Bill Gates en Richard Branson investeren in vlees uit labo

Bill Gates en Richard Branson investeren in vlees uit labo
Memphis Meats

De Amerikaanse startup Memphis Meats heeft 17 miljoen dollar (14 miljoen euro) aan investeringen weten binnen te halen. Memphis Meats richt zich op de productie van vlees uit het laboratorium.

Minder druk op milieu

Bij die investeerders zijn er enkele grote namen te vinden. Bill Gates en Richard Branson zijn er daar twee van, maar ook Cargill Inc, een van de grootste landbouwbedrijven ter wereld, ziet wel iets in de plannen van Memphis Meats. In totaal heeft de startup nu al 22 miljoen dollar (18 miljoen euro) weten binnen te rijven.

 

Memphis Meats richt zich op de productie van vlees, zonder dat daar dieren aan te pas komen. Die technologie lijkt nu nog toekomstmuziek voor veel consumenten, maar kan in de toekomst wel eens bijzonder belangrijk worden. Zo is de druk op het milieu bij dit soort vlees een pak kleiner dan bij de manieren waarop het nu over het algemeen wordt geproduceerd. Momenteel is de vleesindustrie immers goed voor maar liefst meer dan de helft van de gasuitstoot en het is verantwoordelijk voor een derde van het totale waterverbruik wereldwijd.

 

Memphis Meats is er al in geslaagd om kip, rundsvlees en eend te produceren op basis van enkele cellen. Met de extra investeringen wil het zijn aanbod nu verder uitbreiden en wil het vooral de kosten drukken en de productie versnellen. Momenteel gaat het allemaal nog te traag en kost het vooral te veel geld om het vlees tot in de supermarkt te krijgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top