Bijna helft Belgen eet minder vlees | RetailDetail

Bijna helft Belgen eet minder vlees

Bijna helft Belgen eet minder vlees

Liefst 44% van de Belgen consumeert bewust minder vlees dan vorig jaar. Ze doen dit vooral voor hun gezondheid, maar ook steeds meer voor dierenwelzijn, blijkt uit een enquête van EVA.

 

Dierenwelzijn en gezondheid als motivatie

16% van de Belgen eet regelmatig vegetarisch, concludeert vegetariërsvereniging vzw EVA uit een online enquête bij duizend Belgen van 18 jaar of ouder. Van de respondenten zegt 7% nooit vlees te eten, terwijl ook nog eens 9% flexitariër is. Dat laatste betekent dat iemand minstens drie keer per week vegetarisch eet. Vegetarische voeding is vooral populair bij de jongeren: in de leeftijdscategorie 35-54 is nog 3,5% vegetariër, terwijl amper 2% van de 55-plussers zich vegetariër noemt.

 

Als beweegreden om komt vooral dierenwelzijn naar voren bij vegetariërs en veganisten. Het milieu komt op de tweede plaats en gezondheid op de derde. Wie zich niet vegetariër of veganist noemt, maar wel gewoon minder vlees eet, doet dan weer hoofdzakelijk voor de gezondheid. Maar opvallend: ook voor hen scoort dierenwelzijn hoger dan twee jaar geleden. “Gezondheid blijft de belangrijkste motivatie. Maar dierenwelzijn staat nu op de tweede plaats, terwijl het milieu gezakt is naar de derde plaats”, aldus EVA in een persbericht.

 

EVA voert momenteel in samenwerking met BE Vegan een nieuwe campagne ‘Try Vegan’, om mensen te helpen meer plantaardig te eten. Er zouden al zo’n 5.000 Vlaamse deelnemers zijn aan het begeleidingsprogramma, dat bekende Vlamingen als Clara Cleymans, Wannes Cappelle en An Lemmens als ambassadeurs kon strikken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.