Britse online supermarkt Ocado ziet winst stijgen | RetailDetail

Britse online supermarkt Ocado ziet winst stijgen

Britse online supermarkt Ocado ziet winst stijgen

Het Britse Ocado, één van de voortrekkers in de sector van online supermarkten, heeft in 2016 zowel zijn omzet als zijn winst omhoog weten te stuwen. Ook het aantal klanten ging er fors op vooruit.

Bijna 600.000 klanten

De totale omzet van Ocado kwam in 2016 uit op 1,27 miljard pond (1,5 miljard euro): een stijging van 14,8% ten opzichte van een jaar geleden. De winst voor belastingen groeide met 21,8% naar 14,5 miljoen pond (17 miljoen euro). Door een prijzenoorlog met andere supermarkten, gevoed door de opmars van discounters Aldi en Lidl, daalde de waarde van een gemiddelde bestelling wel met 2,7% naar 108,10 pond (125 euro). Het aantal klanten groeide wel met bijna 14% naar 580.000.

 

Ocado wordt wereldwijd gezien als één van de voorloper op het gebied van online boodschappen. Zo heeft het onder andere een eigen bestelsysteem ontwikkeld. Het is de bedoeling dat die technologie ook onder licentie wordt gebruikt door andere partijen, maar tot nu toe blijft dat beperkt. Het bedrijf heeft naar eigen zeggen wel gesprekken lopen met enkele bedrijven in West-Europa en de Verenigde Staten en in het Verenigd Koninkrijk werkt het al samen met supermarktketen Morrison’s.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour: Kies zelf hoeveel je meer betaalt voor ‘faire’ melk

19/02/2018

Naar Frans voorbeeld lanceert Carrefour melk van ‘Het merk van de consument’, een nieuw merk waarvan consumenten zelf de prijs hebben bepaald. De melk gaat 1,05 euro kosten, zodat boeren een grotere marge krijgen.

Minister De Block wil gezondheidscodes op verpakkingen

19/02/2018

Minister van Volksgezondheid Maggie De Block bekijkt of het mogelijk is om eenvoudige labels op voedselverpakkingen te plaatsen, waardoor consumenten in een oogopslag kunnen zien of een product gezond is.

Europese inkoopgroep Agecore zet Nestlé onder druk

16/02/2018

De Europese inkoopgroep Agecore heeft ermee gedreigd om 160 producten van Nestlé van zijn lijst te schrappen, tenzij de Zwitsers betere voorwaarden toestaan. Onder andere Colruyt, Coop en Edeka maken deel uit van Agecore.

Kraft Heinz voldoet niet aan verwachtingen

16/02/2018

Het Amerikaanse Kraft Heinz heeft in het vierde kwartaal zowel op vlak van omzet als op vlak van winst niet kunnen voldoen aan de verwachtingen van de analisten. De winst vernegenvoudigde wel, maar dat overtuigde de analisten niet.

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

16/02/2018

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

Aldi Nord en Süd fuseren niet, maar gaan wel samenwerken

16/02/2018

Tot een fusie komt het momenteel nog niet, maar Aldi Nord en Aldi Süd bekijken wel de mogelijkheid om in Duitsland nauw samen te werken op vlak van inkoop en marketing. Een toekomstige fusie wordt wel ontkend.

Back to top