Budget Food begint in Joure

Budgetsuper Budget Food begint nu ook in Joure

Budgetsuper Budget Food begint nu ook in Joure

Budget Food opent eind deze maand zijn achtste vestiging in Joure. De formule, die restpartijen aanbiedt, betrekt een locatie waar tot voor kort een Jumbo in was gevestigd.

Achtste winkel voor budgetformule

De formule vervolgt hiermee haar uitbreiding doorheen het land: half juli opende de zevende vestiging in Heino, in april waren er al openingen in Winschoten en Geleen (de eerste winkel in het zuiden van het land). BudgetFood had ook al winkels in Den Helder, Julianadorp, Wolvega en Musselkanaal. De winkel in Haarlem is inmiddels gesloten. De winkels zijn bij voorkeur gevestigd in de buurt van een servicesupermarkt.

 

De vestiging in Joure start in een pand waar tot begin deze maand een Jumbo in was gevestigd. Deze winkel moest sluiten vanwege de toenemende concurrentie en lagere omzet, verklaarde eigenaar Wiebe Zijlstra onlangs in de Jouster Courant. Vooral Lidl heeft volgens hem hier veel inkomsten weggesnoept: "Zes supermarkten op 13.000 inwoners is te veel.” Jumbo blijft in Joure wel geopend aan de Geert Knolweg.

 

Budget Food brengt restpartijen

De keten Budget Food verkoopt restpartijen voeding in een wekelijks variërend aanbod, waaronder sinds kort ook brood van een dag oud. Het assortiment van 400 tot 500 artikelen bevat voor 60 tot 70% restpartijen van A-merkproducten die ook bij servicesupermarkten te koop zijn. Ter vergelijking: een Lidl heeft rond de 1000 artikelen in het assortiment, een Albert Heijn XL-winkel telt zelfs 35.000 artikelen.

 

"Die partijen kunnen werkelijk van alles zijn, afhankelijk van wat er op de markt beschikbaar komt. Het kan gaan om restpartijen, overschotten of partijen waarvan de houdbaarheidsdatum in zicht komt of waarvan de verpakking is verouderd”, vertelt ondernemer Maarten Muller. Hij is eigenaar van Winstpallet in Schagen, de groothandel in restpartijen die Budgetfood ontwikkelde om producten direct van levensmiddelenfabrikanten aan de consument te verkopen. Muller werkt hierin samen met Albert Heijn-ondernemer Jaap van Vuure.

 

De formule startte twee jaar geleden in de Kop van Noord-Holland met winkels in Julianadorp, Den Helder en Haarlem (inmiddels gesloten). In de winkels staan partijen supermarktproducten die met 30 tot 70% korting aan de consument worden aangeboden. De winkels zijn tussen 400 en 600 m² groot en streven op de aspecten locatie, personeel en service de laagste prijs na.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Filet Pur: Snoep maar lekker verder!

18/05/2018

Hoe Colruyt zo goedkoop kan blijven, wat Albert Heijn bekokstooft in het versrayon, waarom Delhaize glutenvrij wordt en hoe vrolijk het er bij Aldi aan toe gaat? Dat verneemt u in het pittig gekruide weekoverzicht van RetailDetail Food.

Hoegaarden verhuist deel productie naar Vietnam en China

18/05/2018

Het witbier Hoegaarden groeit sterk in Azië, maar verliest zijn pluimen in Europa. AB InBev verhuist daarom een deel van de productie naar China en Vietnam: in de brouwerij in Hoegaarden zelf wordt twee dagen per week minder gebrouwen.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.