Brusselse restaurantketen Bon gaat op zoek naar investeerders | RetailDetail

Brusselse restaurantketen Bon gaat op zoek naar investeerders

Brusselse restaurantketen Bon gaat op zoek naar investeerders
Foto: Shutterstock

De restaurantformule Bon, die vijf vestigingen in Brussel telt, wil nationaal uitbreiden en gaat daarom binnenkort op zoek naar kapitaal. De formule biedt gezonde fastfood en hoopt vanaf volgend jaar 3 à 4 nieuwe restaurants per jaar te openen.

 

Concurrent van Exki

Bon mikt vooral op kantoorwerkers, die een snelle maar toch gezonde maaltijd willen. De formule, die in 2015 werd opgericht door Frédéric Duqué, doet dan ook wat denken aan Exki: het assortiment bestaat uit huisgemaakte gerechten, broodjes, desserts en fruitsappen. Driekwart van de omzet komt er ook van take-away.


Op dit moment is Frédéric Duqué de enige aandeelhouder van Bon, maar daar mag weldra verandering in komen, als het van de ondernemer afhangt. Hij startte eerder ook al de sappenformule Guapa op, dat vandaag 15 vestigingen heeft, samen met medeoprichter Olivier Van Espen. Die onderneming verkocht het duo in 2014 aan een ondernemerstrio met onder meer Jacques Hayez, de oprichter van de modeketens Cassis en Paprika

 

Al zestal locaties aangeboden

In vier vestigingen die de overnemers niet hoefden, lanceerde Duqué uiteindelijk Bon: “We voelden dat het moeilijk zou worden om met enkel sappen te groeien”, vertelt de horecaondernemer aan L’Echo. Ondertussen kwam er een vijfde locatie bij en dit najaar opent nog een verkooppunt op de Brusselse Louizalaan. Vanaf 2019 wil hij 3 tot 4 nieuwe vestigingen per jaar openen. 


Hoewel de omzet sinds de aanslagen in Brussel twee jaar geleden stagneert, is de formule (goed voor een omzet van drie miljoen euro) naar eigen zeggen klaar voor die volgende stap: met de hulp van retailinvesteerders wil Duqué voor een uitrol buiten Brussel gaan. “Ze hebben me al een zestal locaties in steden als Luik, Namen, Antwerpen en Gent aangeboden, maar ik hebben moeten weigeren wegens een tekort aan middelen”, aldus de oprichter.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

Filet Pur: Hete standjes in het versrayon

20/04/2018

De meteorologische experts van RetailDetail Food voorspellen nu al: het wordt een gloeiend hete zomer voor de FMCG-branche. Waarom? Dat onthult ons ongezouten en flink gepeperde weekoverzicht.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.