Brussels akkoord over duurzamere voeding | RetailDetail

Brussels akkoord over duurzamere voeding

Brussels akkoord over duurzamere voeding
Foto: Shutterstock

De Brusselse distributeurs verbinden zich ertoe tegen 2020 30% minder voedselafval te hebben en 20% meer ruimte te voorzien voor Belgische voeding. Dat maakt deel uit van een nieuw akkoord tussen het Brussels Gewest en de sector.

 

Richting "Good Food" in 2020

De Brusselse milieuminister Céline Fremault en de distributiesector, vertegenwoordigd door onder meer Comeos Brussel en Unizo, hebben een akkoord rond duurzame voeding getekend. De distributeurs beloven zich te engageren voor wat de minister de principes van “Good Food” noemt.  Die komen erop neer dat de distributeurs beloven gezonde, Belgische en biologische voeding actief te promoten, terwijl ze onverkochte producten ook opwaarderen en voedselverspilling tegengaan.

 

De strategie "Good Food", voor een duurzaam voedingssysteem in Brussel, is sinds 2015 in werking en voorziet ook in doelstellingen voor onder andere de horeca. Voor alle sectoren en kanalen geldt alvast de missie om tegen 2020 voedselafval met 30% terug te dringen.

 

Met de distributiesector is concreet afgesproken dat het duurzame voeding, zoals vleesvervangers, bioproducten en lokale voeding, zal promoten door onder andere twintig procent meer verkoopoppervlakte te voorzien in de supermarkten voor Belgische producten. Elke supermarkt in Brussel belooft voor die datum ook met minstens een organisatie samen te werken om voedseloverschotten aan te schenken. Verder moet de omzet van Brusselse bioproducten tegen 2020 met dertig procent stijgen.

 

Dertigtal engagementen rond duurzame voeding

In totaal gaan de belangenorganisaties een dertigtal engagementen aan, legt Fremault uit: “Samen willen we de consumptie van gezonde voeding en voedsel met een lagere voetafdruk promoten. Het verheugt me dat de handelssector wil meewerken aan deze overgang naar gezondere en milieuvriendelijkere voeding, die de voedselverspilling vermindert en onverkocht voedsel opwaardeert.”

 

Zeker in Brussel zijn de initiatieven van belang, meent de minister, aangezien voeding goed is voor een kwart van de milieu-impact van een Brussels gezin. Bovendien is toegang tot kwalitatieve voeding er extra uitdagend: 55.000 mensen hangen af van voedselhulp en een derde van alle Brusselaars leeft onder de armoedegrens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.