Brussel heeft met ‘Foodmet’ nu ook zijn eigen markthal | RetailDetail

Brussel heeft met ‘Foodmet’ nu ook zijn eigen markthal

Brussel heeft met ‘Foodmet’ nu ook zijn eigen markthal

Overdekte voedingsmarkten zijn hipper dan ooit. Na 7 jaar van plannen maken heeft nu ook Brussel zijn eigen 'Foodmet', waar ruim 50 standjes verse voeding aanbieden. En dat is nog maar een begin.

'Den Abattoir' in Anderlecht

In de Brusselse wijk Kuregem is 'Foodmet' officieel geopend. In de 12.000 m² grote overdekte voedingsmarkt, op de site van de slachthuizen en markten in Anderlecht, bieden zo'n 50 handelaars verse voeding aan, waaronder flink wat exotische producten. Er is ook een kleine bistro voorzien.

 

De Foodmet staat via een doorgang in verbinding met de kleinere, reeds bestaande 'Freshmarket', die voornamelijk onderdak biedt aan vishandels en algemene voedingswinkels.

 

De nieuwe Foodmet, door de tv-collega's van TerZake lyrisch omschreven als "een stukje Barcelona in Kuregem", is voorlopig enkel open op dagen dat er ook buiten markt is (vrijdag, zaterdag en zondag), en dat van 7 tot 14 uur. De NV Abattoir, de initiatiefnemer van de Foodmet, is wel van plan om de openingstijden later uit te breiden. In de nabije toekomst moet er ook een stadsboerderij met viskwekerij op het dak komen, samen met een restaurant.

 

Met Foodmet is een investering van 19 miljoen euro gemoeid, waarvan 6 miljoen gesubsidieerd. Foodmet is de eerste stap in de realisatie van het masterplan voor de site van 'den Abattoir' van Anderlecht. Dat plan voorziet in de aanleg van een groot plein rond de overdekte markt, dat met een oppervlakte van 60.000 m² meteen het grootste marktplein van Brussel moet worden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".