Bio-Planet groeit maar boekt verlies | RetailDetail

Bio-Planet groeit maar boekt verlies

Bio-Planet groeit maar boekt verlies
Foto Colruyt Group

De biomarkt groeit met dubbele cijfers en kan rekenen op sterke interesse van de grote foodretailers. Ook Colruyt Group investeert volop in zijn keten van biologische supermarkten Bio-Planet, maar dat leidt tot flinke verliescijfers.  

 

Ambitieuze plannen

De biosupermarkten zag het afgelopen boekjaar 2016-2017 haar omzet met 25% stijgen naar 122 miljoen euro, maar het nettoverlies verdubbelde tot 4,8 miljoen euro. De rode cijfers zijn grotendeels toe te schrijven aan een ambitieus expansieplan dat 40 locaties voorziet tegen 2022, schrijft De Tijd. Momenteel heeft de keten 27 winkels, voor 2018 staan drie nieuwe vestigingen op de planning. Om de expansie te financieren, voerde Colruyt in het voorjaar van 2017 een forse kapitaalverhoging door voor Bio-Planet: dertig miljoen euro kreeg het bedrijf toegestopt.

 

Bio-Planet heeft een marktaandeel van ongeveer 25% in de totale biomarkt, die 586 miljoen euro bedroeg in 2016 (volgens cijfers van VLAM).  Maar het is uiteraard niet de enige speler in deze interessante markt: steeds meer biologische producten liggen in de rekken bij de traditionele supermarktketens zoals Delhaize en Carrefour. Zij vertegenwoordigen samen 41,5% van de biomarkt. Ook de discounters Aldi en Lidl investeren in bio en hebben een aandeel van 9,4%. Ze groeien sterk. Het gespecialiseerde biokanaal is goed voor 31%.

 

De afgelopen jaren verschijnen er steeds meer gespecialiseerde bio-ketens: recent opende Sequoia Bio & Natural Market haar zevende vestiging in Hoeilaart, meteen de eerste winkel in Vlaanderen voor de keten. De Franse bioketen Bio C’Bon heeft twee winkels in Brussel en ambieert verdere groei. Origin’o zit intussen aan zeventien verswinkels en de Brusselse coöperatieve Färm, die startte in 2013, heeft nu zes shops. Bio Shop verenigt een twintigtal zelfstandige natuurvoedingswinkels ten Noorden van de taalgrens, eronder opereren enkele kleinere bioketens zoals Bi’OK (vier vestigingen) of Biostory (twee winkels). 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.