Braziliaanse malaise zorgt voor dip bij AB InBev | RetailDetail

Braziliaanse malaise zorgt voor dip bij AB InBev

Braziliaanse malaise zorgt voor dip bij AB InBev

De Belgisch-Braziliaanse bierbrouwer AB InBev is in het eerste kwartaal onder de verwachtingen gebleven, voornamelijk omwille van een slechte verkoop in Brazilië. De voorbereidingen op de fusie met SABMiller drukten dan weer op de winst.

Europa een lichtpunt

In de eerste drie maanden van het jaar verkocht AB InBev 104,9 miljoen hectoliter bier, op vergelijkbare basis een daling van 1,7% ten opzichte van een jaar eerder. Vooral in Brazilië was er sprake van een sterke terugval (-10%), terwijl in Mexico er een groei van 13% was. In China wist AB InBev het beter te doen dan de markt, maar was er toch nog sprake van een daling van 1,1%. Ook in de Verenigde Staten daalde het volume licht, terwijl de markt er wel op vooruit ging. In Europa was er een groei van 2,5%.

 

Die mindere verkoop zorgde er voor dat de omzet van AB InBev in het eerste kwartaal daalde met 13% naar 9,4 miljard dollar (8,2 miljard euro). Op organische basis was er wel een groei van 3,1%, maar die was ver beneden de verwachtingen van analisten, die hadden gemikt op een organische omzetgroei van 6,1%.

 

In het eerste kwartaal van 2015 wist AB InBev nog een nettowinst te halen van 2,29 miljard dollar (net geen twee miljard euro), maar in het begin van 2016 is die teruggevallen naar 844 miljoen dollar (735 miljoen euro). AB InBev boekte wel 1,2 miljard dollar (1 miljard euro) aan kosten in rond de overnameprocedure van SABMiller. AB InBev gaat er nog steeds van uit dat de fusie in de tweede helft van het jaar volledig afgerond zal zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

22/02/2018

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Duvel Moortgat de Italiaanse toer op

22/02/2018

Duvel Moortgat heeft zijn minderheidsbelang in de Italiaanse brouwerij Birrificio del Ducato opgetrokken tot 70%. De Belgische brouwerij, ook bekend van Vedett, zit al sinds 2016 in het kapitaal van de brouwerij uit Soragna bij Parma.

Fusie legde Fnac Darty geen windeieren

22/02/2018

De Franse entertainment- en elektroretailer Fnac Darty, de groep boven het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft “een solide 2017” achter de rug. De omzet steeg immers met bijna 40%.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Colruyt haalt producten Nestlé uit de rekken

21/02/2018

Colruyt heeft minstens 18 producten van Nestlé uit de winkelrekken gehaald. Beide partijen zijn immers niet tot een akkoord gekomen over de prijzen en dus worden de producten tijdelijk niet meer verkocht bij Colruyt.

Back to top