Bijzonder magere wijnoogst in Frankrijk

Bijzonder magere wijnoogst in Frankrijk
Shutterstock

Franse wijnboeren hebben te maken met een wijnoogst die maar liefst 18% lager ligt dan een jaar eerder. Met slechts 37,2 miljoen hectoliter wijn zou de productie op het laagste niveau sinds 1945 uitkomen.

Slecht weer

De oorzaak voor de magere oogst is bijzonder eenvoudig: slechte weersomstandigheden. In het voorjaar was er nog sprake van vriestemperaturen, terwijl het in de zomer dan weer te warm en te droog was. Die combinatie heeft er voor gezorgd dat de oogst een pak lager uitvalt. Ook vorig jaar werd er al minder geproduceerd dan gemiddeld, wat de daling van 18% voor dit jaar nog schrijnender maakt. Ondanks de lage hoeveelheden zou de kwaliteit echter wel goed zijn.

 

Ook in België is er sprake van een magere wijnoogst. In totaal wordt er een vergelijkbare hoeveelheid verwacht in 2017 als in 2016, maar dat is vooral te danken aan de groei van de sector zelf. Jaarlijks komt er in België ongeveer 50 hectare aan wijngebied bij.

 

Weinig effect voor consument

Consumenten moeten echter niet vrezen voor een tekort aan wijn of hogere prijzen. “De impact van Frankrijk op het wijnaanbod is minder groot dan vroeger. Zo bestaat het wijnaanbod van Carrefour in Vlaanderen nog maar voor de helft uit Franse wijnen; de andere helft komt uit andere Europese landen of zijn nieuwe wereldwijnen, bijvoorbeeld uit Chili of Australië”, zegt Benoit Couderé, voormalig sommelier in het Brugse sterrenrestaurant De Karmeliet en sinds vorig jaar wijninkoper voor de Carrefour-supermarkten. In Wallonië kan de impact iets groter zijn, omdat de Franse wijnen daar nog 60% van de rekken vullen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

AB InBev zoekt groei in Australië

26/09/2017

De Leuvense biergroep AB InBev heeft alweer een microbrouwerij overgenomen: ditmaal gaat het om 4 Pines uit Australië. De verkoopsom voor de brouwerij uit Sydney werd niet bekendgemaakt.

Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Back to top