Bio C’Bon maakt bio toegankelijker | RetailDetail

Bio C’Bon maakt bio toegankelijker

Bio C’Bon maakt bio toegankelijker
Bio C'Bon / Plan ID

De Franse bioketen Bio C’Bon opende op 3 december haar tweede Belgische vestiging. Met zeer toegankelijke en overzichtelijke winkelpunten wil de keten een breed publiek aanspreken in de steden.

Pragmatisch

Het nieuwe verkooppunt bevindt zich aan de Alsembergsesteenweg in Ukkel, een levendige winkelstraat waar auto’s stapvoets op zoek zijn naar parkeerplaats terwijl shoppers af- en aanlopen op de smalle voetpaden. Maar die drukte valt van je af wanneer je het pand binnenstapt: hier is de sfeer uitnodigend en ontspannen, in een strak en modern decor. 

 

De eerste winkel, in Sint-Gillis, had bijna 400 m² verkoopoppervlakte; deze tweede in Ukkel is zo’n 350 m² groot. De keten kiest resoluut voor stadswinkels omwille van de bereikbaarheid en de zichtbaarheid: “We willen bioproducten toegankelijker maken voor het grote publiek. Ook het winkelconcept zelf is laagdrempelig en overzichtelijk”, zegt directrice Mahaut de Lesquen.  

 

Waarom precies op deze twee locaties? “We gingen op zoek in verschillende wijken en dit waren opportuniteiten die zich aandienden. We zijn nogal pragmatisch, businessplannen zijn er voor de banken. Ik ben nu twee jaar aan de slag voor Bio C’Bon en ik had vooraf niet gedacht dat we zo snel twee winkels zouden openen.” Er zitten nog enkele projecten in de pijplijn, maar die zijn niet concreet genoeg om er al over te communiceren. 

 

Modern imago

Waarin wil Bio C’Bon zich onderscheiden? “We zijn wat moderner en toegankelijker dan de traditionele biowinkel, denk ik. We willen ook klanten aantrekken die niet meteen regelmatige bioklanten zijn. Andere enseignes mikken vooral op de ‘echte’ bioconsumenten: van hen willen we niet noodzakelijk klanten afpikken. Als we al klanten weghalen, dan zal het eerder van de supermarkt zijn. Er is plaats genoeg voor iedereen, bio is immers een groeiende markt. We merken aan de reacties uit de buurt dat er potentieel is.”

 

De toegankelijkheid van Bio C’Bon vertaalt zich ook in de prijzen: niet dat dit een prijsvechter is, maar het is nu eenmaal zo dat de prijzen voor biologische producten in Frankrijk doorgaans iets lager liggen dan bij ons. Dat is immers een grotere markt, die ook al wat meer gestructureerd is. En voor sommige categorieën, zoals groenten en fruit, is het aanbod in België gewoon te beperkt. Met grote promoties pakt Bio C’Bon evenmin uit, al heeft de winkel elke woensdag een groentemand met receptfiches in de aanbieding aan tien euro of een fruitmand aan vijf euro. Die raken doorgaans snel uitverkocht. 

 

Bio C’Bon wil zich integreren in de wijk en neemt bijvoorbeeld deel aan de jaarlijkse actie Landelijk Brussel/Bruxelles Champêtre. Geregeld zijn er animaties in de winkel. Zelfs yogasessies vinden hier plaats. 

 

Jonge krachten

In de winkel van Sint-Gillis zijn acht medewerkers aan de slag, in Ukkel zeven. “We verkiezen jonge dynamische krachten die passen bij het moderne imago van de keten en die snel kunnen bijleren. Het mooie aan een snelgroeiend bedrijf als Bio C’Bon is dat je zelf ook kunt doorgroeien.” De keten kiest voor eigen filialen en niet voor een franchisemodel, om de homogeniteit van het concept te bewaken. 

 

Zelf heeft Mahaut een achtergrond in food en horeca. “Ik heb altijd willen ondernemen en voeding trekt me aan. Ooit bakte ik pannenkoeken in mijn eigen foodtruck, maar ik heb ook in de vastgoedsector gewerkt. Heel toevallig ontmoette ik de oprichter van Bio C’Bon, een gepassioneerde man die jongeren graag kansen geeft. In deze job komen mijn uiteenlopende interesses samen. Ik vind het fijn om een voedingswinkel te runnen en dagelijks in contact te staan met klanten en medewerkers. Maar ook hou ik ervan om op zoek te gaan naar nieuwe locaties. Niet voor niets speel ik graag Monopoly!”

 

Bedieningstoonbank

Wit, groen en grijs zijn de kleuren die de toon zetten in het helder verlichte en overzichtelijke winkelpand in Ukkel, dat door Plan ID werd ingericht. Bij de inkom vind je een afdeling groenten en fruit volgens het seizoen. Bio C’Bon streeft naar een groter aandeel producten van Belgische herkomst, maar dat lukt nog niet altijd. Centraal in de winkel staat een bedieningstoonbank met traiteurproducten: charcuterie, kaas, bereidingen… Hier kunnen klanten een medewerker aanspreken en dat waarderen ze. 

 

De grote wandkoelers met koelverse gemaksproducten doen erg hedendaags aan. Veel aandacht is er voor producten in bulk: wel meer dan honderd referenties, waaronder noten en zaden - maar ook thee bijvoorbeeld. Brood wordt in zelfbediening verkocht, in opvallend atypische wandmeubels. Verderop in het assortiment is er babyvoeding, dieetvoeding, maar ook non-food (schoonmaak, hygiëne…). Achteraan is er de afdeling wellness en gezondheid, waar klanten in alle discretie advies kunnen vragen. Een klein stadstuintje zorgt voor een vrolijk groen accent. 

 

Over Bio C’Bon

De Franse keten Bio C’Bon werd opgericht in 2008 en heeft intussen een honderdtal winkels in Frankrijk, Italië, Spanje, Zwitserland en sinds dit jaar ook in België. De missie van de onderneming: bio toegankelijk maken voor iedereen. Dat doet de keten met winkels in de steden, dichtbij de klanten, met toegankelijke prijzen en met gepersonaliseerd advies. Bio C’Bon wil zowel de echte biokenners aanspreken als mensen voor wie bio nieuw en onbekend is.

 

Het assortiment is zo volledig als dat van een supermarkt: fruit en groenten van het seizoen, bulkproducten, hartige en zoete kruidenierswaren, vers brood, kaas en charcuterie, bier en wijn, zelfs snoepgoed. Daarnaast zijn er opmerkelijke diensten, zoals een leeshoek met oude tijdschriften of de mogelijkheid tot ‘plant-sitting’ tijdens de zomermaanden, waarbij Bio C’Bon op je planten let tijdens je vakantie.

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.