Biologische voeding blijft in opmars

Biologische voeding blijft in opmars

De consumptie van biologische voeding blijft groeien, zegt de nieuwe Monitor Duurzaam Voedsel. Alles samen heeft de Nederlandse consument in 2015 een bedrag van meer dan 1,3 miljard euro uitgegeven aan biologische voeding.

Supermarkt belangrijkste verkoopkanaal

Ten opzichte van 2014 is de omzet van biologische producten opnieuw gestegen met 10%, terwijl in de periode tussen 2010 en 2014 er jaarlijks ook al een stijging was waargenomen tot 20%. Dat blijkt uit een steekproef bij zeventig procent van de supermarkten, alle speciaalzaken voor duurzame voeding en de gehele buitenhuishoudelijke markt. Toch blijft het marktaandeel van biologische producten met 3% nog steeds relatief klein.

 

21% van de biologische voeding wordt verkocht in de categorie zuivel. Daarna volgen aardappelen, groente en fruit met 18% en houdbare producten, samengestelde maaltijden en overige met 17%. Het belangrijkste aankoopkanaal is nog steeds de supermarkt, maar ook de speciaalzaken zijn een belangrijk onderdeel van de markt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Bio-Planet en Dreambaby samen van start in Marcinelle

23/08/2017

Colruyt-dochters Bio-Planet en Dreambaby hebben een nieuwe winkel geopend op een gezamenlijke site in Marcinelle (Charleroi). Voor de biosupermarkt is het de 26ste vestiging in België, voor de babyspecialist de 25ste en meteen ook de grootste in ons land.

Walmart kiest voor Google in strijd om digitale klant

23/08/2017

Walmart schakelt Google in in de strijd om de digitale koper. Vanaf eind september kunnen klanten van de Amerikaanse supermarktgigant via de Google Home-toepassing mondeling hun smartphone een bestelling plaatsen en die aan huis laten bezorgen.

Rudi Petit-Jean directeur Sligro-ISPC België

23/08/2017

Vanaf 15 oktober zal Rudi Petit-Jean aantreden als directeur van Sligro-ISPC in België. Hij wordt verantwoordelijk voor de integratie van het dit jaar overgenomen ISPC en de uitbouw van het vestigingennetwerk van Sligro-ISPC.

Unilever en Nestlé investeren in blockchaintechnologie

22/08/2017

Voedingsbedrijven Unilever en Nestlé gaan met de hulp van het Amerikaanse IBM blockchaintechnologie integreren in hun werking. Zo willen ze de logistieke keten nog beter in kaart brengen.

Delhaize pakt uit met assortiment ‘raw food’

22/08/2017

Delhaize heeft sinds gisteren enkele nieuwe producten toegevoegd aan het assortiment, die kunnen worden beschreven als ‘raw food’. Het gaat daarbij over enkele cakes die worden bereid met onbewerkte voedingsmiddelen.

Carrefour Market opent morgen in Berendrecht

22/08/2017

Op 23 augustus opent in Berendrecht een nieuwe vestiging van Carrefour Market. Die neemt zijn intrek in de voormalige AD Delhaize, die moest worden afgestoten in het kader van de fusie tussen Ahold en Delhaize.

Back to top