Britse online supermarkt Ocado ziet winst stijgen | RetailDetail

Britse online supermarkt Ocado ziet winst stijgen

Britse online supermarkt Ocado ziet winst stijgen

Het Britse Ocado, één van de voortrekkers in de sector van online supermarkten, heeft in 2016 zowel zijn omzet als zijn winst omhoog weten te stuwen. Ook het aantal klanten ging er fors op vooruit.

Bijna 600.000 klanten

De totale omzet van Ocado kwam in 2016 uit op 1,27 miljard pond (1,5 miljard euro): een stijging van 14,8% ten opzichte van een jaar geleden. De winst voor belastingen groeide met 21,8% naar 14,5 miljoen pond (17 miljoen euro). Door een prijzenoorlog met andere supermarkten, gevoed door de opmars van discounters Aldi en Lidl, daalde de waarde van een gemiddelde bestelling wel met 2,7% naar 108,10 pond (125 euro). Het aantal klanten groeide wel met bijna 14% naar 580.000.

 

Ocado wordt wereldwijd gezien als één van de voorloper op het gebied van online boodschappen. Zo heeft het onder andere een eigen bestelsysteem ontwikkeld. Het is de bedoeling dat die technologie ook onder licentie wordt gebruikt door andere partijen, maar tot nu toe blijft dat beperkt. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen wel gesprekken lopen met enkele bedrijven in West-Europa en de Verenigde Staten en in het Verenigd Koninkrijk werkt het al samen met supermarktketen Morrison’s.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minder omzet maar meer winst voor Maxeda

23/07/2018

Maxeda, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Praxis en Brico, publiceerde zopas degelijke bedrijfsresultaten. In Nederland gaan de zaken beter dan in België. De groep wil groeien met kleinere stadswinkels.

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Burberry ziet 100 miljoen euro in rook opgaan

20/07/2018

Niet iedereen ziet de noodzaak van duurzaamheid in: het Britse modemerk Burberry stookte vorig jaar voor meer dan dertig miljoen euro aan merkproducten op "om te vermijden dat ze in verkeerde handen zouden vallen".

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.