Brussel krijgt "coöperatieve" biosupermarkt | RetailDetail

Brussel krijgt "coöperatieve" biosupermarkt

Brussel krijgt "coöperatieve" biosupermarkt

Volgende week opent Färm, een coöperatieve biosupermarkt waarvan iedereen stukje eigenaar kan worden, aan het Brusselse Katelijneplein. Geïnteresseerden kunnen voor 20 euro een aandeel kopen en krijgen in return 2% korting én inspraak in de strategie van de zaak.

Coöperatieve gedachte

"We zijn geen bank, een financiële return op het aandeel is er dus niet", zegt initiatiefnemer Baptiste Baptaille in De Standaard. "Het is een manier waarop mensen ons kunnen steunen van leveranciers over landbouwers tot klanten – en waarmee we ook een gemeenschapsgevoel willen creëren rond duurzame consumptie. Met een stukje Färm koop je ook een stukje idealisme", aldus de 36-jarige bioloog van opleiding.

 

Baptaille is met Färm niet aan zijn proefstuk toe: vier jaar geleden richtte hij met zakenpartner Alexis Descampe (31) ook al biowinkel The Peas in Etterbeek op. Door nu volgens de coöperatieve gedachte geld op te halen, gaat het duo voor schaalvergroting: de Färm wordt 380 m² groot, een supermarkt waardig.

 

Zelfde waarden, ander imago

"We blijven wel dezelfde waarden hanteren: duurzaamheid, biologisch, lokaal en seizoensgebonden. Een groot deel van de winkel zal ook in het teken staan van voorlichting over duurzame consumptie."

 

Toch zal de winkel ook resoluut breken met soms wat stoffige, geitenwollensokkenimago dat nog te vaak rond biowinkels hangt: "Heel wat biowinkels zijn eigenlijk té bio. Als je er het woord microgolfoven uitspreekt, dan word je scheef bekeken. Wij willen vooral een alternatief zijn voor de gewone supermarkt, waar iedereen terechtkan", aldus nog Baptiste Bataille.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.