Brussel krijgt "coöperatieve" biosupermarkt

Brussel krijgt "coöperatieve" biosupermarkt

Volgende week opent Färm, een coöperatieve biosupermarkt waarvan iedereen stukje eigenaar kan worden, aan het Brusselse Katelijneplein. Geïnteresseerden kunnen voor 20 euro een aandeel kopen en krijgen in return 2% korting én inspraak in de strategie van de zaak.

Coöperatieve gedachte

"We zijn geen bank, een financiële return op het aandeel is er dus niet", zegt initiatiefnemer Baptiste Baptaille in De Standaard. "Het is een manier waarop mensen ons kunnen steunen van leveranciers over landbouwers tot klanten – en waarmee we ook een gemeenschapsgevoel willen creëren rond duurzame consumptie. Met een stukje Färm koop je ook een stukje idealisme", aldus de 36-jarige bioloog van opleiding.

 

Baptaille is met Färm niet aan zijn proefstuk toe: vier jaar geleden richtte hij met zakenpartner Alexis Descampe (31) ook al biowinkel The Peas in Etterbeek op. Door nu volgens de coöperatieve gedachte geld op te halen, gaat het duo voor schaalvergroting: de Färm wordt 380 m² groot, een supermarkt waardig.

 

Zelfde waarden, ander imago

"We blijven wel dezelfde waarden hanteren: duurzaamheid, biologisch, lokaal en seizoensgebonden. Een groot deel van de winkel zal ook in het teken staan van voorlichting over duurzame consumptie."

 

Toch zal de winkel ook resoluut breken met soms wat stoffige, geitenwollensokkenimago dat nog te vaak rond biowinkels hangt: "Heel wat biowinkels zijn eigenlijk té bio. Als je er het woord microgolfoven uitspreekt, dan word je scheef bekeken. Wij willen vooral een alternatief zijn voor de gewone supermarkt, waar iedereen terechtkan", aldus nog Baptiste Bataille.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Back to top