Bio-sector blijft groeien in België

Bio-sector blijft groeien in België

Eind 2014 kende België in totaal 1630 producenten van biologische producten. Dat is 7,7 procent meer dan een jaar geleden. Biologische boerderijen zijn ondertussen goed voor 4,5 van procent van alle Belgische boerderijen.

Uitgaven gestegen

79 procent van de Belgische bioproducenten bevinden zich in Wallonië, de overige 21 procent is in Vlaanderen te vinden. Het is ook vooral in Wallonië dat het aantal boerderijen snel stijgt: vergeleken met 2008 is er sprake van bijna een verdubbeling. Dat blijkt uit een onderzoek van RTL.


Ook de consumptie van biologische producten blijft jaar na jaar groeien. Bijna 90 procent van de Belgen zegt wel eens biologisch te eten en 7 procent doet dat zelfs op een wekelijkse basis. In 2014 werd er in totaal 435 miljoen euro aan biologisch eten uitgegeven, 3,8 procent meer dan in 2013. Dit terwijl de uitgaven voor gewone voedingsmiddelen met 0,8 procent daalden. Sinds 2008 zijn de uitgaven voor biologische producten met 66 procent gestegen.


Gezinnen met kinderen en gepensioneerden met hoge inkomens zijn de belangrijkste afnemers van biologische producten. 45,3 procent daarvan wordt in de gewone supermarkt gekocht, terwijl 30,7 procent uit speciaalzaken komt. De meest gekochte items zijn melkproducten, fruit en groenten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top