Biovoeding wint gestaag aan populariteit

"Biovoeding wint gestaag aan populariteit"

"Biovoeding wint gestaag aan populariteit"
Shutterstock

Negen op tien Belgen kochten vorig jaar minstens één bioproduct en besteedden daar gemiddeld 6% meer aan dan het jaar voordien. Met een marktaandeel van 3,2% blijft het belang van biovoeding evenwel nog steeds beperkt, zo meldt het VLAM.

 

Marktaandeel van 3,2%

Biologische voeding is vandaag alomtegenwoordig, zowel in de klassieke supermarkten als in speciaalzaken en hoevewinkels. Het mag dan ook niet verwonderen dat 90% van de Belgen elk jaar wel minstens één bioproduct koopt: het vaakst groenten, fruit en aardappelen - samen goed voor 40% van de biobestedingen - maar ook zuivel (20%) en graanproducten (12%) van biologische oorsprong gaan vlot over de toonbank. 

 

Uit de cijfers van het VLAM, dat aan GfK de opdracht gaf om de aankopen van 5.000 Belgische gezinnen continu op te volgen, blijkt wel dat het marktaandeel van bio sterk verschilt van product tot product. Zo zijn 26% van alle verkochte vleesvervangers in België van biologische oorsprong en ook eieren scoren met een marktaandeel van 14,5% relatief goed.

 

Globaal genomen maken biologische versproducten nu 3,2% van onze totale voedingsaankopen uit, een stijging met 0,2% ten opzichte van vorig jaar. 

 

Vlamingen houden van bio

"Het belang van bio blijft beperkt in België, maar groeit gestaag," klinkt het bij het VLAM, dat biologische voeding als een integraal onderdeel van ons voedingspatroon beschouwt op basis van de cijfers: tussen 2008 en 2017 stegen de biobestedingen immers met meer dan 50% en dat cijfer zal alleen maar groeien.

 

Vooral in Vlaanderen neemt het belang van bio toe: de Vlaming had 11% meer over voor bioproducten dan in 2016, terwijl dat cijfer in Wallonië bleef hangen op 8% en in Wallonië zelfs zakte met 7%. Voor bioproducten blijft de klassieke supermarkt ook nu het belangrijkste aankoopkanaal, al zijn in de hoevewinkel en de boerenmarkt biologische producten het sterkst vertegenwoordigd (20%). 

 

Opvallende cijfers zijn er ten slotte vooral voor de vleescategorie: terwijl biovleeswaren tussen 2005 en 2010 nog een forse groei kenden, viel het marktaandeel nadien terug en vertegenwoordigt biovlees vandaag slechts 1% van alle verkochte vleesproducten. Volgend jaar moet blijken of de vele vleesschandalen al dan niet een impact zullen hebben op de populariteit van biologisch geproduceerd vlees.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.