Brouwer Delirium Tremens blijft investeren | RetailDetail

Brouwer Delirium Tremens blijft investeren

Brouwer Delirium Tremens blijft investeren
Shutterstock

Brouwerij Huyghe, het bedrijf achter het speciaalbier Delirium Tremens, gaat meer dan twintig miljoen euro investeren, onder andere in export naar nieuwe landen. Het bier is al te vinden in China, maar nu mikt Huyghe ook op Afrika en India.

 

Nieuwe magazijnen

Huyghe heeft sinds 2012 al dertig miljoen euro geïnvesteerd in de brouwerij in Melle, waardoor de capaciteit is opgetrokken naar 350.000 hectoliter. Die investeringen resulteerden onder andere in een nieuwe brouwzaal en een geautomatiseerde vatenlijn. Momenteel benut Huyghe ongeveer 200.000 hectoliter van de totale capaciteit, 10% meer dan een jaar eerder en meer dan het dubbele van tien jaar geleden.

 

Toch wil Huyghe niet blijven stilstaan en wordt er opnieuw fors geïnvesteerd. “Alles samen gaat het om 22 miljoen euro. Brouwcapaciteit is er intussen genoeg, maar we hebben te weinig opslagruimte. Daarom willen we nieuwe magazijnen bouwen. Ons terrein zal groeien van drie naar vijf hectare”, zegt CEO Alain De Laet aan De Tijd.

 

India

Het buitenland is bijzonder belangrijk voor de groeiplannen van Huyghe, want daar wordt de meeste omzet gehaald. Frankrijk is met 37% omzet veruit de belangrijkste markt. “China wipte vorig jaar naar plaats twee en is goed voor zo’n vijfde van de omzet. De Verenigde Staten zakten naar de derde plaats, doordat de verkoop er afnam omdat Belgische brouwers het er steeds zwaarder krijgen”, aldus De Laet. Daarom dat Huyghe er vanaf maart zelf zijn bier gaat verdelen.

 

Onlangs sloot Huyghe ook een exportcontract af voor India, wat een belangrijke opkomende markt is. “We gaan daar investeren en in de komende jaren zullen we op die markt ongetwijfeld verlies lijden. Maar op een dag breekt de biermarkt van India open, en dan willen we daar sterk aanwezig zijn.”

 

Ook Afrika wordt steeds belangrijker. De bieren van Huyghe zijn er al in een viertal landen te vinden, maar Huyghe verwacht dat de sterke investeringen van AB InBev in Afrika die markt nog toegankelijker zal maken voor Belgische brouwers. “Zo’n gigantisch billboard van Stella Artois, met daarop de woorden ‘Belgian’ en ‘Tradition’ is ook voor ons goud waard”, besluit De Laet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.