Britse online supermarkt test zelfrijdende bezorgauto

Britse online supermarkt test zelfrijdende bezorgauto
Oxbotica

Ocado, een Britse online supermarkt, is een eerste proefproject gestart met een zelfrijdende auto die de bestellingen bij de klant thuis bezorgt. In de auto, met plaats voor acht bestellingen, rijden voor de veiligheid wel nog twee mensen mee.

Extra optie

De klant moet zijn bestelling wel zelf uit het wagentje halen. Ocado ziet het als een extra optie naast de normale bezorgwagens. “Er zijn momenten waarop klanten hun grote bestelling tot aan de keukentafel willen gebracht hebben, momenten waarbij ze online bestellen en in de winkel ophalen, en momenten waarbij ze van de luchthaven komen om 3u ’s ochtends en gewoon een aantal dingen snel geleverd willen zien”, aldus CTO Paul Clarke. Daarnaast ziet hij dit als een oplossing voor straten en wijken waar grotere voertuigen niet toegelaten zijn.

 

Voor de testlocatie viel het oog op Woolwich, in het zuidoosten van Londen. Daar is het nog relatief rustig en zijn de straten vrij breed: zo zijn er minder risico’s op ongevallen. Tijdens de rit zal een medewerker het rijden zelf in de gaten houden. De tweede medewerker moet klanten wegwijs maken in het nieuwe systeem.

 

Verkopen aan andere retailers

Klanten die gebruik maken van de zelfrijdende auto, krijgen een eerste bericht wanneer die wordt ingeladen en een tweede bericht wanneer de auto zich in hun straat bevindt. Vervolgens moeten ze op een knop duwen om hun bestelling vrij te geven, waarna ze die gewoon uit de auto kunnen halen.

 

Als alles goed verloopt, moet het systeem volledig in dienst zijn in 2019. Daarnaast hoopt Ocado het systeem ook te verkopen aan andere retailers, ook buiten het Verenigd Koninkrijk. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Filet Pur: Hallucinante waanbeelden? Eén adres!

15/12/2017

Jef Colruyt is een onverstoorbaar toonbeeld van sereniteit, en de pata negra ham is de bitcoin van de charcuterie. Slechts twee conclusies uit een alweer leerrijke FMCG-week, voor u op smaak gebracht door RetailDetail Food!

Is gratis thuislevering met uitsterven bedreigd?

15/12/2017

Met het stijgend aantal online bestellingen, groeit ook de druk op de logistieke sector. Gratis thuislevering is niet lang meer vol te houden, meent onderzoeksbureau ECC Köln. In plaats daarvan moeten meer flexibele opties komen. 

 

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

RetailDetail Food #26 staat online

15/12/2017

Zijn sales reps nog welkom op de winkelvloer? Die vraag stelden we in het 26ste nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers. De antwoorden liepen uiteen.

Back to top