Brouwer Delirium Tremens blijft investeren

Brouwer Delirium Tremens blijft investeren
Shutterstock

Brouwerij Huyghe, het bedrijf achter het speciaalbier Delirium Tremens, gaat meer dan twintig miljoen euro investeren, onder andere in export naar nieuwe landen. Het bier is al te vinden in China, maar nu mikt Huyghe ook op Afrika en India.

 

Nieuwe magazijnen

Huyghe heeft sinds 2012 al dertig miljoen euro geïnvesteerd in de brouwerij in Melle, waardoor de capaciteit is opgetrokken naar 350.000 hectoliter. Die investeringen resulteerden onder andere in een nieuwe brouwzaal en een geautomatiseerde vatenlijn. Momenteel benut Huyghe ongeveer 200.000 hectoliter van de totale capaciteit, 10% meer dan een jaar eerder en meer dan het dubbele van tien jaar geleden.

 

Toch wil Huyghe niet blijven stilstaan en wordt er opnieuw fors geïnvesteerd. “Alles samen gaat het om 22 miljoen euro. Brouwcapaciteit is er intussen genoeg, maar we hebben te weinig opslagruimte. Daarom willen we nieuwe magazijnen bouwen. Ons terrein zal groeien van drie naar vijf hectare”, zegt CEO Alain De Laet aan De Tijd.

 

India

Het buitenland is bijzonder belangrijk voor de groeiplannen van Huyghe, want daar wordt de meeste omzet gehaald. Frankrijk is met 37% omzet veruit de belangrijkste markt. “China wipte vorig jaar naar plaats twee en is goed voor zo’n vijfde van de omzet. De Verenigde Staten zakten naar de derde plaats, doordat de verkoop er afnam omdat Belgische brouwers het er steeds zwaarder krijgen”, aldus De Laet. Daarom dat Huyghe er vanaf maart zelf zijn bier gaat verdelen.

 

Onlangs sloot Huyghe ook een exportcontract af voor India, wat een belangrijke opkomende markt is. “We gaan daar investeren en in de komende jaren zullen we op die markt ongetwijfeld verlies lijden. Maar op een dag breekt de biermarkt van India open, en dan willen we daar sterk aanwezig zijn.”

 

Ook Afrika wordt steeds belangrijker. De bieren van Huyghe zijn er al in een viertal landen te vinden, maar Huyghe verwacht dat de sterke investeringen van AB InBev in Afrika die markt nog toegankelijker zal maken voor Belgische brouwers. “Zo’n gigantisch billboard van Stella Artois, met daarop de woorden ‘Belgian’ en ‘Tradition’ is ook voor ons goud waard”, besluit De Laet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour schrapt duizenden jobs ten voordele van e-commerce

23/01/2018

De Franse hypermarktgroep Carrefour gaat enkele duizenden werknemers op straat zetten, kondigde CEO Alexandre Bompard vandaag aan. Dankzij een nieuw transformatieplan, met nadruk op e-commerce, wil Carrefour "wereldleider in voedseltransitie" worden.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Back to top