Blackstone en CVC hebben interesse in Becel

Blackstone en CVC hebben interesse in Becel
Shutterstock

Blackstone en CVC Capital Partners willen samen een bod uitbrengen op de divisie margarines van Unilever, waartoe onder andere de merken Blue Band en Becel behoren. Ze zouden daarbij denken aan bedrag van 6 miljard pond (6,7 miljard euro).

Ook andere geïnteresseerden

Twee belangrijke figuren in het bod van Blackstone en CVC zouden Marc Bolland, ex-CEO van Marks & Spencer, en Harish Manwani, oud-bestuurder bij Unilever, zijn. Zij zijn allebei werkzaam bij Blackstone.

 

Investeringsmaatschappijen CD&R en Bain Capital zouden samen een gelijkaardig bod willen uitbrengen op de smeersels van Unilever. Ook investeringsmaatschappijen Apollo Management en KKR worden genoemd als mogelijk geïnteresseerde partijen en waarschijnlijk houdt ook Kraft Heinz de zaak in de gaten.

 

In maart raakte al bekend dat Unilever af wil van de divisie smeersels. Dat was toen vrijwel het directe gevolg van het afgeslagen overnamebod van Kraft Heinz. Dat zorgde voor heel wat onrust binnen een groep aandeelhouders, die wil dat er ook op korte termijn meer winst wordt gemaakt. Daarop besloot Unilever de margarines in de etalage te zetten, omdat die de voorbije jaren te weinig groeien, wat dan weer drukt op de totale groei van het bedrijf. In het eerste kwartaal was er bij Unilever sprake van een autonome omzetgroei van 2,9 procent. Zonder de margarines zou dat 3,4 procent zijn geweest.

 

Unilever wil de smeersels nog dit jaar kwijt geraken. Dat kan door een rechtstreekse verkoop, maar er wordt ook gedacht aan een afsplitsing, waarbij de divisie een eigen beursnotering krijgt op de beurs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Groep lanceert digitaal platform om klant te helpen bij voedingskeuzes

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’. Die beschikt over alle mogelijke informatie rond de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moet de klant eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Back to top