Bio-label is te vaag voor consument | RetailDetail

Bio-label is te vaag voor consument

Bio-label is te vaag voor consument
Shutterstock

Voedingsproducten die zich beroepen op een concreet duurzaamheidsaspect slaan beter aan dan soortgelijke producten die een algemeen bio-label dragen, blijkt uit een doctoraatsonderzoek van bio-ingenieur Ellen Van Loo aan de Universiteit Gent.

 

Consument weet niet waarvoor bio staat

Consumenten weten blijkbaar niet goed waarvoor een algemeen bio-label staat. Zo bleek uit het onderzoek dat filet van kippen met vrije uitloop beter scoorde dan hetzelfde product met een bio-label, terwijl de uitloop van de dieren maar een klein deel uitmaakt van hoe biologisch een product is.


Onderzoekster Van Loo wijt dit aan een gebrek aan concrete beeldvorming bij het algemene bio-label. “Slechts een vijfde van de ondervraagden kon correct antwoorden op een reeks vragen over wat biologisch voedsel precies inhoudt. De uitloop-claims zoals ‘(boeren)scharrel met uitloop’ of ‘boerenscharrel met vrije uitloop’ geven consumenten daarentegen wel een concreet beeld van hoe een bepaald product tot stand is gekomen: kippen die vrij kunnen rondlopen.”

 

Kansen voor producenten

Volgens Van Loo schept dit ook kansen. “Producenten die willen inzetten op duurzaamheid zonder aan alle voorwaarden voor het bio-label te voldoen, zullen ook goed scoren”, aldus de onderzoekster. “Wat telt is dat de consument duidelijk kan zien hoe de producent zich inzet voor bijvoorbeeld dierenwelzijn of ethische handel.”


De inzet voor duurzaamheid wordt overigens gewaardeerd door de consument. Maar liefst een derde van de bevraagden gaf aan dat duurzaamheid een belangrijke rol speelde bij de keuze van hun voedingsproducten.

 

Bio is vaak te duur

De Vlaamse consument is dan ook bereid om iets extra te betalen voor de duurzaamheid. Toch vindt hij de huidige prijs van de biologische producten vaak te hoog. Voor biologische yoghurt zou hij tot 22% extra willen neertellen, maar dit is minder dan het huidige prijsverschil tussen klassieke yoghurt en hetzelfde product met een bio-label.


Van Loo pleit ook voor een opname van duurzame voeding in de voedingsdriehoek. Duitsland en Zweden hebben op dit vlak al stappen gezet en ook Engeland en Nederland maken er werk van om hun voedingsrichtlijnen aan te passen.

 

Om mensen beter te informeren over de meerwaarde van biologische voeding voert de sectororganisatie BioForum Vlaanderen bovendien vanaf nu heel het jaar door campagne onder de naam 'Bio Mijn Natuur'. Die biocampagne wordt alvast ondersteund door onder andere Delhaize en BioPlanet, en focust telkens op het verschil voor één specifieke productgroep. Tijdens de campagneweek van 4 tot en met 12 juni komt zo biologische zuivel en eieren aan bod, waarna het van 17 tot en met 25 september de beurt is aan biologische groenten en aardappelen.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.