Buurtsuper.be vreest ‘ver-discount-isering’ supermarktsector

Buurtsuper.be vreest ‘ver-discount-isering’ supermarktsector

De organisatie van zelfstandige supermarkten Buurtsuper.be ziet in de jaarlijkse rendabiliteitsanalyse van Marketing Map de bevestiging van de marge-erosie waarvoor ze al langer waarschuwt. Er is maar één oplossing, klinkt het: "De focus moet weg van de laagste prijs".

"Ratrace to the bottom"

De jaarlijkse rendabiliteitsanalyse van Marketing Map beroert de gemoederen: volgens die studie maakten in 2013 al 178 supermarkten verlies, samen 'goed' voor een negatief bedrijfsresultaat van 80,8 miljoen euro. Dat is liefst een derde meer dan het jaar voordien en zelfs ruim het dubbele van in 2011.

 

Van die 178 verlieslatende supermarkten worden er 170 gerund door zelfstandigen, en net dat baart Buurtsuper.be ernstig zorgen. De Unizo-dochter waarschuwde eerder al voor de marge-erosie bij de buurtsupermarkten, die "wordt veroorzaakt door een geweldige neerwaartse druk op de prijzen: de stijging van het aantal discounts, het stijgend aantal goedkope huismerken, het stijgende aantal promoties die zelfs de op kwaliteit gepositioneerde ketens organiseren om hun marktaandeel te behouden,... Op deze manier dreigt de sector in een 'ratrace to the bottom' te geraken", klinkt het.

 

"Elke supermarkt dreigt discount te worden"

Volgens Buurtsuper.be is de laatste jaren teveel de nadruk komen te liggen op het belang van lage prijzen: "In de sector zelf reageren de supermarktketens, bij verlies van marktaandeel, te vaak in een paniekreactie door allerlei promoties en prijsverlagingen door te voeren. Op die manier dreigt elke supermarkt een discount te worden, waardoor op termijn ook het aanbod voor de consument ontzettend verschraalt."

 

Nochtans, zo stelt de organisatie, kan "onze economie alleen maar groeien als er toegevoegde waarde wordt gecreëerd. Dit is een brede maatschappelijke verantwoordelijkheid." Volgens Buurtsuper.be telt Vlaanderen vandaag zowat 800 buurtsupermarkten (tot 400m² winkeloppervlakte), het gros van hen onder franchise. Die bieden werk aan 15.000 medewerkers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Directeur HR verlaat Carrefour Belgium

25/09/2017

Kathleen Van Der Paelt, directeur HR bij Carrefour Belgium, heeft na zeven jaar besloten om het supermarktbedrijf te verlaten. Ze wordt opgevolgd door Sonia Frey, die de voorbije vijf jaar een gelijkaardige functie invulde bij De Lijn.

AD Delhaize Lochristi springt op de kar van cartoontassen

25/09/2017

De AD Delhaize in Lochristi is de eerste Belgische supermarkt die mee op de trein van een Nederlandse hype springt. Daar zijn draagtassen met cartoons die gepersonaliseerd zijn naargelang de locatie een echt verzamelitem geworden.

Filet Pur: Gratis is het nieuwe duur

22/09/2017

Wat een week! De ene na de andere retailer wordt onder curatele geplaatst, en een omgekeerde driehoek zet de foodsector op zijn kop. Klinkt mysterieus? Lees dan gauw het FMCG-overzicht van RetailDetail Food.

Spar Good Food verbindt retail met horeca

22/09/2017

Beleving is essentieel voor het succes van de buurtwinkel. Spar Lambrechts bedacht daarom het onderscheidende concept Spar Good Food, dat een bruggetje legt richting buitenhuisconsumptie.

RetailDetail Food #22 staat online

22/09/2017

In het nieuwe nummer van RetailDetail Food maken we een stand van zaken op met enkele franchiseformules. Waar zijn ze momenteel mee bezig, bij Spar Colruyt Group, Lambrechts, Delhaize, Carrefour en Alvo?  

Passendale. Proef de traditie van bij ons.

22/09/2017

(publireportage) Passendale, een Belgische kaas, traditioneel bereid volgens een origineel recept. Elke Passendale bol wordt met de nodige zorg en vakkundigheid vervaardigd onder het wakend oog van onze kaasmeesters. 

Back to top