Biergigant AB InBev maakt verwachtingen niet waar

Biergigant AB InBev maakt verwachtingen niet waar

Bierbrouwer AB InBev is in het vierde kwartaal van 2015 grotendeels onder de verwachtingen gebleven. Vooral in de VS werd er opvallend minder bier verkocht.

 

111,4 miljoen hectoliter

AB InBev, brouwer van bekende biermerken als Stella Artois, Budweiser en Corona, realiseerde in het laatste kwartaal van 2015 een omzet van 10,7 miljard dollar (of, omgerekend, 9,72 miljard euro), zo blijkt uit de recentste kwartaalresultaten. Daarmee bleef ’s werelds grootste brouwer onder de verwachtingen van de analisten, die 11,1 miljard dollar hadden voorspeld (een slordige 10,08 miljard euro).

 

De bierreus verkocht in het vierde kwartaal wereldwijd 111,4 miljoen hectoliter bier en andere dranken, dat is 0,7% minder dan in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Vooral de Amerikanen lieten het afweten: zij dronken 2,9% minder bier, nog altijd goed voor 27,3 miljoen hectoliter. In Europa nam het totale volume dan weer met 2,9% toe tot 10,3 miljoen hectoliter.

 

Minder in België, meer in Nederland

Over het hele jaar klokt de omzet van AB InBev af op 43,6 miljard dollar (of bijna 39,6 miljard euro), bij een totaal volume van 457,3 miljard hectoliter (-0,6%). De winst daalde van 8,86 naar 8,5 miljard dollar (bijna 7,72 miljard euro), al is die daling hoofdzakelijk toe te schrijven aan nadelige wisselkoerseffecten.

 

Grosso modo verkocht AB InBev vorig jaar minder bier in Noord-Amerika, Zuid-Amerika en Europa. Maar de duurdere ‘premiummerken’ bleven het in Europa wel goed doen. Terwijl het bedrijf naar eigen zeggen in Nederland het voorbije jaar marktaandeel heeft gewonnen (exacte cijfers werden niet gegeven), daalde de verkoop van de eigen bieren in thuisland België met “een laag ééncijferig getal” tegenover 2014. Al wijst het concern erop dat het moeilijk vergelijken is vanwege het WK Voetbal dat jaar.

 

Over de fusie met SAB Miller ‑ die de biergigant toegang moet verschaffen tot de Afrikaanse groeimarkten ‑ meldt AB InBev dat het nog steeds verwacht die fusie te kunnen afronden in de tweede helft van 2016.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Carrefour aanvaardt herbruikbare verpakkingen van klanten aan bedieningstogen

20/11/2017

Na een geslaagd testproject in de hypermarkt van Carrefour in Bierges, aanvaarden alle vestigingen van Carrefour Hypermarket en Market in eigen beheer vanaf nu herbruikbare zakjes en dozen die klanten zelf meebrengen aan de bedieningstogen van de winkels.

Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Back to top