Brussel krijgt "coöperatieve" biosupermarkt

Brussel krijgt "coöperatieve" biosupermarkt

Volgende week opent Färm, een coöperatieve biosupermarkt waarvan iedereen stukje eigenaar kan worden, aan het Brusselse Katelijneplein. Geïnteresseerden kunnen voor 20 euro een aandeel kopen en krijgen in return 2% korting én inspraak in de strategie van de zaak.

Coöperatieve gedachte

"We zijn geen bank, een financiële return op het aandeel is er dus niet", zegt initiatiefnemer Baptiste Baptaille in De Standaard. "Het is een manier waarop mensen ons kunnen steunen van leveranciers over landbouwers tot klanten – en waarmee we ook een gemeenschapsgevoel willen creëren rond duurzame consumptie. Met een stukje Färm koop je ook een stukje idealisme", aldus de 36-jarige bioloog van opleiding.

 

Baptaille is met Färm niet aan zijn proefstuk toe: vier jaar geleden richtte hij met zakenpartner Alexis Descampe (31) ook al biowinkel The Peas in Etterbeek op. Door nu volgens de coöperatieve gedachte geld op te halen, gaat het duo voor schaalvergroting: de Färm wordt 380 m² groot, een supermarkt waardig.

 

Zelfde waarden, ander imago

"We blijven wel dezelfde waarden hanteren: duurzaamheid, biologisch, lokaal en seizoensgebonden. Een groot deel van de winkel zal ook in het teken staan van voorlichting over duurzame consumptie."

 

Toch zal de winkel ook resoluut breken met soms wat stoffige, geitenwollensokkenimago dat nog te vaak rond biowinkels hangt: "Heel wat biowinkels zijn eigenlijk té bio. Als je er het woord microgolfoven uitspreekt, dan word je scheef bekeken. Wij willen vooral een alternatief zijn voor de gewone supermarkt, waar iedereen terechtkan", aldus nog Baptiste Bataille.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top