Brussel heeft met ‘Foodmet’ nu ook zijn eigen markthal

Brussel heeft met ‘Foodmet’ nu ook zijn eigen markthal

Overdekte voedingsmarkten zijn hipper dan ooit. Na 7 jaar van plannen maken heeft nu ook Brussel zijn eigen 'Foodmet', waar ruim 50 standjes verse voeding aanbieden. En dat is nog maar een begin.

'Den Abattoir' in Anderlecht

In de Brusselse wijk Kuregem is 'Foodmet' officieel geopend. In de 12.000 m² grote overdekte voedingsmarkt, op de site van de slachthuizen en markten in Anderlecht, bieden zo'n 50 handelaars verse voeding aan, waaronder flink wat exotische producten. Er is ook een kleine bistro voorzien.

 

De Foodmet staat via een doorgang in verbinding met de kleinere, reeds bestaande 'Freshmarket', die voornamelijk onderdak biedt aan vishandels en algemene voedingswinkels.

 

De nieuwe Foodmet, door de tv-collega's van TerZake lyrisch omschreven als "een stukje Barcelona in Kuregem", is voorlopig enkel open op dagen dat er ook buiten markt is (vrijdag, zaterdag en zondag), en dat van 7 tot 14 uur. De NV Abattoir, de initiatiefnemer van de Foodmet, is wel van plan om de openingstijden later uit te breiden. In de nabije toekomst moet er ook een stadsboerderij met viskwekerij op het dak komen, samen met een restaurant.

 

Met Foodmet is een investering van 19 miljoen euro gemoeid, waarvan 6 miljoen gesubsidieerd. Foodmet is de eerste stap in de realisatie van het masterplan voor de site van 'den Abattoir' van Anderlecht. Dat plan voorziet in de aanleg van een groot plein rond de overdekte markt, dat met een oppervlakte van 60.000 m² meteen het grootste marktplein van Brussel moet worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top