Blackstone en CVC hebben interesse in Becel | RetailDetail

Blackstone en CVC hebben interesse in Becel

Blackstone en CVC hebben interesse in Becel
Shutterstock

Blackstone en CVC Capital Partners willen samen een bod uitbrengen op de divisie margarines van Unilever, waartoe onder andere de merken Blue Band en Becel behoren. Ze zouden daarbij denken aan bedrag van 6 miljard pond (6,7 miljard euro).

Ook andere geïnteresseerden

Twee belangrijke figuren in het bod van Blackstone en CVC zouden Marc Bolland, ex-CEO van Marks & Spencer, en Harish Manwani, oud-bestuurder bij Unilever, zijn. Zij zijn allebei werkzaam bij Blackstone.

 

Investeringsmaatschappijen CD&R en Bain Capital zouden samen een gelijkaardig bod willen uitbrengen op de smeersels van Unilever. Ook investeringsmaatschappijen Apollo Management en KKR worden genoemd als mogelijk geïnteresseerde partijen en waarschijnlijk houdt ook Kraft Heinz de zaak in de gaten.

 

In maart raakte al bekend dat Unilever af wil van de divisie smeersels. Dat was toen vrijwel het directe gevolg van het afgeslagen overnamebod van Kraft Heinz. Dat zorgde voor heel wat onrust binnen een groep aandeelhouders, die wil dat er ook op korte termijn meer winst wordt gemaakt. Daarop besloot Unilever de margarines in de etalage te zetten, omdat die de voorbije jaren te weinig groeien, wat dan weer drukt op de totale groei van het bedrijf. In het eerste kwartaal was er bij Unilever sprake van een autonome omzetgroei van 2,9 procent. Zonder de margarines zou dat 3,4 procent zijn geweest.

 

Unilever wil de smeersels nog dit jaar kwijt geraken. Dat kan door een rechtstreekse verkoop, maar er wordt ook gedacht aan een afsplitsing, waarbij de divisie een eigen beursnotering krijgt op de beurs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour geeft meer details over transformatieplan

22/05/2018

Gezondheid en digitalisering zijn speerpunten in de plannen van Carrefour Belgium. Binnenkort kunnen klanten e-commerce bestellingen afhalen of terugbrengen in alle Express buurtwinkels. In de hypermarkten maakt non-food plaats voor bio en horeca.

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.