Biologische voeding blijft in opmars | RetailDetail

Biologische voeding blijft in opmars

Biologische voeding blijft in opmars

De consumptie van biologische voeding blijft groeien, zegt de nieuwe Monitor Duurzaam Voedsel. Alles samen heeft de Nederlandse consument in 2015 een bedrag van meer dan 1,3 miljard euro uitgegeven aan biologische voeding.

Supermarkt belangrijkste verkoopkanaal

Ten opzichte van 2014 is de omzet van biologische producten opnieuw gestegen met 10%, terwijl in de periode tussen 2010 en 2014 er jaarlijks ook al een stijging was waargenomen tot 20%. Dat blijkt uit een steekproef bij zeventig procent van de supermarkten, alle speciaalzaken voor duurzame voeding en de gehele buitenhuishoudelijke markt. Toch blijft het marktaandeel van biologische producten met 3% nog steeds relatief klein.

 

21% van de biologische voeding wordt verkocht in de categorie zuivel. Daarna volgen aardappelen, groente en fruit met 18% en houdbare producten, samengestelde maaltijden en overige met 17%. Het belangrijkste aankoopkanaal is nog steeds de supermarkt, maar ook de speciaalzaken zijn een belangrijk onderdeel van de markt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Delhaize krijgt saladebars van Foodmaker

19/06/2018

In de Delhaize-supermarkt van de Antwerpse Stadsfeestzaal is voortaan een saladbar van Foodmaker te vinden. De gezonde fastfoodketen zal daarnaast ook andere eilanden in Delhaizes krijgen: er liggen al een vijftal projecten vast.

Melkmerk Joyvalle gaat op in Campina

19/06/2018

Zuivelproducent FrieslandCampina wil de focus voortaan op één sterk melkmerk leggen: Joyvalle wordt geïntegreerd onder de Campina-paraplu.