Brussel krijgt tweede ‘coöperatieve supermarkt’ | RetailDetail

Brussel krijgt tweede ‘coöperatieve supermarkt’

Brussel krijgt tweede ‘coöperatieve supermarkt’

Over een klein jaar opent in Schaarbeek Bees Coop de deuren, een coöperatieve supermarkt door en voor Brusselaars. De winkel moet het orgelpunt vormen van een project waarbij 300 gezinnen al twee jaar lang samen biologische voeding aankopen.

Gegroeid uit 'behoefte aan diversiteit'

Bees Coop (voluit 'Brussels Ecological, Economic and Social Cooperative') is volgens de initiatiefnemers gegroeid uit "een collectieve behoefte aan diversiteit ten opzichte van wat er momenteel wordt aangeboden in de supermarkten. Genoeg van de saaie, flauwe en eentonige producten alsook de oververpakking!"

 

De coöperatieve supermarkt, die zijn intrek zal nemen in een voormalige bakkerij in de Van Hovestraat in Schaarbeek, is het logische vervolg van een buurtproject dat al twee jaar loopt en waarbij 300 Brusselse gezinnen samen biologische voeding aankopen. De mosterd haalden de initiatiefnemers bij 'Park Slope Food Coop' in Brooklyn en 'La Louve' in Parijs. Met het project is een investering van zo'n 200.000 euro gemoeid, geld dat de initiatiefnemers via crowdfunding bij elkaar hopen te krijgen.

 

De vzw, die in september 2014 werd opgericht, telt intussen zo'n 360 participanten, van wie er 80 actief betrokken zijn bij het uitwerken van de supermarkt. Elke participant zal trouwens drie uur per maand meedraaien in de winkel (kassa, facturatie, logistiek...): Bees Coop omschrijft zich dan ook als de 'eerste coöperatieve en participatieve supermarkt van Brussel'.

 

Dat 'participatieve' vormt meteen het grootste verschil met Färm, dat twee jaar geleden aan het Katelijneplein de allereerste 'coöperatieve supermarkt' in Brussel opende. Met succes, want intussen is er al een tweede vestiging in Etterbeek en sinds 1 juni van dit jaar worden geen nieuwe coöperanten meer toegelaten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.