Boeken toe voor Parijse luxekruidenier Hédiard

Boeken toe voor Parijse luxekruidenier Hédiard
Zes jaar na de overname door een Russische zakenman en één jaar vóór zijn 160ste verjaardag heeft de Parijse luxekruidenier Hédiard bescherming tegen zijn schuldeisers gezocht bij de handelsrechtbank. Toeval of niet, maar net nu raakte ook bekend dat Carrefour zijn project voor een super-de-luxe voedingswarenhuis in hartje Parijs afblaast.

Al 7 jaar op rij verlieslatend

Hédiard is al meer dan een eeuw een baken in Parijs. De luxekruidenier op de place de la Madeleine is, samen met concurrent én buur Fauchon, een begrip bij fijnproevers met een gevulde portefeuille. Hédiard zit echter al jaren in slechte papieren: het lopende boekjaar zou afklokken op een verlies van 6 miljoen euro bij een omzet van 17,5 miljoen euro.

 

Het is meteen het zevende boekjaar op rij dat Hédiard verlies maakt, en dus zat er weinig anders op dan naar de handelsrechter te stappen. Die zal donderdag naar alle waarschijnlijkheid een tijdelijke bewindsvoerder aanstellen, in de hoop dat eventuele overnemers zich melden. Voor Hédiard werken 160 mensen.

 

Exit "Halles de la Madeleine"

Toeval of niet, maar net nu is ook bekend geworden dat Carrefour zijn project voor een super-de-luxe voedingssupermarkt in Parijs afblaast. Die vestiging, die niet onder de Carrefour-vlag zou opereren maar als "Halles de la Madeleine" door het leven zou gaan, zou aan diezelfde place de la Madeleine komen en was een ideetje van gewezen Carrefour-CEO Lars Olofsson.

 

De opening van de "Halles de la Madeleine" was gepland voor begin 2014, maar op de hoofdzetel van Carrefour in Boulogne-Billancourt stelden steeds meer mensen zich vragen bij dit project, dat eigenlijk volledig haaks staat op de inspanningen die het huidige management zich getroost om het prijsimago van Carrefour te herstellen. Met succes, zo bleek uit de recentste kwartaalresultaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Wat zijn de gevolgen van de nieuwe voedingsdriehoek voor de industrie?

19/09/2017

Het Vlaams Instituut Gezond Leven heeft een nieuwe voedingsdriehoek voorgesteld. De aangepaste driehoek sluit beter aan bij de huidige ideeën over gezond eten, maar de voedingsindustrie vreest voor negatieve gevolgen.

Back to top