Britse online supermarkt test zelfrijdende bezorgauto

Britse online supermarkt test zelfrijdende bezorgauto
Oxbotica

Ocado, een Britse online supermarkt, is een eerste proefproject gestart met een zelfrijdende auto die de bestellingen bij de klant thuis bezorgt. In de auto, met plaats voor acht bestellingen, rijden voor de veiligheid wel nog twee mensen mee.

Extra optie

De klant moet zijn bestelling wel zelf uit het wagentje halen. Ocado ziet het als een extra optie naast de normale bezorgwagens. “Er zijn momenten waarop klanten hun grote bestelling tot aan de keukentafel willen gebracht hebben, momenten waarbij ze online bestellen en in de winkel ophalen, en momenten waarbij ze van de luchthaven komen om 3u ’s ochtends en gewoon een aantal dingen snel geleverd willen zien”, aldus CTO Paul Clarke. Daarnaast ziet hij dit als een oplossing voor straten en wijken waar grotere voertuigen niet toegelaten zijn.

 

Voor de testlocatie viel het oog op Woolwich, in het zuidoosten van Londen. Daar is het nog relatief rustig en zijn de straten vrij breed: zo zijn er minder risico’s op ongevallen. Tijdens de rit zal een medewerker het rijden zelf in de gaten houden. De tweede medewerker moet klanten wegwijs maken in het nieuwe systeem.

 

Verkopen aan andere retailers

Klanten die gebruik maken van de zelfrijdende auto, krijgen een eerste bericht wanneer die wordt ingeladen en een tweede bericht wanneer de auto zich in hun straat bevindt. Vervolgens moeten ze op een knop duwen om hun bestelling vrij te geven, waarna ze die gewoon uit de auto kunnen halen.

 

Als alles goed verloopt, moet het systeem volledig in dienst zijn in 2019. Daarnaast hoopt Ocado het systeem ook te verkopen aan andere retailers, ook buiten het Verenigd Koninkrijk. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Dick Boer: “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”

17/08/2017

Een jaar na de fusie van Ahold met Delhaize blikt topman Dick Boer in de Nederlandse zakenkrant FD terug op het voorbije jaar. “We hebben ongelooflijk veel bereikt”, zegt de Nederlander, maar “Delhaize zal een beetje van zijn vrijheid kwijtraken”, zo waarschuwt hij.

Nieuwe bouwaanvraag voor Lidl in Berchem

17/08/2017

Lidl heeft een aangepaste bouwaanvraag ingediend bij de stad voor een filiaal in Berchem, maar de buurtbewoners blijven vierkant tegen. Berchem is overigens niet het enige Antwerpse project dat Lidl maar niet rond krijgt.

Kingfisher ziet omzet weer dalen

17/08/2017

Doe-het-zelfgroep Kingfisher heeft er opnieuw een zwak kwartaal opzitten: de Brits-Franse groep heeft op beide thuismarkten te maken met een terugval en daarnaast weegt het herstructureringsplan op de resultaten.

Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Back to top