Bio-Planet groeit maar boekt verlies | RetailDetail

Bio-Planet groeit maar boekt verlies

Bio-Planet groeit maar boekt verlies
Foto Colruyt Group

De biomarkt groeit met dubbele cijfers en kan rekenen op sterke interesse van de grote foodretailers. Ook Colruyt Group investeert volop in zijn keten van biologische supermarkten Bio-Planet, maar dat leidt tot flinke verliescijfers.  

 

Ambitieuze plannen

De biosupermarkten zag het afgelopen boekjaar 2016-2017 haar omzet met 25% stijgen naar 122 miljoen euro, maar het nettoverlies verdubbelde tot 4,8 miljoen euro. De rode cijfers zijn grotendeels toe te schrijven aan een ambitieus expansieplan dat 40 locaties voorziet tegen 2022, schrijft De Tijd. Momenteel heeft de keten 27 winkels, voor 2018 staan drie nieuwe vestigingen op de planning. Om de expansie te financieren, voerde Colruyt in het voorjaar van 2017 een forse kapitaalverhoging door voor Bio-Planet: dertig miljoen euro kreeg het bedrijf toegestopt.

 

Bio-Planet heeft een marktaandeel van ongeveer 25% in de totale biomarkt, die 586 miljoen euro bedroeg in 2016 (volgens cijfers van VLAM).  Maar het is uiteraard niet de enige speler in deze interessante markt: steeds meer biologische producten liggen in de rekken bij de traditionele supermarktketens zoals Delhaize en Carrefour. Zij vertegenwoordigen samen 41,5% van de biomarkt. Ook de discounters Aldi en Lidl investeren in bio en hebben een aandeel van 9,4%. Ze groeien sterk. Het gespecialiseerde biokanaal is goed voor 31%.

 

De afgelopen jaren verschijnen er steeds meer gespecialiseerde bio-ketens: recent opende Sequoia Bio & Natural Market haar zevende vestiging in Hoeilaart, meteen de eerste winkel in Vlaanderen voor de keten. De Franse bioketen Bio C’Bon heeft twee winkels in Brussel en ambieert verdere groei. Origin’o zit intussen aan zeventien verswinkels en de Brusselse coöperatieve Färm, die startte in 2013, heeft nu zes shops. Bio Shop verenigt een twintigtal zelfstandige natuurvoedingswinkels ten Noorden van de taalgrens, eronder opereren enkele kleinere bioketens zoals Bi’OK (vier vestigingen) of Biostory (twee winkels). 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!