Brussel krijgt "coöperatieve" biosupermarkt

Brussel krijgt "coöperatieve" biosupermarkt

Volgende week opent Färm, een coöperatieve biosupermarkt waarvan iedereen stukje eigenaar kan worden, aan het Brusselse Katelijneplein. Geïnteresseerden kunnen voor 20 euro een aandeel kopen en krijgen in return 2% korting én inspraak in de strategie van de zaak.

Coöperatieve gedachte

"We zijn geen bank, een financiële return op het aandeel is er dus niet", zegt initiatiefnemer Baptiste Baptaille in De Standaard. "Het is een manier waarop mensen ons kunnen steunen van leveranciers over landbouwers tot klanten – en waarmee we ook een gemeenschapsgevoel willen creëren rond duurzame consumptie. Met een stukje Färm koop je ook een stukje idealisme", aldus de 36-jarige bioloog van opleiding.

 

Baptaille is met Färm niet aan zijn proefstuk toe: vier jaar geleden richtte hij met zakenpartner Alexis Descampe (31) ook al biowinkel The Peas in Etterbeek op. Door nu volgens de coöperatieve gedachte geld op te halen, gaat het duo voor schaalvergroting: de Färm wordt 380 m² groot, een supermarkt waardig.

 

Zelfde waarden, ander imago

"We blijven wel dezelfde waarden hanteren: duurzaamheid, biologisch, lokaal en seizoensgebonden. Een groot deel van de winkel zal ook in het teken staan van voorlichting over duurzame consumptie."

 

Toch zal de winkel ook resoluut breken met soms wat stoffige, geitenwollensokkenimago dat nog te vaak rond biowinkels hangt: "Heel wat biowinkels zijn eigenlijk té bio. Als je er het woord microgolfoven uitspreekt, dan word je scheef bekeken. Wij willen vooral een alternatief zijn voor de gewone supermarkt, waar iedereen terechtkan", aldus nog Baptiste Bataille.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Breaking: François-Melchior de Polignac weg bij Carrefour Belgium

22/09/2017

De redactie verneemt dat de CEO van Carrefour Belgium het bedrijf verlaat. Guillaume de Colonges, zopas benoemd tot directeur exécutif Europe du Nord et de l’Est, zal rechtstreeks de directie van Carrefour Belgium op zich nemen. 

Louis Delhaize lanceert huismerk ‘Louis’

22/09/2017

In het groeiende segment van buurtwinkels en petrolshops zet Delfood meer dan ooit in op differentiatie. Het nieuwe huismerk Louis wil een merk op mensenmaat zijn, met een uitgesproken Belgisch karakter. 

Back to top