Bio is ‘hot’: Biomarkt The Barn “ontploft” in week één

Bio is ‘hot’: Biomarkt The Barn “ontploft” in week één

De interesse in duurzame voeding groeit snel, merken de jonge ondernemers Quentin Labrique en Julien de Brouwer (allebei ex-Decathlon). Op 5 mei openden ze samen The Barn, een biomarkt op het Sint-Pietersplein in Etterbeek. 

Korte keten met lokale boeren en coöperatieven

De verwachtingen zijn in de eerste bestaansweek van The Barn meteen overtroffen: “Het is echt ontploft”, vertelt medeoprichter De Brouwer. In het openingsweekend kwamen dagelijks zo’n 500 à 600 mensen over de vloer. Omdat de veelal kleine landbouwers waar de biomarkt mee samenwerkt op hun eentje de vraag niet kunnen bijhouden, werkt het duo ook samen met verschillende coöperatieven die landbouwers verzamelen en als groothandelaar optreden. Zo heeft The Barn inmiddels een dozijn leveranciers en biedt de biomarkt 400 referenties aan.

 

Het assortiment is bewust beperkt: het model van The Barn is gebouwd op volume en rotatie, om de prijzen (en marges) laag te kunnen houden, legt De Brouwer uit. “We gaan breed, maar niet diep. Al onze producten hebben we zorgvuldig zelf geselecteerd. Per product hebben we één soort, wat keuzestress wegneemt bij de klant. De focus ligt bij ons, in tegenstelling tot bij veel biowinkels, ook echt op vers en dankzij de hoge rotatie kunnen we absolute versheid garanderen.”

 

Vers en onverpakt in bulk

De klemtoon van de biomarkt van 500 m² ligt op vers en onverpakt, met alle groenten en fruit uitgestald in houten kratten en een breed aanbod noten, gedroogd fruit en graan- en deegwaren als schepgoed.  Alles is zo lokaal mogelijk en gecertifieerd biologisch, al willen de initiatiefnemers op termijn eventueel ook lokale boeren zonder certificaat, maar die voldoen aan hun lastenboek, een kans geven. 

 

“Certificering is duur, maar het is in eerste instantie nodig om geloofwaardigheid en vertrouwen te krijgen. Eenmaal de klant ons echt vertrouwt en weet dat we het menen, willen we eventueel zelfs eigen gronden aankopen en die voor ons laten bewerken”, aldus Labrique. Het verkorten van de keten is in het voordeel van de producent én van de consument, zien ze immers.

 

Vooral jonge gezinnen consumeren bewust bio

Dat het menens is, is duidelijk: “We willen de Belgische landbouw helpen en duurzame productie stimuleren: biologische landbouw garandeert dat de grond niet vervuild of beschadigd wordt,” vertelt Labrique, die zelf sinds een jaar of vier voor biologisch kiest. Onder de klanten zien ze vooral jonge gezinnen, die bewust willen consumeren. Hoewel biologisch nog maar 4% van de voedingsmarkt in België uitmaakt, groeit de markt erg snel: “In Brussel neemt de verkoop van bio elk jaar met 50% toe. De interesse van de consument is dus zeker gewekt”, aldus De Brouwer.

 

In de toekomst worden mogelijk nog workshops en educatieve projecten georganiseerd in The Barn en er is ruimte voorzien in het pand om een eigen restaurant te openen. De locatie in Etterbeek is daarbij van groot belang, beklemtonen ze, dankzij het erg diverse publiek: “Je hebt mensen met hogere inkomens, je hebt expats die voor de EU werken en je hebt een bijzonder multiculturele consumentengroep hier.” 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top