Broccoli en wortels: het onmisbare foodnieuws | RetailDetail

Broccoli en wortels: het onmisbare foodnieuws

Broccoli en wortels: het onmisbare foodnieuws

Gezond telen, gezond eten, dat leek het motto deze week in foodretail. Maar ook de harddiscounters haalden het nieuws, met wel zeer opmerkelijke initiatieven. Hier is het weekoverzicht van RetailDetail Food.  

 

Het goede voorbeeld


Beter eten is beter leven. Het alweer zevende boek van Pascale Naessens rolde in duizelingwekkende oplage van de persen, niet geheel tot grote vreugde van de voedingsindustrie, aangezien de auteur bewerkte voedingsproducten mijdt als de pest. Nu is niet iedereen even bezorgd om onze gezondheid, zo bleek afgelopen week. Ik denk hierbij in het bijzonder aan de paus, die het nodig vond om massa’s gratis pizza’s weg te geven, waarmee hij ronduit het slechte voorbeeld gaf. 


Van Vlaams minister van Welzijn Jo Vandeurzen mogen we onze kinderen immers geen pizza meer geven, laat staan frisdrank of koekjes. Broccoli en wortels moet het zijn. En ouders moeten zelf het goede voorbeeld geven ook. Leading by example heet dat. Want slechts 7 procent van de Vlaamse kinderen blijkt dagelijks groenten en fruit te eten. Een schokkend cijfer. Maar of dat liedje van Tom Helsen deze verloren generatie zal redden? Frankrijk neemt intussen het voortouw met plannen voor een obesitastaks op fastfood.

 

Buitenbeentjes


Ook de retailers geven het goede voorbeeld. Albert Heijn gaat zijn actie met lelijke groenten, onder de sympathieke naam ‘Buitenbeentjes’, in al z’n winkels uitrollen. En de collega’s van Delhaize verbaasden vriend en vijand met plannen voor een moestuin op het dak van hun supermarkten. Geen broccoli en wortels, wel kerstomaten, sla en aubergines. Ook goed. Delhaize ziet bovendien de omzet van een dertigtal huismerkproducten pieken dankzij de actie ‘het lekkerste uit België’ in de Nederlandse Albert Heijn winkels.


In de fruitwereld daarentegen wordt gesjoemeld dat het een lieve lust is. Tenminste, dat is wat de Belgische Mededingingsautoriteit vermoedt: die heeft een onderzoek opgestart naar prijsafspraken in de Belgische fruitsector. In de vleeswereld is het niet veel beter: slachthuizen geven toe dat een groot deel van het vlees op de Belgische markt onverdoofd wordt geslacht en dat leidde tot verontwaardigde reacties. 

 

Dure discounters


Vroegen wij ons vorige week af wie er toevallig 200 miljoen euro teveel had? We hadden het nochtans kunnen weten. Brouwerij Bosteels komt dus in handen van AB InBev en dat leidt tot ongerustheid bij sommige bierliefhebbers. Ze vrezen dat we binnenkort Kwak Radler en Karmeliet Kerstbier in de rekken gaan vinden. Afwachten maar… Ook bij foodservicegroep Bidvest hadden ze nog een spaarpotje. Daar hebben ze hun sectorgenoot Bestfood mee gekocht. Carrefour van zijn kant investeert volop in expansie en opent zes expresswinkels in één maand tijd


De discounters lieten zich afgelopen week niet onbetuigd. Hoewel, discounters? Dat woord is nu echt niet meer van deze tijd. Lidl opent een pop-up store in de chicste winkelstraat van Hamburg om zijn modelijn te promoten. En Aldi zorgt voor sensatie in Duitsland met een dure imagocampagne, waarbij Aldi Nord en Aldi Süd eensgezind de handen in elkaar slaan. Alle Menschen werden Brüder, niet? Een waarlijk mooie gedachte om dit overzicht mee af te sluiten. Tot volgende week!

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.