Biergigant AB InBev maakt verwachtingen niet waar

Biergigant AB InBev maakt verwachtingen niet waar

Bierbrouwer AB InBev is in het vierde kwartaal van 2015 grotendeels onder de verwachtingen gebleven. Vooral in de VS werd er opvallend minder bier verkocht.

 

111,4 miljoen hectoliter

AB InBev, brouwer van bekende biermerken als Stella Artois, Budweiser en Corona, realiseerde in het laatste kwartaal van 2015 een omzet van 10,7 miljard dollar (of, omgerekend, 9,72 miljard euro), zo blijkt uit de recentste kwartaalresultaten. Daarmee bleef ’s werelds grootste brouwer onder de verwachtingen van de analisten, die 11,1 miljard dollar hadden voorspeld (een slordige 10,08 miljard euro).

 

De bierreus verkocht in het vierde kwartaal wereldwijd 111,4 miljoen hectoliter bier en andere dranken, dat is 0,7% minder dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Vooral de Amerikanen lieten het afweten: zij dronken 2,9% minder bier, nog altijd goed voor 27,3 miljoen hectoliter. In Europa nam het totale volume dan weer met 2,9% toe tot 10,3 miljoen hectoliter.

 

Minder in België, meer in Nederland

Over het hele jaar klokt de omzet van AB InBev af op 43,6 miljard dollar (of bijna 39,6 miljard euro), bij een totaal volume van 457,3 miljard hectoliter (-0,6%). De winst daalde van 8,86 naar 8,5 miljard dollar (bijna 7,72 miljard euro), al is die daling hoofdzakelijk toe te schrijven aan nadelige wisselkoerseffecten.

 

Grosso modo verkocht AB InBev vorig jaar minder bier in Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Europa. Maar de duurdere ‘premiummerken’ bleven het in Europa wel goed doen. Terwijl het bedrijf naar eigen zeggen in Nederland het voorbije jaar marktaandeel heeft gewonnen (exacte cijfers werden niet gegeven), daalde de verkoop van de eigen bieren in thuisland België met “een laag ééncijferig getal” tegenover 2014. Al wijst het concern erop dat het moeilijk vergelijken is vanwege het WK Voetbal dat jaar.

 

Over de fusie met SAB Miller ‑ die de biergigant toegang moet verschaffen tot de Afrikaanse groeimarkten ‑ meldt AB InBev dat het nog steeds verwacht die fusie te kunnen afronden in de tweede helft van 2016.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Carrefour Market Groenplaats levert binnen uur aan huis

21/09/2017

De Carrefour Market aan de Groenplaats in Antwerpen is in een volledig nieuw jasje gestoken, met aandacht voor milieu en doorstroming. Bijzonder is dat de winkel voortaan binnen het uur aan huis levert bij zijn klanten.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Carrefour Express ziet brood in ‘blurring’

21/09/2017

De proximiteitsformule van Carrefour verkent de mogelijkheden van ‘food to go’ en consumptie ter plaatse. De nieuwste generatie winkels voegt diensten en restauratie toe: het onderscheid tussen retail en horeca vervaagt.

Nieuwe CEO Carrefour wil Hypermarkten op zondag open

21/09/2017

Volgens een van de Fransen vakbonden heeft Alexandre Bombard, de nieuwe CEO van Carrefour, het plan opgevat om de Hypermarkten ook op zondag te openen. Een deel van hen zou mogelijk wel de deuren moeten sluiten.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Back to top