Braziliaanse malaise zorgt voor dip bij AB InBev

Braziliaanse malaise zorgt voor dip bij AB InBev

De Belgisch-Braziliaanse bierbrouwer AB InBev is in het eerste kwartaal onder de verwachtingen gebleven, voornamelijk omwille van een slechte verkoop in Brazilië. De voorbereidingen op de fusie met SABMiller drukten dan weer op de winst.

Europa een lichtpunt

In de eerste drie maanden van het jaar verkocht AB InBev 104,9 miljoen hectoliter bier, op vergelijkbare basis een daling van 1,7% ten opzichte van een jaar eerder. Vooral in Brazilië was er sprake van een sterke terugval (-10%), terwijl in Mexico er een groei van 13% was. In China wist AB InBev het beter te doen dan de markt, maar was er toch nog sprake van een daling van 1,1%. Ook in de Verenigde Staten daalde het volume licht, terwijl de markt er wel op vooruit ging. In Europa was er een groei van 2,5%.

 

Die mindere verkoop zorgde er voor dat de omzet van AB InBev in het eerste kwartaal daalde met 13% naar 9,4 miljard dollar (8,2 miljard euro). Op organische basis was er wel een groei van 3,1%, maar die was ver beneden de verwachtingen van analisten, die hadden gemikt op een organische omzetgroei van 6,1%.

 

In het eerste kwartaal van 2015 wist AB InBev nog een nettowinst te halen van 2,29 miljard dollar (net geen twee miljard euro), maar in het begin van 2016 is die teruggevallen naar 844 miljoen dollar (735 miljoen euro). AB InBev boekte wel 1,2 miljard dollar (1 miljard euro) aan kosten in rond de overnameprocedure van SABMiller. AB InBev gaat er nog steeds van uit dat de fusie in de tweede helft van het jaar volledig afgerond zal zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ferrero en Unilever gaan Kinder-ijsjes maken

17/10/2017

Het Italiaanse Ferrero heeft een samenwerking afgesloten met Unilever voor de creatie van Kinder-ijsjes. Unilever heeft op die markt al heel wat ervaring en is onder andere de producent van het merk Magnum.

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Carrefour heeft een nieuwe CFO

17/10/2017

De Franse supermarktgroep Carrefour heeft een nieuwe CFO aangesteld. Pierre-Jean Sivignon verlaat om persoonlijke redenen het bedrijf en wordt vervangen door Matthieu Malige, die overkomt van Fnac Darty.

Nieuwe cao bij Belgische brouwerijen AB InBev

17/10/2017

Bij de brouwerijen van AB InBev in Leuven, Jupille en Hoegaarden is een einde gekomen aan de onrusten, nu de vakbonden en de directie een akkoord hebben bereikt over een deel van de nieuwe cao voor de medewerkers.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80 procent de hoogte in gaat. Ook de omzet gaat met meer dan 10 procent vooruit.

Back to top