Boodschappen bezorgen blijft verlieslatend

Boodschappen bezorgen blijft verlieslatend

De online verkoop van voeding stijgt overal ter wereld zienderogen, maar supermarken verliezen handenvol geld met het aan huis leveren van boodschappen. Is er een uitweg? 

15% groei

Volgens een recent rapport van Kantar Worldpanel groeide de online verkoop van FMCG-producten tussen juni 2015 en juni 2016 met 15% en is online nu goed voor gemiddeld 4,4% van de foodmarkt. Tegen 2025 zou online zo’n 9% van de FMCG-markt vertegenwoordigen, of een omzet van 150 miljard dollar wereldwijd. 


Wel zijn er erg grote regionale verschillen: in Zuid-Korea haalt online al een marktaandeel van 16,6%. Andere topmarkten zijn Japan (7,2%), het VK (6,9%), Frankrijk (5,3%), Taiwan (5,2%) en China (4,2%). Het gekke is dat er niet meteen een correlatie te vinden is tussen internetpenetratie en online omzet: bij de achterblijvers vinden we zowel mature markten (de VS, Duitsland) als groeimarkten (Brazilië).

 

Kantar Worldpanel adviseert retailers en merken dan ook om te vechten voor hun plek op het boodschappenlijstje van de e-shopper. 55% van de online kopers bestelt steeds dezelfde merken bij dezelfde retailer, snel een ‘top of mind’ positie veroveren is dus de boodschap. Maar niet iedereen is het eens met deze analyse…

 

Stijgende kosten

Het lijkt er namelijk op dat foodretailers zich erg onbezonnen smijten in een race om online marktaandeel. Om meer klanten aan te trekken, beloven heel wat ketens steeds kortere levertermijnen en vragen ze hiervoor steeds lagere bijdragen, terwijl de kosten uit de pan swingen. Ze hopen dat de business winstgevend zal worden zodra online grotere volumes vertegenwoordigt. Maar is dat terecht? 

 

Volgens retailconsultant Dan Murphy van Kurt Salmon maken ze zichzelf wat wijs. Hij berekende dat de grote Britse supermarktketens tussen de 5 en de 7 pond verliezen op élke levering. “En hoe meer bestellingen ze aantrekken, hoe meer geld ze verliezen.” Volgens hem kan de winstgevendheid van thuislevering nooit hetzelfde peil bereiken als dat van klanten die de supermarkt bezoeken, tenzij de bezorgbijdragen gevoelig zouden stijgen.

 

Inefficiënt model

Eén van de redenen voor de hoge kosten van boodschappen bezorgen, is de gebrekkige logistiek achter het model. Zo’n 90% van de online bestellingen bij de grote vier supermarktketens in Groot-Brittannië wordt nog handmatig in de winkels geprepareerd. Dat proces is hoogst inefficiënt, omdat supermarkten niet ontworpen zijn voor orderpicking, wel om shoppers naar elke hoek van de winkel te lokken… 


Bovendien weigeren supermarkten om het probleem onder ogen te zien. De werkelijke kosten van boodschappen bezorgen zitten vaak verborgen tussen verschillende departementen en worden daardoor niet correct toegewezen aan de e-commerceoperaties. 

 

Met dank aan Amazon

De komst van Amazon Fresh maakt alles nog erger: Amazon hoeft geen winst te maken op zijn bezorgdienst, omdat het geld verdient met andere diensten. In de VS verlaagt de e-commercegigant nu zelfs nog de prijzen voor Amazon Fresh-leveringen. 


De vraag is dus of het voor foodretailers überhaupt nog mogelijk is om uit die verliesmakende vicieuze cirkel te geraken? En zouden ze bij Delhaize wél goed gerekend hebben, toen ze de bezorgbijdrage vastlegden op 9,95 euro? We zijn benieuwd…