Buurtsuper.be vreest ‘ver-discount-isering’ supermarktsector | RetailDetail

Buurtsuper.be vreest ‘ver-discount-isering’ supermarktsector

Buurtsuper.be vreest ‘ver-discount-isering’ supermarktsector

De organisatie van zelfstandige supermarkten Buurtsuper.be ziet in de jaarlijkse rendabiliteitsanalyse van Marketing Map de bevestiging van de marge-erosie waarvoor ze al langer waarschuwt. Er is maar één oplossing, klinkt het: "De focus moet weg van de laagste prijs".

"Ratrace to the bottom"

De jaarlijkse rendabiliteitsanalyse van Marketing Map beroert de gemoederen: volgens die studie maakten in 2013 al 178 supermarkten verlies, samen 'goed' voor een negatief bedrijfsresultaat van 80,8 miljoen euro. Dat is liefst een derde meer dan het jaar voordien en zelfs ruim het dubbele van in 2011.

 

Van die 178 verlieslatende supermarkten worden er 170 gerund door zelfstandigen, en net dat baart Buurtsuper.be ernstig zorgen. De Unizo-dochter waarschuwde eerder al voor de marge-erosie bij de buurtsupermarkten, die "wordt veroorzaakt door een geweldige neerwaartse druk op de prijzen: de stijging van het aantal discounts, het stijgend aantal goedkope huismerken, het stijgende aantal promoties die zelfs de op kwaliteit gepositioneerde ketens organiseren om hun marktaandeel te behouden,... Op deze manier dreigt de sector in een 'ratrace to the bottom' te geraken", klinkt het.

 

"Elke supermarkt dreigt discount te worden"

Volgens Buurtsuper.be is de laatste jaren teveel de nadruk komen te liggen op het belang van lage prijzen: "In de sector zelf reageren de supermarktketens, bij verlies van marktaandeel, te vaak in een paniekreactie door allerlei promoties en prijsverlagingen door te voeren. Op die manier dreigt elke supermarkt een discount te worden, waardoor op termijn ook het aanbod voor de consument ontzettend verschraalt."

 

Nochtans, zo stelt de organisatie, kan "onze economie alleen maar groeien als er toegevoegde waarde wordt gecreëerd. Dit is een brede maatschappelijke verantwoordelijkheid." Volgens Buurtsuper.be telt Vlaanderen vandaag zowat 800 buurtsupermarkten (tot 400m² winkeloppervlakte), het gros van hen onder franchise. Die bieden werk aan 15.000 medewerkers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Toch geen royale vertrekpremie voor ex-topman Carrefour

18/06/2018

Georges Plassat, de voormalige CEO van Carrefour, ziet af van de royale vertrekregeling die voor hem was voorzien. Hij doet dat onder druk van de publieke opinie.

Online supermarkt Wink.be stopt ermee

18/06/2018

De groep Louis Delhaize trekt de stekker uit zijn webshop Wink.be. De specialist voor online boodschappen kreeg sinds de start in 2013 nooit uitzicht op rentabiliteit.

Protocolakkoord voor transformatieplan bereikt bij Carrefour

15/06/2018

De directie van Carrefour België heeft een protocolakkoord bereikt met de vakbonden voor het transformatieplan van de supermarktketen. Zo’n 250 jobs blijven alsnog gespaard.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Filet Pur: Met een buik vol angsten

15/06/2018

Waarin we onthullen wie de échte baas is van Carrefour Belgium, waarom gezond eten niet zo gezond is, hoe alcohol ons opbeurt en wat Jumbo nu eigenlijk van plan is. Niet geheel doorbakken hoor, dit weekoverzicht van RetailDetail Food!

Alter’Native Food: A place apart at the upcoming SIAL Paris !

14/06/2018

(Advertorial) From 21st to 25th of October, Paris will be the world's food capital. 7,200 French and international exhibitors will be presenting their innovations among 21 exhibitions sectors.