Brusselse restaurantketen Bon gaat op zoek naar investeerders | RetailDetail

Brusselse restaurantketen Bon gaat op zoek naar investeerders

Brusselse restaurantketen Bon gaat op zoek naar investeerders
Foto: Shutterstock

De restaurantformule Bon, die vijf vestigingen in Brussel telt, wil nationaal uitbreiden en gaat daarom binnenkort op zoek naar kapitaal. De formule biedt gezonde fastfood en hoopt vanaf volgend jaar 3 à 4 nieuwe restaurants per jaar te openen.

 

Concurrent van Exki

Bon mikt vooral op kantoorwerkers, die een snelle maar toch gezonde maaltijd willen. De formule, die in 2015 werd opgericht door Frédéric Duqué, doet dan ook wat denken aan Exki: het assortiment bestaat uit huisgemaakte gerechten, broodjes, desserts en fruitsappen. Driekwart van de omzet komt er ook van take-away.


Op dit moment is Frédéric Duqué de enige aandeelhouder van Bon, maar daar mag weldra verandering in komen, als het van de ondernemer afhangt. Hij startte eerder ook al de sappenformule Guapa op, dat vandaag 15 vestigingen heeft, samen met medeoprichter Olivier Van Espen. Die onderneming verkocht het duo in 2014 aan een ondernemerstrio met onder meer Jacques Hayez, de oprichter van de modeketens Cassis en Paprika

 

Al zestal locaties aangeboden

In vier vestigingen die de overnemers niet hoefden, lanceerde Duqué uiteindelijk Bon: “We voelden dat het moeilijk zou worden om met enkel sappen te groeien”, vertelt de horecaondernemer aan L’Echo. Ondertussen kwam er een vijfde locatie bij en dit najaar opent nog een verkooppunt op de Brusselse Louizalaan. Vanaf 2019 wil hij 3 tot 4 nieuwe vestigingen per jaar openen. 


Hoewel de omzet sinds de aanslagen in Brussel twee jaar geleden stagneert, is de formule (goed voor een omzet van drie miljoen euro) naar eigen zeggen klaar voor die volgende stap: met de hulp van retailinvesteerders wil Duqué voor een uitrol buiten Brussel gaan. “Ze hebben me al een zestal locaties in steden als Luik, Namen, Antwerpen en Gent aangeboden, maar ik hebben moeten weigeren wegens een tekort aan middelen”, aldus de oprichter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Panos vervangt klantenkaart door app

21/06/2018

Na bijna een kwarteeuw heeft broodjesketen Panos zijn klantenprogramma gedigitaliseerd: exit plastic kaart, welkom app. “Op korte termijn mikken we erop om via het kanaal 150.000 klanten te bereiken en te leren kennen”, klinkt het.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Kellogg’s aangeklaagd wegens misleidende verpakking

21/06/2018

Test-Aankoop heeft bij de FOD Economie een klacht ingediend tegen Kellogg’s, omdat volgens de consumentenorganisatie de informatie op de verpakking van de Special K-graanreep met rode vruchten misleidend is.

Dure voeding duwt consument over de grens

20/06/2018

Terwijl de export van Belgische voedingsproducten boomt, daalt de consumptie op de binnenlandse markt omdat de prijzen stijgen. Een onrustwekkende trend, zegt de industrie: het beleid moet ingrijpen.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Albert Frère lust wel een Vanreusel frikandel

20/06/2018

Ergon, een investeringsfonds van de holding GBL, neemt een participatie in Beltaste, het bedrijf achter frikandellenfabrikant Vanreusel. Dat was al een tijd op zoek naar een financiële partner.