Bierverkoop alweer gedaald

Bierverkoop alweer gedaald
http://www.shutterstock.com/pic-263923439/

Een slordige 3,2 miljard pintjes hebben de Belgen in 2015 achterover geslagen. Dat zijn er liefst een miljard minder in nauwelijks 10 jaar tijd. Sectorfederatie Belgian Brewers verwacht niet dat de trendbreuk voor dit jaar zal zijn.

 

Vooral pilssegment krijgt klappen

De jaarcijfers die de Belgische brouwers voor 2015 bekendmaakten, bieden weinig reden tot juichen. De Belgische biermarkt ging er in 2015 met 1,8% op achteruit. In 20 jaar tijd is het bierverbruik in ons land zelfs met bijna een kwart (-24%) gedaald: van 10,5 miljoen hectoliter in 1995 naar 7,9 miljoen hectoliter vorig jaar.

 

Vooral het pilssegment heeft het lastig: van 2013 tot 2015 alweer 3% achteruit. De zogeheten ‘degustatiebieren’ ‑ de groep van o.a. regionale en zware bieren ‑ zitten dan weer wel in de lift (+12% in diezelfde periode), al vertegenwoordigen die natuurlijk nog altijd een beperkter deel van de totale bierconsumptie. Vooral de horeca krijgt klappen: vloeide er daar in 2007 nog 4,7 miljoen hectoliter uit de tapkraan, dan ging het vorig jaar nog maar om 3,5 miljoen hectoliter, een daling met liefst een kwart.

 

Gelukkig voor onze brouwers zit het wel snor met de export. De EU-landen tekenden voor het grootste volume en zijn nu goed voor 8,9 miljoen hectoliter (+11% sinds 2008). Daarbuiten is de groei nog veel sterker: +116% in dezelfde periode (van 1,9 naar 4,1 miljoen hectoliter).

 

Duimen voor de Rode Duivels

Het ziet er niet naar uit dat de dalende trend snel zal keren. “Tijdens de eerste vier maanden van het jaar daalde het bierverbruik in ons land met 6%”, zegt Jean-Louis Van de Perre, voorzitter van de Belgian Brewers, in zakenkrant De Tijd.

 

Hij verwijst daarvoor naar de terreurdreiging en de aanslagen alsook naar de taxshift en de daarmee gepaard gaande accijnsverhoging. “Laat het duidelijk zijn: wat dat laatste betreft hebben we het maximum bereikt. De accijnzen liggen in België nu al 60% hoger dan in Duitsland, dat andere grote Europese bierland.”

 

De brouwers stellen dit jaar dan ook al hun hoop op de Rode Duivels. De voorbije jaren werd de dalende trend één keer doorbroken: dat was in 2014, niet toevallig het jaar van het WK Voetbal. Toen stabiliseerde de bierverkoop na jaren van daling. Dit jaar is er het EK in Frankrijk.

 

“Hoe langer de Belgische nationale ploeg vanaf volgende maand meedraait in het EK-voetbaltornooi, hoe meer dat het bierverbruik ten goede zal komen”, klinkt het. Al durft Van de Perre zich niet aan een prognose te wagen: “Het zal ervan afhangen hoe lang de Belgen meegaan in het tornooi. Maar in het beste geval kan de positieve impact een vol procentpunt bedragen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top