Buurtsuper.be vreest ‘ver-discount-isering’ supermarktsector

Buurtsuper.be vreest ‘ver-discount-isering’ supermarktsector

De organisatie van zelfstandige supermarkten Buurtsuper.be ziet in de jaarlijkse rendabiliteitsanalyse van Marketing Map de bevestiging van de marge-erosie waarvoor ze al langer waarschuwt. Er is maar één oplossing, klinkt het: "De focus moet weg van de laagste prijs".

"Ratrace to the bottom"

De jaarlijkse rendabiliteitsanalyse van Marketing Map beroert de gemoederen: volgens die studie maakten in 2013 al 178 supermarkten verlies, samen 'goed' voor een negatief bedrijfsresultaat van 80,8 miljoen euro. Dat is liefst een derde meer dan het jaar voordien en zelfs ruim het dubbele van in 2011.

 

Van die 178 verlieslatende supermarkten worden er 170 gerund door zelfstandigen, en net dat baart Buurtsuper.be ernstig zorgen. De Unizo-dochter waarschuwde eerder al voor de marge-erosie bij de buurtsupermarkten, die "wordt veroorzaakt door een geweldige neerwaartse druk op de prijzen: de stijging van het aantal discounts, het stijgend aantal goedkope huismerken, het stijgende aantal promoties die zelfs de op kwaliteit gepositioneerde ketens organiseren om hun marktaandeel te behouden,... Op deze manier dreigt de sector in een 'ratrace to the bottom' te geraken", klinkt het.

 

"Elke supermarkt dreigt discount te worden"

Volgens Buurtsuper.be is de laatste jaren teveel de nadruk komen te liggen op het belang van lage prijzen: "In de sector zelf reageren de supermarktketens, bij verlies van marktaandeel, te vaak in een paniekreactie door allerlei promoties en prijsverlagingen door te voeren. Op die manier dreigt elke supermarkt een discount te worden, waardoor op termijn ook het aanbod voor de consument ontzettend verschraalt."

 

Nochtans, zo stelt de organisatie, kan "onze economie alleen maar groeien als er toegevoegde waarde wordt gecreëerd. Dit is een brede maatschappelijke verantwoordelijkheid." Volgens Buurtsuper.be telt Vlaanderen vandaag zowat 800 buurtsupermarkten (tot 400m² winkeloppervlakte), het gros van hen onder franchise. Die bieden werk aan 15.000 medewerkers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Popsss verkoopt Belgische topwijnen in pop(sss)-up store

17/11/2017

Wijndistributeur Popsss, die uitsluitend wijnen van Belgische wijnboeren online verdeelt, opent een tijdelijke winkel in hartje Brussel. Tot het einde van het jaar vinden wijnliefhebbers er onder andere de fijnproeverscollectie "Crazy Belgians".

Filet Pur: Een kwestie van indigestie

17/11/2017

In sommige hoofdkwartieren stijgt de nervositeit zienderogen, maar voor fijnproevers was het geen al te kwade week. Iets gemist? Met het pittig gekruide overzicht van RetailDetail Food bent u weer helemaal mee!

‘Back to the future’ in food met Jean-Pierre Roelands

17/11/2017

In food gaan we ‘back to the future’, gelooft Jean-Pierre Roelands, die meer dan 20 jaar lang commercieel directeur van de Colruyt Group was en exclusief op de RetailDetail Night zijn visie op de toekomt van foodretail deelt.

 

"Onthaalmoeder wordt winkelier"

17/11/2017

Marieke Vermeire runt met haar man de Carrefour Express aan de Luikersteenweg in Hasselt. "Toevallig was Carrefour, net op het moment dat wij de stap overwogen, op zoek naar franchisenemers om het pand uit te baten en zo hebben we elkaar gevonden."

Delhaize schenkt zeven miljoen maaltijden weg

17/11/2017

Tegen 2020 wil Delhaize de helft van haar onverkochte voedingsproducten kunnen schenken aan sociale verenigingen. Daarmee zet de supermarktketen een tandje bij in de strijd tegen voedselverspilling.

RetailDetail Food #25 staat online

17/11/2017

Hoe gaan foodwinkeliers om met agressieve klanten in de winkel? Dat is één van de thema’s in het 25e nummer van RetailDetail Food, de gepersonaliseerde krant voor supermarktondernemers.

Back to top