Braziliaanse malaise zorgt voor dip bij AB InBev | RetailDetail

Braziliaanse malaise zorgt voor dip bij AB InBev

Braziliaanse malaise zorgt voor dip bij AB InBev

De Belgisch-Braziliaanse bierbrouwer AB InBev is in het eerste kwartaal onder de verwachtingen gebleven, voornamelijk omwille van een slechte verkoop in Brazilië. De voorbereidingen op de fusie met SABMiller drukten dan weer op de winst.

Europa een lichtpunt

In de eerste drie maanden van het jaar verkocht AB InBev 104,9 miljoen hectoliter bier, op vergelijkbare basis een daling van 1,7% ten opzichte van een jaar eerder. Vooral in Brazilië was er sprake van een sterke terugval (-10%), terwijl in Mexico er een groei van 13% was. In China wist AB InBev het beter te doen dan de markt, maar was er toch nog sprake van een daling van 1,1%. Ook in de Verenigde Staten daalde het volume licht, terwijl de markt er wel op vooruit ging. In Europa was er een groei van 2,5%.

 

Die mindere verkoop zorgde er voor dat de omzet van AB InBev in het eerste kwartaal daalde met 13% naar 9,4 miljard dollar (8,2 miljard euro). Op organische basis was er wel een groei van 3,1%, maar die was ver beneden de verwachtingen van analisten, die hadden gemikt op een organische omzetgroei van 6,1%.

 

In het eerste kwartaal van 2015 wist AB InBev nog een nettowinst te halen van 2,29 miljard dollar (net geen twee miljard euro), maar in het begin van 2016 is die teruggevallen naar 844 miljoen dollar (735 miljoen euro). AB InBev boekte wel 1,2 miljard dollar (1 miljard euro) aan kosten in rond de overnameprocedure van SABMiller. AB InBev gaat er nog steeds van uit dat de fusie in de tweede helft van het jaar volledig afgerond zal zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.