Brouwer Omer Vander Ghinste investeert sterk in export | RetailDetail

Brouwer Omer Vander Ghinste investeert sterk in export

Brouwer Omer Vander Ghinste investeert sterk in export

De Kortrijkse brouwer Omer Vander Ghinste wil de komende jaren het aandeel van de export naar het buitenland voor het bedrijf flink opdrijven. Daarom gaat hij 7,5 miljoen euro investeren in een nieuwe brouwzaal.

25 procent export

Momenteel is ongeveer 10% van de productie van de brouwerij Omer goed voor export, maar de komende jaren wil CEO Omer Jean Vander Ghinste dat opdrijven naar 25%. Daarbij kijkt hij vooral naar expansie voor het biermerk Omer.

 

Toch moeten ook de andere biermerken van de brouwerij bijdragen aan de groei in het buiteland: “We kunnen Omer moeilijk verder transporteren dan duizend kilometer, omdat we het enkel in flessen verkopen. Op vat zou de smaak te veel afwijken”, zegt Vander Ghinste aan De Tijd. Daarom werd vorig jaar het bier Tripel LeFort gelanceerd, dat wel in vaten kan worden verkocht en dus beter geëxporteerd kan worden.

 

Toch is het niet de bedoeling om de bieren over de hele wereld te exporteren. “Verre export is niet onze ambitie. We richten ons voornamelijk op Nederland en Frankrijk. We hopen zo duurzaam te groeien.”

 

Productie verdubbelen

Om die groei te ondersteunen komt er een nieuwe brouwzaal, die de productiecapaciteit verdubbelt tot 180.000 hectoliter en die goed is voor een investering van 7,5 miljoen euro. De nieuwe brouwzaal moet binnen een jaar afgerond zijn. Daarna volgen er ook nieuwe bottellijnen en een nieuw distributiecentrum.

 

Een verkoop van de brouwerij, die al 125 jaar in handen is van de familie Vander Ghinste, is voorlopig niet aan de orde. “We blijven onafhankelijk”, zegt Vander Ghinste. “We krijgen geregeld voorstellen van investeringsfondsen of van grote spelers uit de sector, maar we gaan er nooit op in.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.