Brouwerijen willen speculatie met lambiekbieren stoppen | RetailDetail

Brouwerijen willen speculatie met lambiekbieren stoppen

Brouwerijen willen speculatie met lambiekbieren stoppen

Brouwerijen 3 Fonteinen uit Beersel en Brasserie Cantillon uit Anderlecht gaan bekijken hoe ze een halt kunnen toeroepen aan de speculatie met lambiekbieren. Die worden nu vaak doorverkocht tegen een woekerprijs.

Frauduleuze doorverkoop

“Het is frustrerend om veel tijd en geld te steken in het brouwen van speciale bieren, om dan te zien dat ze enkele dagen later tegen 150 dollar online te koop zijn. Wij willen eerlijke prijzen. Zo kan de echte bierliefhebber op een eenvoudige manier aan het bier geraken”, zegt Armand De Belder van Brouwerij 3 Fonteinen aan Made in Vlaams-Brabant. “Klanten die ons al jaren trouw zijn, worden plots gelimiteerd bij de aankoop van pakweg frambozenbier.”

 

Die hoge prijzen worden dan gevraagd door mensen die het bier in groten getale hebben aangekocht in de winkel of de brouwerij. Vervolgens wordt het bier dan doorverkocht naar het buitenland, waar de vraag bijzonder hoog is. Omwille van de beperkte brouwvolumes kunnen de prijzen bijzonder hoog oplopen.

 

Die doorverkoop is bovendien vaak niet legaal, aangezien er geen rekening wordt gehouden met bestaande arbeidswetgeving en reglementering voor accijnzen, btw en vennootschapswetgeving. “We stappen nu zelf naar de overheid om te vragen welke juridische stappen we kunnen ondernemen”, stelt De Belder.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.