Bierverkoop alweer gedaald

Bierverkoop alweer gedaald
http://www.shutterstock.com/pic-263923439/

Een slordige 3,2 miljard pintjes hebben de Belgen in 2015 achterover geslagen. Dat zijn er liefst een miljard minder in nauwelijks 10 jaar tijd. Sectorfederatie Belgian Brewers verwacht niet dat de trendbreuk voor dit jaar zal zijn.

 

Vooral pilssegment krijgt klappen

De jaarcijfers die de Belgische brouwers voor 2015 bekendmaakten, bieden weinig reden tot juichen. De Belgische biermarkt ging er in 2015 met 1,8% op achteruit. In 20 jaar tijd is het bierverbruik in ons land zelfs met bijna een kwart (-24%) gedaald: van 10,5 miljoen hectoliter in 1995 naar 7,9 miljoen hectoliter vorig jaar.

 

Vooral het pilssegment heeft het lastig: van 2013 tot 2015 alweer 3% achteruit. De zogeheten ‘degustatiebieren’ ‑ de groep van o.a. regionale en zware bieren ‑ zitten dan weer wel in de lift (+12% in diezelfde periode), al vertegenwoordigen die natuurlijk nog altijd een beperkter deel van de totale bierconsumptie. Vooral de horeca krijgt klappen: vloeide er daar in 2007 nog 4,7 miljoen hectoliter uit de tapkraan, dan ging het vorig jaar nog maar om 3,5 miljoen hectoliter, een daling met liefst een kwart.

 

Gelukkig voor onze brouwers zit het wel snor met de export. De EU-landen tekenden voor het grootste volume en zijn nu goed voor 8,9 miljoen hectoliter (+11% sinds 2008). Daarbuiten is de groei nog veel sterker: +116% in dezelfde periode (van 1,9 naar 4,1 miljoen hectoliter).

 

Duimen voor de Rode Duivels

Het ziet er niet naar uit dat de dalende trend snel zal keren. “Tijdens de eerste vier maanden van het jaar daalde het bierverbruik in ons land met 6%”, zegt Jean-Louis Van de Perre, voorzitter van de Belgian Brewers, in zakenkrant De Tijd.

 

Hij verwijst daarvoor naar de terreurdreiging en de aanslagen alsook naar de taxshift en de daarmee gepaard gaande accijnsverhoging. “Laat het duidelijk zijn: wat dat laatste betreft hebben we het maximum bereikt. De accijnzen liggen in België nu al 60% hoger dan in Duitsland, dat andere grote Europese bierland.”

 

De brouwers stellen dit jaar dan ook al hun hoop op de Rode Duivels. De voorbije jaren werd de dalende trend één keer doorbroken: dat was in 2014, niet toevallig het jaar van het WK Voetbal. Toen stabiliseerde de bierverkoop na jaren van daling. Dit jaar is er het EK in Frankrijk.

 

“Hoe langer de Belgische nationale ploeg vanaf volgende maand meedraait in het EK-voetbaltornooi, hoe meer dat het bierverbruik ten goede zal komen”, klinkt het. Al durft Van de Perre zich niet aan een prognose te wagen: “Het zal ervan afhangen hoe lang de Belgen meegaan in het tornooi. Maar in het beste geval kan de positieve impact een vol procentpunt bedragen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top