Bompard wacht nieuw huzarenstukje bij Carrefour | RetailDetail

Bompard wacht nieuw huzarenstukje bij Carrefour

Bompard wacht nieuw huzarenstukje bij Carrefour

Alexandre Bompard gaat moeten proberen een volgend huzarenstukje te realiseren: nadat hij Fnac weer op de rails kreeg, mag hij datzelfde nog eens overdoen bij warenhuisgroep Carrefour.

Opvolger met adelbrieven

Daar wordt hij op 18 juli de opvolger van topman Georges Plassat. De 68-jarige topman had al een tijdje geleden aangegeven dat hij het graag voor bekeken zou houden en dat er werk mocht worden gemaakt van een opvolger. Met Alexandre Bompard is die er nu ook: de raad van bestuur heeft het licht op groen gezet voor de benoeming. Bompard blijft wel bestuurder bij Fnac Darty tot eind 2017.

 

De 44-jarige opvolger van Plassat kan alvast stevige adelbrieven voorleggen: hij slaagde erin om het noodlijdende Fnac weer tot leven te wekken, vooral door de overrompeling door Amazon een halt toe te roepen. Daartoe zette hij zelf in op online handel en op kostenbesparingen. Dat leverde resultaat: in 2011 was de verkoop via het internet goed voor 12% van de omzet bij Fnac, nu is dat 50%. De website van Fnac is uitgegroeid tot de meest bezochte in Frankrijk na die van Amazon.

 

Verder liet hij een aantal belangrijke leveranciers, zoals Samsung en Apple, een shop-in-shop bouwen in de Fnac-verkooppunten. Ook slaagde hij erin om 300 miljoen euro te besparen, wat meer was dan verwacht. En ten slotte realiseerde hij ook de overname van zijn branchegenoot Darty, waardoor het concern nog sterker staat. De beurskoers van Fnac verdrievoudigde dan ook, van 22 euro in juni 2013 naar 66 euro nu.

 

Zware taak

De bestuursraad van Carrefour hoopt nu dat de gediplomeerde van de Ecole Nationale de l’Administration dit parcours nog eens kan overdoen. De warenhuisgroep heeft het immers ook niet makkelijk: de hypermarkten, waarvoor het concern bekend is, lijden eveneens onder de zware concurrentie van de elektronische handel.

 

Volgens de financiële analisten van Barclays zullen we tot een eind in 2018 moeten wachten om het effect van de wisseling aan de top van de warenhuisgroep te zien. Bovendien is de kans groot dat een bijsturing van de politiek van Carrefour op korte termijn de nodige problemen met zich meebrengt. Om te beginnen is Carrefour groter en complexer dan Fnac, maar de hypermarkten verliezen ook structureel aan marktaandeel. Dat stoppen, zal aanzienlijke prijsinvesteringen vergen.

 

Daarnaast kunnen de vakbonden roet in het eten gooien: een kostenbesparing opzetten, kan leiden tot stakingen en tijdelijke sluitingen van winkels. De bonden lieten overigens al verstaan dat ze niet echt opgezet waren met de komst van Bompard, nadat die bij Fnac het mes in de loonkosten heeft gezet.

 

In afwachting daarvan is Barclays alvast niet optimistisch over het eerste halfjaar van Carrefour, waarvan de resultaten op 27 juli worden bekendgemaakt. De daling van het marktaandeel in Frankrijk lijkt niet gestopt en de wisselkoersbewegingen zijn negatief voor de activiteiten in Brazilië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.