweiser en Corona, realiseerde in het laatste kwartaal van 2015 een omzet van 10,7 miljard dollar (of, omgerekend, 9,72 miljard euro), zo blijkt uit de recentste kwartaalresultaten. Daarmee bleef ’s werelds grootste brouwer onder de verwachtingen van de analisten, die 11,1 miljard dollar hadden voorspeld (een slordige 10,08 miljard euro).

 

De bierreus verkocht in het vierde kwartaal wereldwijd 111,4 miljoen hectoliter bier en andere dranken, dat is 0,7% minder dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Vooral de Amerikanen lieten het afweten: zij dronken 2,9% minder bier, nog altijd goed voor 27,3 miljoen hectoliter. In Europa nam het totale volume dan weer met 2,9% toe tot 10,3 miljoen hectoliter.

 

Minder in België, meer in Nederland

Over het hele jaar klokt de omzet van AB InBev af op 43,6 miljard dollar (of bijna 39,6 miljard euro), bij een totaal volume van 457,3 miljard hectoliter (-0,6%). De winst daalde van 8,86 naar 8,5 miljard dollar (bijna 7,72 miljard euro), al is die daling hoofdzakelijk toe te schrijven aan nadelige wisselkoerseffecten.

 

Grosso modo verkocht AB InBev vorig jaar minder bier in Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Europa. Maar de duurdere ‘premiummerken’ bleven het in Europa wel goed doen. Terwijl het bedrijf naar eigen zeggen in Nederland het voorbije jaar marktaandeel heeft gewonnen (exacte cijfers werden niet gegeven), daalde de verkoop van de eigen bieren in thuisland België met “een laag ééncijferig getal” tegenover 2014. Al wijst het concern erop dat het moeilijk vergelijken is vanwege het WK Voetbal dat jaar.

 

Over de fusie met SAB Miller ‑ die de biergigant toegang moet verschaffen tot de Afrikaanse groeimarkten ‑ meldt AB InBev dat het nog steeds verwacht die fusie te kunnen afronden in de tweede helft van 2016.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".