Biologische voeding blijft in opmars

Biologische voeding blijft in opmars

De consumptie van biologische voeding blijft groeien, zegt de nieuwe Monitor Duurzaam Voedsel. Alles samen heeft de Nederlandse consument in 2015 een bedrag van meer dan 1,3 miljard euro uitgegeven aan biologische voeding.

Supermarkt belangrijkste verkoopkanaal

Ten opzichte van 2014 is de omzet van biologische producten opnieuw gestegen met 10%, terwijl in de periode tussen 2010 en 2014 er jaarlijks ook al een stijging was waargenomen tot 20%. Dat blijkt uit een steekproef bij zeventig procent van de supermarkten, alle speciaalzaken voor duurzame voeding en de gehele buitenhuishoudelijke markt. Toch blijft het marktaandeel van biologische producten met 3% nog steeds relatief klein.

 

21% van de biologische voeding wordt verkocht in de categorie zuivel. Daarna volgen aardappelen, groente en fruit met 18% en houdbare producten, samengestelde maaltijden en overige met 17%. Het belangrijkste aankoopkanaal is nog steeds de supermarkt, maar ook de speciaalzaken zijn een belangrijk onderdeel van de markt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Unilever verkoopt minder ijsjes in magere zomer

19/10/2017

De voorbije zomer was er maar weinig sprake van stralend weer en dat heeft ook zijn effect gehad op de ijsverkoop van Unilever. Dat onderdeel van het Brits-Nederlandse bedrijf zag zijn omzet met 6,7% dalen.

Back to top