Bio-sector blijft groeien in België | RetailDetail

Bio-sector blijft groeien in België

Bio-sector blijft groeien in België

Eind 2014 kende België in totaal 1630 producenten van biologische producten. Dat is 7,7 procent meer dan een jaar geleden. Biologische boerderijen zijn ondertussen goed voor 4,5 van procent van alle Belgische boerderijen.

Uitgaven gestegen

79 procent van de Belgische bioproducenten bevinden zich in Wallonië, de overige 21 procent is in Vlaanderen te vinden. Het is ook vooral in Wallonië dat het aantal boerderijen snel stijgt: vergeleken met 2008 is er sprake van bijna een verdubbeling. Dat blijkt uit een onderzoek van RTL.


Ook de consumptie van biologische producten blijft jaar na jaar groeien. Bijna 90 procent van de Belgen zegt wel eens biologisch te eten en 7 procent doet dat zelfs op een wekelijkse basis. In 2014 werd er in totaal 435 miljoen euro aan biologisch eten uitgegeven, 3,8 procent meer dan in 2013. Dit terwijl de uitgaven voor gewone voedingsmiddelen met 0,8 procent daalden. Sinds 2008 zijn de uitgaven voor biologische producten met 66 procent gestegen.


Gezinnen met kinderen en gepensioneerden met hoge inkomens zijn de belangrijkste afnemers van biologische producten. 45,3 procent daarvan wordt in de gewone supermarkt gekocht, terwijl 30,7 procent uit speciaalzaken komt. De meest gekochte items zijn melkproducten, fruit en groenten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Supermarkten rekenen af met Europees voorstel voor boerenwelzijn

20/02/2018

Het zint sommige supermarkten niet dat de Europese Commissie boeren hogere prijzen wil geven bij onderhandelingen. Distributeurs uit Nederland, Duitsland en Oostenrijk waarschuwen voor prijsstijgingen voor de consument.

Deze foodinnovaties gaan het maken

20/02/2018

Vernieuwing in voeding is de kern van de wedstrijd Gouden Tavola. Vallen dit jaar in de prijzen: Belberry Preserves, BelOrta, Kaasboerderij ‘t Groendal en J.L. Lambert. Hun producten komen morgen op het bord of in het glas van de consument.

Belgische noedelshops Umamido trekken naar buurlanden

20/02/2018

De Belgische keten van noedelrestaurants Umamido trekt volgend jaar naar het buitenland en opent ook nieuwe vestigingen in ons land. Umamido serveert ramen, een Japans geïnspireerde noedelsoep. 

Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken

20/02/2018

AB InBev pakt uit met een ongewone marketingstunt: succesmerk Jupiler verdwijnt voor enkele maanden uit de rekken. Om de Rode Duivels te "steunen" op het WK voetbal (of, er een graantje van mee te pikken) heet het merk tot deze zomer Belgium. 

Colruyt stapt in boodschappendienst van PostNL

20/02/2018

Tweewekelijks brengt de postbode voortaan boodschappen aan huis: in samenwerking met PostNL gaat in Nederland de nieuwe boodschappendienst Stockon van start. De huismerkproducten zijn van Boni (van het Belgische Colruyt).

Back to top