Brouwer Delirium Tremens blijft investeren | RetailDetail

Brouwer Delirium Tremens blijft investeren

Brouwer Delirium Tremens blijft investeren
Shutterstock

Brouwerij Huyghe, het bedrijf achter het speciaalbier Delirium Tremens, gaat meer dan twintig miljoen euro investeren, onder andere in export naar nieuwe landen. Het bier is al te vinden in China, maar nu mikt Huyghe ook op Afrika en India.

 

Nieuwe magazijnen

Huyghe heeft sinds 2012 al dertig miljoen euro geïnvesteerd in de brouwerij in Melle, waardoor de capaciteit is opgetrokken naar 350.000 hectoliter. Die investeringen resulteerden onder andere in een nieuwe brouwzaal en een geautomatiseerde vatenlijn. Momenteel benut Huyghe ongeveer 200.000 hectoliter van de totale capaciteit, 10% meer dan een jaar eerder en meer dan het dubbele van tien jaar geleden.

 

Toch wil Huyghe niet blijven stilstaan en wordt er opnieuw fors geïnvesteerd. “Alles samen gaat het om 22 miljoen euro. Brouwcapaciteit is er intussen genoeg, maar we hebben te weinig opslagruimte. Daarom willen we nieuwe magazijnen bouwen. Ons terrein zal groeien van drie naar vijf hectare”, zegt CEO Alain De Laet aan De Tijd.

 

India

Het buitenland is bijzonder belangrijk voor de groeiplannen van Huyghe, want daar wordt de meeste omzet gehaald. Frankrijk is met 37% omzet veruit de belangrijkste markt. “China wipte vorig jaar naar plaats twee en is goed voor zo’n vijfde van de omzet. De Verenigde Staten zakten naar de derde plaats, doordat de verkoop er afnam omdat Belgische brouwers het er steeds zwaarder krijgen”, aldus De Laet. Daarom dat Huyghe er vanaf maart zelf zijn bier gaat verdelen.

 

Onlangs sloot Huyghe ook een exportcontract af voor India, wat een belangrijke opkomende markt is. “We gaan daar investeren en in de komende jaren zullen we op die markt ongetwijfeld verlies lijden. Maar op een dag breekt de biermarkt van India open, en dan willen we daar sterk aanwezig zijn.”

 

Ook Afrika wordt steeds belangrijker. De bieren van Huyghe zijn er al in een viertal landen te vinden, maar Huyghe verwacht dat de sterke investeringen van AB InBev in Afrika die markt nog toegankelijker zal maken voor Belgische brouwers. “Zo’n gigantisch billboard van Stella Artois, met daarop de woorden ‘Belgian’ en ‘Tradition’ is ook voor ons goud waard”, besluit De Laet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Nieuw commercieel plan moet Makro reanimeren

18/06/2018

Met een professioneel assortiment en grote verpakkingen wil Makro meer consumenten vaker tot kopen verleiden. De retailer gaat ook lokale klanten beter bedienen. Maar de klok tikt: al eind 2019 moet de ommekeer zichtbaar zijn.  

Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!