Bijzonder magere wijnoogst in Frankrijk | RetailDetail

Bijzonder magere wijnoogst in Frankrijk

Bijzonder magere wijnoogst in Frankrijk
Shutterstock

Franse wijnboeren hebben te maken met een wijnoogst die maar liefst 18% lager ligt dan een jaar eerder. Met slechts 37,2 miljoen hectoliter wijn zou de productie op het laagste niveau sinds 1945 uitkomen.

Slecht weer

De oorzaak voor de magere oogst is bijzonder eenvoudig: slechte weersomstandigheden. In het voorjaar was er nog sprake van vriestemperaturen, terwijl het in de zomer dan weer te warm en te droog was. Die combinatie heeft er voor gezorgd dat de oogst een pak lager uitvalt. Ook vorig jaar werd er al minder geproduceerd dan gemiddeld, wat de daling van 18% voor dit jaar nog schrijnender maakt. Ondanks de lage hoeveelheden zou de kwaliteit echter wel goed zijn.

 

Ook in België is er sprake van een magere wijnoogst. In totaal wordt er een vergelijkbare hoeveelheid verwacht in 2017 als in 2016, maar dat is vooral te danken aan de groei van de sector zelf. Jaarlijks komt er in België ongeveer 50 hectare aan wijngebied bij.

 

Weinig effect voor consument

Consumenten moeten echter niet vrezen voor een tekort aan wijn of hogere prijzen. “De impact van Frankrijk op het wijnaanbod is minder groot dan vroeger. Zo bestaat het wijnaanbod van Carrefour in Vlaanderen nog maar voor de helft uit Franse wijnen; de andere helft komt uit andere Europese landen of zijn nieuwe wereldwijnen, bijvoorbeeld uit Chili of Australië”, zegt Benoit Couderé, voormalig sommelier in het Brugse sterrenrestaurant De Karmeliet en sinds vorig jaar wijninkoper voor de Carrefour-supermarkten. In Wallonië kan de impact iets groter zijn, omdat de Franse wijnen daar nog 60% van de rekken vullen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Listeriabesmetting brengt Greenyard in problemen

16/07/2018

Groentenproducent Greenyard ligt onder vuur na een listeriabesmetting in zijn Hongaarse fabriek. Het bedrijf zegt alle nodige maatregelen te nemen, maar de beurskoers keldert.

Eerste OKay met Collect&Go-afhaalpunt opent in Heusden

16/07/2018

OKay, de buurtsupermarkt van Colruyt Group, opent een eerste vestiging met Collect&Go-afhaalpunt in Heusden. De nieuwe vestiging test de afhaalservice, die bij succes ook naar andere OKay-winkels wordt uitgerold.

Carrefour doet inspanning voor werknemers met brugpensioen

16/07/2018

In het kader van haar transformatieplan voorziet Carrefour Belgium een bijkomende premie tot 500 euro voor werknemers die in het SWT-stelsel stappen, als ze een opleiding volgen voor een knelpuntberoep.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.