Brouwer Delirium Tremens blijft investeren

Brouwer Delirium Tremens blijft investeren

Brouwerij Huyghe, het bedrijf achter het speciaalbier Delirium Tremens, gaat meer dan twintig miljoen euro investeren, onder andere in export naar nieuwe landen. Het bier is al te vinden in China, maar nu mikt Huyghe ook op Afrika en India.

 

Nieuwe magazijnen

Huyghe heeft sinds 2012 al dertig miljoen euro geïnvesteerd in de brouwerij in Melle, waardoor de capaciteit is opgetrokken naar 350.000 hectoliter. Die investeringen resulteerden onder andere in een nieuwe brouwzaal en een geautomatiseerde vatenlijn. Momenteel benut Huyghe ongeveer 200.000 hectoliter van de totale capaciteit, 10% meer dan een jaar eerder en meer dan het dubbele van tien jaar geleden.

 

Toch wil Huyghe niet blijven stilstaan en wordt er opnieuw fors geïnvesteerd. “Alles samen gaat het om 22 miljoen euro. Brouwcapaciteit is er intussen genoeg, maar we hebben te weinig opslagruimte. Daarom willen we nieuwe magazijnen bouwen. Ons terrein zal groeien van drie naar vijf hectare”, zegt CEO Alain De Laet aan De Tijd.

 

India

Het buitenland is bijzonder belangrijk voor de groeiplannen van Huyghe, want daar wordt de meeste omzet gehaald. Frankrijk is met 37% omzet veruit de belangrijkste markt. “China wipte vorig jaar naar plaats twee en is goed voor zo’n vijfde van de omzet. De Verenigde Staten zakten naar de derde plaats, doordat de verkoop er afnam omdat Belgische brouwers het er steeds zwaarder krijgen”, aldus De Laet. Daarom dat Huyghe er vanaf maart zelf zijn bier gaat verdelen.

 

Onlangs sloot Huyghe ook een exportcontract af voor India, wat een belangrijke opkomende markt is. “We gaan daar investeren en in de komende jaren zullen we op die markt ongetwijfeld verlies lijden. Maar op een dag breekt de biermarkt van India open, en dan willen we daar sterk aanwezig zijn.”

 

Ook Afrika wordt steeds belangrijker. De bieren van Huyghe zijn er al in een viertal landen te vinden, maar Huyghe verwacht dat de sterke investeringen van AB InBev in Afrika die markt nog toegankelijker zal maken voor Belgische brouwers. “Zo’n gigantisch billboard van Stella Artois, met daarop de woorden ‘Belgian’ en ‘Tradition’ is ook voor ons goud waard”, besluit De Laet.