Bio-label is te vaag voor consument | RetailDetail

Bio-label is te vaag voor consument

Bio-label is te vaag voor consument
Shutterstock

Voedingsproducten die zich beroepen op een concreet duurzaamheidsaspect slaan beter aan dan soortgelijke producten die een algemeen bio-label dragen, blijkt uit een doctoraatsonderzoek van bio-ingenieur Ellen Van Loo aan de Universiteit Gent.

 

Consument weet niet waarvoor bio staat

Consumenten weten blijkbaar niet goed waarvoor een algemeen bio-label staat. Zo bleek uit het onderzoek dat filet van kippen met vrije uitloop beter scoorde dan hetzelfde product met een bio-label, terwijl de uitloop van de dieren maar een klein deel uitmaakt van hoe biologisch een product is.


Onderzoekster Van Loo wijt dit aan een gebrek aan concrete beeldvorming bij het algemene bio-label. “Slechts een vijfde van de ondervraagden kon correct antwoorden op een reeks vragen over wat biologisch voedsel precies inhoudt. De uitloop-claims zoals ‘(boeren)scharrel met uitloop’ of ‘boerenscharrel met vrije uitloop’ geven consumenten daarentegen wel een concreet beeld van hoe een bepaald product tot stand is gekomen: kippen die vrij kunnen rondlopen.”

 

Kansen voor producenten

Volgens Van Loo schept dit ook kansen. “Producenten die willen inzetten op duurzaamheid zonder aan alle voorwaarden voor het bio-label te voldoen, zullen ook goed scoren”, aldus de onderzoekster. “Wat telt is dat de consument duidelijk kan zien hoe de producent zich inzet voor bijvoorbeeld dierenwelzijn of ethische handel.”


De inzet voor duurzaamheid wordt overigens gewaardeerd door de consument. Maar liefst een derde van de bevraagden gaf aan dat duurzaamheid een belangrijke rol speelde bij de keuze van hun voedingsproducten.

 

Bio is vaak te duur

De Vlaamse consument is dan ook bereid om iets extra te betalen voor de duurzaamheid. Toch vindt hij de huidige prijs van de biologische producten vaak te hoog. Voor biologische yoghurt zou hij tot 22% extra willen neertellen, maar dit is minder dan het huidige prijsverschil tussen klassieke yoghurt en hetzelfde product met een bio-label.


Van Loo pleit ook voor een opname van duurzame voeding in de voedingsdriehoek. Duitsland en Zweden hebben op dit vlak al stappen gezet en ook Engeland en Nederland maken er werk van om hun voedingsrichtlijnen aan te passen.

 

Om mensen beter te informeren over de meerwaarde van biologische voeding voert de sectororganisatie BioForum Vlaanderen bovendien vanaf nu heel het jaar door campagne onder de naam 'Bio Mijn Natuur'. Die biocampagne wordt alvast ondersteund door onder andere Delhaize en BioPlanet, en focust telkens op het verschil voor één specifieke productgroep. Tijdens de campagneweek van 4 tot en met 12 juni komt zo biologische zuivel en eieren aan bod, waarna het van 17 tot en met 25 september de beurt is aan biologische groenten en aardappelen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top