Blokkades bij AB InBev dreigen cafés droog te leggen

Blokkades bij AB InBev dreigen cafés droog te leggen

Blokkades bij AB InBev dreigen cafés droog te leggen
Shutterstock

Sinds donderdag ligt de bevoorrading van cafés door AB InBev volledig stil. Werknemers die misnoegd zijn over het uitblijven van een kader-cao voor de komende herstructurering bij de bierbrouwer, blokkeren alle depots in het land.

 

Sociaal conflict

Wie dit weekend een Stella of Corona wil drinken op café, komt mogelijk van een kale reis weer thuis. Sinds donderdagochtend blokkeren werknemers alle uitgaande leveringen in de depots van AB InBev, waardoor de bevoorrading van een groot aantal cafés ten lande in het water viel. Aan de basis van de actie ligt een sociaal conflict tussen de vakbonden en de bierbrouwer.

 

AB InBev wil de komende maanden veranderingen doorvoeren in zijn depots, maar zonder daarvoor de nodige compensaties te geven aan de getroffen werknemers, zo valt te horen bij ABVV-vakbondssecretaris Kris Croonenborghs: "Wij hebben tevergeefs gevraagd om een verhuis- en motivatiepremie, alsook een vergoeding voor de extra verplaatsingen die alvast vier werknemers zullen moeten maken, nu het Hasseltse depot verhuist en zij naar Leuven verkassen."

 

Café zonder bier

Die vraag viel bij AB InBev in dovemans oren, al ondernam het bedrijf naar eigen zeggen verschillende pogingen om tot een akkoord over een kader-cao te komen. "We kunnen niet anders dan het spel hard spelen en het is mogelijk dat de actie zich nog uitbreidt als we niet tot een akkoord met de AB InBev-directie kunnen komen," aldus Croonenborghs.

 

Ook bij de brouwerijen dreigen mogelijk blokkades, waardoor de levering aan de warenhuizen gedeeltelijk in het gedrang kan komen. Hoe lang de cafés en supermarkten op hun bestaande voorraden kunnen teren, is niet duidelijk, maar de kans op een drooglegging is reëel volgens de vakbonden. "We bekijken het van dag tot dag en hopen dat het gezond verstand zal zegevieren," besluit Croonenborghs.

 

Eerder dit jaar kondigde AB InBev nog de verhuis van zijn aankoopdienst naar Zwitserland aan, maar de zeventig banen die daarbij verloren gaan lokten geen noemenswaardig protest uit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.