Bio-sector blijft groeien in België | RetailDetail

Bio-sector blijft groeien in België

Bio-sector blijft groeien in België

Eind 2014 kende België in totaal 1630 producenten van biologische producten. Dat is 7,7 procent meer dan een jaar geleden. Biologische boerderijen zijn ondertussen goed voor 4,5 van procent van alle Belgische boerderijen.

Uitgaven gestegen

79 procent van de Belgische bioproducenten bevinden zich in Wallonië, de overige 21 procent is in Vlaanderen te vinden. Het is ook vooral in Wallonië dat het aantal boerderijen snel stijgt: vergeleken met 2008 is er sprake van bijna een verdubbeling. Dat blijkt uit een onderzoek van RTL.


Ook de consumptie van biologische producten blijft jaar na jaar groeien. Bijna 90 procent van de Belgen zegt wel eens biologisch te eten en 7 procent doet dat zelfs op een wekelijkse basis. In 2014 werd er in totaal 435 miljoen euro aan biologisch eten uitgegeven, 3,8 procent meer dan in 2013. Dit terwijl de uitgaven voor gewone voedingsmiddelen met 0,8 procent daalden. Sinds 2008 zijn de uitgaven voor biologische producten met 66 procent gestegen.


Gezinnen met kinderen en gepensioneerden met hoge inkomens zijn de belangrijkste afnemers van biologische producten. 45,3 procent daarvan wordt in de gewone supermarkt gekocht, terwijl 30,7 procent uit speciaalzaken komt. De meest gekochte items zijn melkproducten, fruit en groenten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.