Britse online supermarkt test zelfrijdende bezorgauto

Britse online supermarkt test zelfrijdende bezorgauto
Oxbotica

Ocado, een Britse online supermarkt, is een eerste proefproject gestart met een zelfrijdende auto die de bestellingen bij de klant thuis bezorgt. In de auto, met plaats voor acht bestellingen, rijden voor de veiligheid wel nog twee mensen mee.

Extra optie

De klant moet zijn bestelling wel zelf uit het wagentje halen. Ocado ziet het als een extra optie naast de normale bezorgwagens. “Er zijn momenten waarop klanten hun grote bestelling tot aan de keukentafel willen gebracht hebben, momenten waarbij ze online bestellen en in de winkel ophalen, en momenten waarbij ze van de luchthaven komen om 3u ’s ochtends en gewoon een aantal dingen snel geleverd willen zien”, aldus CTO Paul Clarke. Daarnaast ziet hij dit als een oplossing voor straten en wijken waar grotere voertuigen niet toegelaten zijn.

 

Voor de testlocatie viel het oog op Woolwich, in het zuidoosten van Londen. Daar is het nog relatief rustig en zijn de straten vrij breed: zo zijn er minder risico’s op ongevallen. Tijdens de rit zal een medewerker het rijden zelf in de gaten houden. De tweede medewerker moet klanten wegwijs maken in het nieuwe systeem.

 

Verkopen aan andere retailers

Klanten die gebruik maken van de zelfrijdende auto, krijgen een eerste bericht wanneer die wordt ingeladen en een tweede bericht wanneer de auto zich in hun straat bevindt. Vervolgens moeten ze op een knop duwen om hun bestelling vrij te geven, waarna ze die gewoon uit de auto kunnen halen.

 

Als alles goed verloopt, moet het systeem volledig in dienst zijn in 2019. Daarnaast hoopt Ocado het systeem ook te verkopen aan andere retailers, ook buiten het Verenigd Koninkrijk. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Het kan altijd nog erger

20/10/2017

Het is geen feestje hoor, werken in FMCG. Slechts enkelen komen er vrolijk mee weg, de meerderheid lijdt in stilte. Zoals nogmaals blijkt uit het ironische weekoverzicht van RetailDetail Food, dat vandaag vol nuttig advies staat.

RetailDetail Food #24 staat online

20/10/2017

Zijn winkels in drukke stadscentra steeds moeilijker bereikbaar? Voelen ze het aan de omzet, nemen ze maatregelen? Het nieuwe nummer van de gepersonaliseerde RetailDetail Food krant gaat er dieper op in.

Vleesvervangers bezig aan sterke opmars

20/10/2017

De verkoop van vleesvervangers is de voorbij drie jaar met maar liefst 40% gestegen. Ondertussen koopt een kwart van de Belgische huishoudens wel eens een vleesvervanger en is het aanbod sterk gegroeid.

Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan

20/10/2017

De regering gaat de regeling die het eerder sloot rond nachtwerk in e-commerce aanpassen. Daardoor wordt nachtwerk vanaf 20u al mogelijk van zodra er een akkoord is met slechts één vakbond.

Metro kent kleine groei in 2016/2017

20/10/2017

Uit de voorlopige cijfers van het Duitse Metro blijkt dat het bedrijf in het boekjaar 2016/2017 met 1,6% is gegroeid. Ook op vergelijkbare basis was er nog net sprake van groei. Metro spreekt van een succesvol jaar.

Emté blijft wegen op resultaten Sligro Food Group

19/10/2017

Bij de bekendmaking van de resultaten voor het derde kwartaal heeft Sligro Food Group laten verstaan dat het nog steeds op zoek is naar een oplossing voor Emté. Ondertussen blijft de omzet van die bedrijfstak dalen.

Back to top