Buitenlandse activiteiten drukken op resultaten Exki | RetailDetail

Buitenlandse activiteiten drukken op resultaten Exki

Buitenlandse activiteiten drukken op resultaten Exki
Exki

Restaurantketen Exki wil graag in het buitenland doorbreken, maar voorlopig wegen die ambities vooral op de resultaten. Het voorbije boekjaar groeide het nettoverlies dan ook, ondanks een omzetstijging.

 

Enkel winst in België

In het voorbije boekjaar steeg de omzet bij Exki met 3,8% naar 57,9 miljoen euro, maar daartegenover stond wel een nettoverlies van 608.000 euro. Een jaar eerder was er ook al een verlies van 459.000 euro. “Dat is grotendeels te wijten aan de prestaties van de twee Amerikaanse restaurants en de stopzetting ervan”, zegt CEO Frederic Rouvez aan De Tijd.

 

Exki had nochtans grote plannen in de Verenigde Staten, waar het mikte er op vijftig vestigingen. Die plannen werden de voorbije zomer echter geschrapt, nadat bleek dat de Amerikaanse consument Exki vooral te duur vond. Exki is ook al te vinden in een aantal Europese landen, zoals Frankrijk, Italië, Luxemburg en Nederland, maar momenteel maakt het enkel in België winst. Het bedrijf verwacht op dat vlak wel verbetering in Frankrijk. ”In Frankrijk maken we nog geen winst, omdat we er veel investeren. We verwachten dat we er binnenkort wel winst zullen maken”, zegt Rouvez.

 

Aangepast assortiment

Ook in Europa hebben de klanten het vaak moeilijk met de hoge prijzen bij de keten. Exki moet daarom steeds op zoek naar een aangepast assortiment, wat duidelijk een werk van lange adem is. Om het risico te verkleinen kiest Exki in het buitenland nu vaker voor een samenwerking met een lokale partner. Dat doet het al in Nederland en zal het ook doen wanneer het de stap zet naar Duitsland.

 

“Dat we op eigen houtje naar Amerika zijn getrokken, was een fout”, zegt Rouvez. “Als we ooit terugkeren - wat ik niet uitsluit - zullen we dat doen met een lokale partner.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zalmprijzen verdrievoudigd door vraag uit Azië

28/05/2018

De zalmprijzen stijgen fors: zalm uit Noorwegen is in de afgelopen vijf jaar liefst drie maal duurder geworden. Vooral de groeiende vraag uit Azië zorgt daarvoor, al hadden ook de kwekers tegenslagen.

Zo verhoogt Wouter Kolk de snelheid van innovatie bij Albert Heijn

28/05/2018

Albert Heijn moet sneller innoveren om over dertig jaar nog relevant te zijn, meent topman Wouter Kolk. Een bezorgdienst voor warme maaltijden en een dashboard dat klanten toont hoe gezond ze boodschappen doen, zitten in de pijplijn.

Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Filet Pur: De duurste supermarkt van West-Europa

25/05/2018

Waarom Carrefour het nieuws beheerste, Colruyt failliet gaat, multinationals moeten leren rekenen en de voedingsindustrie 3.0 voor de deur staat? Dat verneemt u in het slechts min of meer GDPR-conforme weekoverzicht van RetailDetail Food!

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

“Minder verschillende tarieven voor statiegeld nodig”

24/05/2018

De tarieven voor statiegeld op leeggoed moeten eenvoudiger, bepleit het Vlaams Innovatieplatform voor de Logistiek. Het VIL roept op om het aantal statiegeldtarieven voor glazen flessen te herleiden tot drie tarieven voor losse flessen en drie tarieven voor bakken.