Buitenlandse activiteiten drukken op resultaten Exki | RetailDetail

Buitenlandse activiteiten drukken op resultaten Exki

Buitenlandse activiteiten drukken op resultaten Exki
Exki

Restaurantketen Exki wil graag in het buitenland doorbreken, maar voorlopig wegen die ambities vooral op de resultaten. Het voorbije boekjaar groeide het nettoverlies dan ook, ondanks een omzetstijging.

 

Enkel winst in België

In het voorbije boekjaar steeg de omzet bij Exki met 3,8% naar 57,9 miljoen euro, maar daartegenover stond wel een nettoverlies van 608.000 euro. Een jaar eerder was er ook al een verlies van 459.000 euro. “Dat is grotendeels te wijten aan de prestaties van de twee Amerikaanse restaurants en de stopzetting ervan”, zegt CEO Frederic Rouvez aan De Tijd.

 

Exki had nochtans grote plannen in de Verenigde Staten, waar het mikte er op vijftig vestigingen. Die plannen werden de voorbije zomer echter geschrapt, nadat bleek dat de Amerikaanse consument Exki vooral te duur vond. Exki is ook al te vinden in een aantal Europese landen, zoals Frankrijk, Italië, Luxemburg en Nederland, maar momenteel maakt het enkel in België winst. Het bedrijf verwacht op dat vlak wel verbetering in Frankrijk. ”In Frankrijk maken we nog geen winst, omdat we er veel investeren. We verwachten dat we er binnenkort wel winst zullen maken”, zegt Rouvez.

 

Aangepast assortiment

Ook in Europa hebben de klanten het vaak moeilijk met de hoge prijzen bij de keten. Exki moet daarom steeds op zoek naar een aangepast assortiment, wat duidelijk een werk van lange adem is. Om het risico te verkleinen kiest Exki in het buitenland nu vaker voor een samenwerking met een lokale partner. Dat doet het al in Nederland en zal het ook doen wanneer het de stap zet naar Duitsland.

 

“Dat we op eigen houtje naar Amerika zijn getrokken, was een fout”, zegt Rouvez. “Als we ooit terugkeren - wat ik niet uitsluit - zullen we dat doen met een lokale partner.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.