Broers Mestdagh trekken zich terug uit dagelijks bestuur Groupe Mestdagh | RetailDetail

Broers Mestdagh trekken zich terug uit dagelijks bestuur Groupe Mestdagh

Broers Mestdagh trekken zich terug uit dagelijks bestuur Groupe Mestdagh
Shutterstock

De broers Eric en John Mestdagh hebben besloten om zich vanaf de zomer van volgend jaar terug te trekken uit het dagelijks bestuur van de Groupe Mestdagh. Ze blijven wel inspraak hebben op vlak van de langetermijnstrategieën.

“Zullen niet volledig verdwijnen”

Het nieuws werd eind vorige week bekendgemaakt aan het personeel. Guillaume Beuscart, voormalig baas bij Lagardère België neemt het management van de groep vanaf 1 juli 2018 over. “Eric en John zullen niet volledig verdwijnen, want ze blijven aanwezig op bestuursniveau voor de bedrijfsstrategieën. Ze zullen niet meer aanwezig zijn op operationeel niveau, maar zullen dus niet ver weg zijn”, klinkt het bij de groep.

 

Eric Mestdagh zal zich de komende tijd voornamelijk bezighouden met het verlengen van het franchisecontract met supermarktbedrijf Carrefour, dat momenteel nog tot 2020 loopt. John Mestdagh houdt zich momenteel bezig met producten en infrastructuur, en voorlopig is er voor hem ook nog geen vervanger gevonden.

 

Bij het personeel wordt er nu gevreesd dat het familiale karakter van de groep een beetje verloren zal gaan, maar binnen het bedrijf wordt verzekerd dat dit niet zal gebeuren. Ook de nationaliteit van de Fransman Guillaume Beuscart is een vraagteken voor het personeel, aangezien Franse topmannen vaak gekend staan vanwege hun harde hand op sociaal niveau.

 

Groupe Mestdagh baat al meer dan honderd jaar supermarkten uit in België. De voorbije jaren groeide het vooral sterk dankzij de samenwerking met Carrefour, waarvoor het een aantal vestigingen uitbaat in franchise. In 2012 werden alle supermarkten van Champion in handen van Groupe Mestdagh omgevormd naar Carrefour Market.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.