Bio is ‘hot’: Biomarkt The Barn “ontploft” in week één | RetailDetail

Bio is ‘hot’: Biomarkt The Barn “ontploft” in week één

Bio is ‘hot’: Biomarkt The Barn “ontploft” in week één

De interesse in duurzame voeding groeit snel, merken de jonge ondernemers Quentin Labrique en Julien de Brouwer (allebei ex-Decathlon). Op 5 mei openden ze samen The Barn, een biomarkt op het Sint-Pietersplein in Etterbeek. 

Korte keten met lokale boeren en coöperatieven

De verwachtingen zijn in de eerste bestaansweek van The Barn meteen overtroffen: “Het is echt ontploft”, vertelt medeoprichter De Brouwer. In het openingsweekend kwamen dagelijks zo’n 500 à 600 mensen over de vloer. Omdat de veelal kleine landbouwers waar de biomarkt mee samenwerkt op hun eentje de vraag niet kunnen bijhouden, werkt het duo ook samen met verschillende coöperatieven die landbouwers verzamelen en als groothandelaar optreden. Zo heeft The Barn inmiddels een dozijn leveranciers en biedt de biomarkt 400 referenties aan.

 

Het assortiment is bewust beperkt: het model van The Barn is gebouwd op volume en rotatie, om de prijzen (en marges) laag te kunnen houden, legt De Brouwer uit. “We gaan breed, maar niet diep. Al onze producten hebben we zorgvuldig zelf geselecteerd. Per product hebben we één soort, wat keuzestress wegneemt bij de klant. De focus ligt bij ons, in tegenstelling tot bij veel biowinkels, ook echt op vers en dankzij de hoge rotatie kunnen we absolute versheid garanderen.”

 

Vers en onverpakt in bulk

De klemtoon van de biomarkt van 500 m² ligt op vers en onverpakt, met alle groenten en fruit uitgestald in houten kratten en een breed aanbod noten, gedroogd fruit en graan- en deegwaren als schepgoed.  Alles is zo lokaal mogelijk en gecertifieerd biologisch, al willen de initiatiefnemers op termijn eventueel ook lokale boeren zonder certificaat, maar die voldoen aan hun lastenboek, een kans geven. 

 

“Certificering is duur, maar het is in eerste instantie nodig om geloofwaardigheid en vertrouwen te krijgen. Eenmaal de klant ons echt vertrouwt en weet dat we het menen, willen we eventueel zelfs eigen gronden aankopen en die voor ons laten bewerken”, aldus Labrique. Het verkorten van de keten is in het voordeel van de producent én van de consument, zien ze immers.

 

Vooral jonge gezinnen consumeren bewust bio

Dat het menens is, is duidelijk: “We willen de Belgische landbouw helpen en duurzame productie stimuleren: biologische landbouw garandeert dat de grond niet vervuild of beschadigd wordt,” vertelt Labrique, die zelf sinds een jaar of vier voor biologisch kiest. Onder de klanten zien ze vooral jonge gezinnen, die bewust willen consumeren. Hoewel biologisch nog maar 4% van de voedingsmarkt in België uitmaakt, groeit de markt erg snel: “In Brussel neemt de verkoop van bio elk jaar met 50% toe. De interesse van de consument is dus zeker gewekt”, aldus De Brouwer.

 

In de toekomst worden mogelijk nog workshops en educatieve projecten georganiseerd in The Barn en er is ruimte voorzien in het pand om een eigen restaurant te openen. De locatie in Etterbeek is daarbij van groot belang, beklemtonen ze, dankzij het erg diverse publiek: “Je hebt mensen met hogere inkomens, je hebt expats die voor de EU werken en je hebt een bijzonder multiculturele consumentengroep hier.” 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.