Broccoli en wortels: het onmisbare foodnieuws

Broccoli en wortels: het onmisbare foodnieuws

Gezond telen, gezond eten, dat leek het motto deze week in foodretail. Maar ook de harddiscounters haalden het nieuws, met wel zeer opmerkelijke initiatieven. Hier is het weekoverzicht van RetailDetail Food.  

 

Het goede voorbeeld


Beter eten is beter leven. Het alweer zevende boek van Pascale Naessens rolde in duizelingwekkende oplage van de persen, niet geheel tot grote vreugde van de voedingsindustrie, aangezien de auteur bewerkte voedingsproducten mijdt als de pest. Nu is niet iedereen even bezorgd om onze gezondheid, zo bleek afgelopen week. Ik denk hierbij in het bijzonder aan de paus, die het nodig vond om massa’s gratis pizza’s weg te geven, waarmee hij ronduit het slechte voorbeeld gaf. 


Van Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen mogen we onze kinderen immers geen pizza meer geven, laat staan frisdrank of koekjes. Broccoli en wortels moet het zijn. En ouders moeten zelf het goede voorbeeld geven ook. Leading by example heet dat. Want slechts 7 procent van de Vlaamse kinderen blijkt dagelijks groenten en fruit te eten. Een schokkend cijfer. Maar of dat liedje van Tom Helsen deze verloren generatie zal redden? Frankrijk neemt intussen het voortouw met plannen voor een obesitastaks op fastfood.

 

Buitenbeentjes


Ook de retailers geven het goede voorbeeld. Albert Heijn gaat zijn actie met lelijke groenten, onder de sympathieke naam ‘Buitenbeentjes’, in al z’n winkels uitrollen. En de collega’s van Delhaize verbaasden vriend en vijand met plannen voor een moestuin op het dak van hun supermarkten. Geen broccoli en wortels, wel kerstomaten, sla en aubergines. Ook goed. Delhaize ziet bovendien de omzet van een dertigtal huismerkproducten pieken dankzij de actie ‘het lekkerste uit België’ in de Nederlandse Albert Heijn winkels.


In de fruitwereld daarentegen wordt gesjoemeld dat het een lieve lust is. Tenminste, dat is wat de Belgische Mededingingsautoriteit vermoedt: die heeft een onderzoek opgestart naar prijsafspraken in de Belgische fruitsector. In de vleeswereld is het niet veel beter: slachthuizen geven toe dat een groot deel van het vlees op de Belgische markt onverdoofd wordt geslacht en dat leidde tot verontwaardigde reacties. 

 

Dure discounters


Vroegen wij ons vorige week af wie er toevallig 200 miljoen euro teveel had? We hadden het nochtans kunnen weten. Brouwerij Bosteels komt dus in handen van AB InBev en dat leidt tot ongerustheid bij sommige bierliefhebbers. Ze vrezen dat we binnenkort Kwak Radler en Karmeliet Kerstbier in de rekken gaan vinden. Afwachten maar… Ook bij foodservicegroep Bidvest hadden ze nog een spaarpotje. Daar hebben ze hun sectorgenoot Bestfood mee gekocht. Carrefour van zijn kant investeert volop in expansie en opent zes expresswinkels in één maand tijd


De discounters lieten zich afgelopen week niet onbetuigd. Hoewel, discounters? Dat woord is nu echt niet meer van deze tijd. Lidl opent een pop-up store in de chicste winkelstraat van Hamburg om zijn modelijn te promoten. En Aldi zorgt voor sensatie in Duitsland met een dure imagocampagne, waarbij Aldi Nord en Aldi Süd eensgezind de handen in elkaar slaan. Alle Menschen werden Brüder, niet? Een waarlijk mooie gedachte om dit overzicht mee af te sluiten. Tot volgende week!