Blackstone en CVC hebben interesse in Becel

Blackstone en CVC hebben interesse in Becel
Shutterstock

Blackstone en CVC Capital Partners willen samen een bod uitbrengen op de divisie margarines van Unilever, waartoe onder andere de merken Blue Band en Becel behoren. Ze zouden daarbij denken aan bedrag van 6 miljard pond (6,7 miljard euro).

Ook andere geïnteresseerden

Twee belangrijke figuren in het bod van Blackstone en CVC zouden Marc Bolland, ex-CEO van Marks & Spencer, en Harish Manwani, oud-bestuurder bij Unilever, zijn. Zij zijn allebei werkzaam bij Blackstone.

 

Investeringsmaatschappijen CD&R en Bain Capital zouden samen een gelijkaardig bod willen uitbrengen op de smeersels van Unilever. Ook investeringsmaatschappijen Apollo Management en KKR worden genoemd als mogelijk geïnteresseerde partijen en waarschijnlijk houdt ook Kraft Heinz de zaak in de gaten.

 

In maart raakte al bekend dat Unilever af wil van de divisie smeersels. Dat was toen vrijwel het directe gevolg van het afgeslagen overnamebod van Kraft Heinz. Dat zorgde voor heel wat onrust binnen een groep aandeelhouders, die wil dat er ook op korte termijn meer winst wordt gemaakt. Daarop besloot Unilever de margarines in de etalage te zetten, omdat die de voorbije jaren te weinig groeien, wat dan weer drukt op de totale groei van het bedrijf. In het eerste kwartaal was er bij Unilever sprake van een autonome omzetgroei van 2,9 procent. Zonder de margarines zou dat 3,4 procent zijn geweest.

 

Unilever wil de smeersels nog dit jaar kwijt geraken. Dat kan door een rechtstreekse verkoop, maar er wordt ook gedacht aan een afsplitsing, waarbij de divisie een eigen beursnotering krijgt op de beurs.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top