Bijzonder magere wijnoogst in Frankrijk

Bijzonder magere wijnoogst in Frankrijk
Shutterstock

Franse wijnboeren hebben te maken met een wijnoogst die maar liefst 18% lager ligt dan een jaar eerder. Met slechts 37,2 miljoen hectoliter wijn zou de productie op het laagste niveau sinds 1945 uitkomen.

Slecht weer

De oorzaak voor de magere oogst is bijzonder eenvoudig: slechte weersomstandigheden. In het voorjaar was er nog sprake van vriestemperaturen, terwijl het in de zomer dan weer te warm en te droog was. Die combinatie heeft er voor gezorgd dat de oogst een pak lager uitvalt. Ook vorig jaar werd er al minder geproduceerd dan gemiddeld, wat de daling van 18% voor dit jaar nog schrijnender maakt. Ondanks de lage hoeveelheden zou de kwaliteit echter wel goed zijn.

 

Ook in België is er sprake van een magere wijnoogst. In totaal wordt er een vergelijkbare hoeveelheid verwacht in 2017 als in 2016, maar dat is vooral te danken aan de groei van de sector zelf. Jaarlijks komt er in België ongeveer 50 hectare aan wijngebied bij.

 

Weinig effect voor consument

Consumenten moeten echter niet vrezen voor een tekort aan wijn of hogere prijzen. “De impact van Frankrijk op het wijnaanbod is minder groot dan vroeger. Zo bestaat het wijnaanbod van Carrefour in Vlaanderen nog maar voor de helft uit Franse wijnen; de andere helft komt uit andere Europese landen of zijn nieuwe wereldwijnen, bijvoorbeeld uit Chili of Australië”, zegt Benoit Couderé, voormalig sommelier in het Brugse sterrenrestaurant De Karmeliet en sinds vorig jaar wijninkoper voor de Carrefour-supermarkten. In Wallonië kan de impact iets groter zijn, omdat de Franse wijnen daar nog 60% van de rekken vullen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top