Brussel heeft met ‘Foodmet’ nu ook zijn eigen markthal

Brussel heeft met ‘Foodmet’ nu ook zijn eigen markthal

Overdekte voedingsmarkten zijn hipper dan ooit. Na 7 jaar van plannen maken heeft nu ook Brussel zijn eigen 'Foodmet', waar ruim 50 standjes verse voeding aanbieden. En dat is nog maar een begin.

'Den Abattoir' in Anderlecht

In de Brusselse wijk Kuregem is 'Foodmet' officieel geopend. In de 12.000 m² grote overdekte voedingsmarkt, op de site van de slachthuizen en markten in Anderlecht, bieden zo'n 50 handelaars verse voeding aan, waaronder flink wat exotische producten. Er is ook een kleine bistro voorzien.

 

De Foodmet staat via een doorgang in verbinding met de kleinere, reeds bestaande 'Freshmarket', die voornamelijk onderdak biedt aan vishandels en algemene voedingswinkels.

 

De nieuwe Foodmet, door de tv-collega's van TerZake lyrisch omschreven als "een stukje Barcelona in Kuregem", is voorlopig enkel open op dagen dat er ook buiten markt is (vrijdag, zaterdag en zondag), en dat van 7 tot 14 uur. De NV Abattoir, de initiatiefnemer van de Foodmet, is wel van plan om de openingstijden later uit te breiden. In de nabije toekomst moet er ook een stadsboerderij met viskwekerij op het dak komen, samen met een restaurant.

 

Met Foodmet is een investering van 19 miljoen euro gemoeid, waarvan 6 miljoen gesubsidieerd. Foodmet is de eerste stap in de realisatie van het masterplan voor de site van 'den Abattoir' van Anderlecht. Dat plan voorziet in de aanleg van een groot plein rond de overdekte markt, dat met een oppervlakte van 60.000 m² meteen het grootste marktplein van Brussel moet worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau sluit het derde kwartaal af met uitstekende cijfers. Vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank, zeker in China, Japan en Singapore.

Ex-CEO Delhaize investeert in startup YouMeal

23/11/2017

YouMeal, een startup die het voor restaurantuitbaters mogelijk maakt om hun klanten eenvoudig op de hoogte te brengen van de samenstelling van hun gerechten, heeft 800.000 euro nieuwe fondsen opgehaald.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Europa keurt bio-hervorming goed, België onthoudt zich

21/11/2017

De Europese Commissie heeft nieuwe regels goedgekeurd om biologische landbouw in Europa te vereenvoudigen. De wetgeving treedt vanaf juli 2020 in werking. Belgische politici konden geen overeenstemming bereiken en daarom onthield ons land zich.

Back to top