Bio is ‘hot’: Biomarkt The Barn “ontploft” in week één

Bio is ‘hot’: Biomarkt The Barn “ontploft” in week één

De interesse in duurzame voeding groeit snel, merken de jonge ondernemers Quentin Labrique en Julien de Brouwer (allebei ex-Decathlon). Op 5 mei openden ze samen The Barn, een biomarkt op het Sint-Pietersplein in Etterbeek. 

Korte keten met lokale boeren en coöperatieven

De verwachtingen zijn in de eerste bestaansweek van The Barn meteen overtroffen: “Het is echt ontploft”, vertelt medeoprichter De Brouwer. In het openingsweekend kwamen dagelijks zo’n 500 à 600 mensen over de vloer. Omdat de veelal kleine landbouwers waar de biomarkt mee samenwerkt op hun eentje de vraag niet kunnen bijhouden, werkt het duo ook samen met verschillende coöperatieven die landbouwers verzamelen en als groothandelaar optreden. Zo heeft The Barn inmiddels een dozijn leveranciers en biedt de biomarkt 400 referenties aan.

 

Het assortiment is bewust beperkt: het model van The Barn is gebouwd op volume en rotatie, om de prijzen (en marges) laag te kunnen houden, legt De Brouwer uit. “We gaan breed, maar niet diep. Al onze producten hebben we zorgvuldig zelf geselecteerd. Per product hebben we één soort, wat keuzestress wegneemt bij de klant. De focus ligt bij ons, in tegenstelling tot bij veel biowinkels, ook echt op vers en dankzij de hoge rotatie kunnen we absolute versheid garanderen.”

 

Vers en onverpakt in bulk

De klemtoon van de biomarkt van 500 m² ligt op vers en onverpakt, met alle groenten en fruit uitgestald in houten kratten en een breed aanbod noten, gedroogd fruit en graan- en deegwaren als schepgoed.  Alles is zo lokaal mogelijk en gecertifieerd biologisch, al willen de initiatiefnemers op termijn eventueel ook lokale boeren zonder certificaat, maar die voldoen aan hun lastenboek, een kans geven. 

 

“Certificering is duur, maar het is in eerste instantie nodig om geloofwaardigheid en vertrouwen te krijgen. Eenmaal de klant ons echt vertrouwt en weet dat we het menen, willen we eventueel zelfs eigen gronden aankopen en die voor ons laten bewerken”, aldus Labrique. Het verkorten van de keten is in het voordeel van de producent én van de consument, zien ze immers.

 

Vooral jonge gezinnen consumeren bewust bio

Dat het menens is, is duidelijk: “We willen de Belgische landbouw helpen en duurzame productie stimuleren: biologische landbouw garandeert dat de grond niet vervuild of beschadigd wordt,” vertelt Labrique, die zelf sinds een jaar of vier voor biologisch kiest. Onder de klanten zien ze vooral jonge gezinnen, die bewust willen consumeren. Hoewel biologisch nog maar 4% van de voedingsmarkt in België uitmaakt, groeit de markt erg snel: “In Brussel neemt de verkoop van bio elk jaar met 50% toe. De interesse van de consument is dus zeker gewekt”, aldus De Brouwer.

 

In de toekomst worden mogelijk nog workshops en educatieve projecten georganiseerd in The Barn en er is ruimte voorzien in het pand om een eigen restaurant te openen. De locatie in Etterbeek is daarbij van groot belang, beklemtonen ze, dankzij het erg diverse publiek: “Je hebt mensen met hogere inkomens, je hebt expats die voor de EU werken en je hebt een bijzonder multiculturele consumentengroep hier.” 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Tesco gaat in heel Verenigd Koninkrijk zelfde dag leveren

25/07/2017

De Britse supermarktketen Tesco heeft zijn online service verder uitgebreid en gaat voortaan vrijwel in heel het Verenigd Koninkrijk same-day delivery aanbieden. Zo wil het de strijd aangaan met Amazon Fresh.

Supermarktgroep Mestdagh schroeft verlies terug

25/07/2017

De supermarktgroep Mestdagh heeft in 2016 opnieuw een verlies van enkele miljoenen geleden, maar deed het wel al een stuk beter dan een jaar eerder. Die prestatie was vooral te danken aan de franchisewinkels.

Hema wil stappen ondernemen tegen Hema van Alibaba

24/07/2017

De Nederlandse warenhuisketen Hema bekijkt of het iets kan doen aan de supermarktketen Hema die in China wordt uitgebaat door retailreus Alibaba. Die keten heeft ondertussen al dertien vestigingen.

Managementwissel bij Savencia Benelux

24/07/2017

Algemeen directeur Toni Di Renzo verlaat Savencia om een eigen onderneming op te richten. Hij wordt opgevolgd door Nicolas Gruener. 

Delhaize zet expansie verder

24/07/2017

De supermarktketen opende dit jaar al 13 winkels en plant nog eens 16 openingen in de tweede jaarhelft. Bovendien worden in totaal wel 120 winkels in een nieuw jasje gestoken. 

AB InBev neemt producent energiedrankjes over

24/07/2017

AB InBev heeft met Hiball een producent van energiedrankjes overgenomen. Hiball is een kleine speler in de markt die biologische energiedrankjes maakt. Daarnaast heeft het bedrijf nog een eigen merk van bruiswaters en frisdrank.

Back to top