Biovoeding wint gestaag aan populariteit

"Biovoeding wint gestaag aan populariteit"

"Biovoeding wint gestaag aan populariteit"
Shutterstock

Negen op tien Belgen kochten vorig jaar minstens één bioproduct en besteedden daar gemiddeld 6% meer aan dan het jaar voordien. Met een marktaandeel van 3,2% blijft het belang van biovoeding evenwel nog steeds beperkt, zo meldt het VLAM.

 

Marktaandeel van 3,2%

Biologische voeding is vandaag alomtegenwoordig, zowel in de klassieke supermarkten als in speciaalzaken en hoevewinkels. Het mag dan ook niet verwonderen dat 90% van de Belgen elk jaar wel minstens één bioproduct koopt: het vaakst groenten, fruit en aardappelen - samen goed voor 40% van de biobestedingen - maar ook zuivel (20%) en graanproducten (12%) van biologische oorsprong gaan vlot over de toonbank. 

 

Uit de cijfers van het VLAM, dat aan GfK de opdracht gaf om de aankopen van 5.000 Belgische gezinnen continu op te volgen, blijkt wel dat het marktaandeel van bio sterk verschilt van product tot product. Zo zijn 26% van alle verkochte vleesvervangers in België van biologische oorsprong en ook eieren scoren met een marktaandeel van 14,5% relatief goed.

 

Globaal genomen maken biologische versproducten nu 3,2% van onze totale voedingsaankopen uit, een stijging met 0,2% ten opzichte van vorig jaar. 

 

Vlamingen houden van bio

"Het belang van bio blijft beperkt in België, maar groeit gestaag," klinkt het bij het VLAM, dat biologische voeding als een integraal onderdeel van ons voedingspatroon beschouwt op basis van de cijfers: tussen 2008 en 2017 stegen de biobestedingen immers met meer dan 50% en dat cijfer zal alleen maar groeien.

 

Vooral in Vlaanderen neemt het belang van bio toe: de Vlaming had 11% meer over voor bioproducten dan in 2016, terwijl dat cijfer in Wallonië bleef hangen op 8% en in Wallonië zelfs zakte met 7%. Voor bioproducten blijft de klassieke supermarkt ook nu het belangrijkste aankoopkanaal, al zijn in de hoevewinkel en de boerenmarkt biologische producten het sterkst vertegenwoordigd (20%). 

 

Opvallende cijfers zijn er ten slotte vooral voor de vleescategorie: terwijl biovleeswaren tussen 2005 en 2010 nog een forse groei kenden, viel het marktaandeel nadien terug en vertegenwoordigt biovlees vandaag slechts 1% van alle verkochte vleesproducten. Volgend jaar moet blijken of de vele vleesschandalen al dan niet een impact zullen hebben op de populariteit van biologisch geproduceerd vlees.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.