Buurtsuper.be vreest ‘ver-discount-isering’ supermarktsector

Buurtsuper.be vreest ‘ver-discount-isering’ supermarktsector

De organisatie van zelfstandige supermarkten Buurtsuper.be ziet in de jaarlijkse rendabiliteitsanalyse van Marketing Map de bevestiging van de marge-erosie waarvoor ze al langer waarschuwt. Er is maar één oplossing, klinkt het: "De focus moet weg van de laagste prijs".

"Ratrace to the bottom"

De jaarlijkse rendabiliteitsanalyse van Marketing Map beroert de gemoederen: volgens die studie maakten in 2013 al 178 supermarkten verlies, samen 'goed' voor een negatief bedrijfsresultaat van 80,8 miljoen euro. Dat is liefst een derde meer dan het jaar voordien en zelfs ruim het dubbele van in 2011.

 

Van die 178 verlieslatende supermarkten worden er 170 gerund door zelfstandigen, en net dat baart Buurtsuper.be ernstig zorgen. De Unizo-dochter waarschuwde eerder al voor de marge-erosie bij de buurtsupermarkten, die "wordt veroorzaakt door een geweldige neerwaartse druk op de prijzen: de stijging van het aantal discounts, het stijgend aantal goedkope huismerken, het stijgende aantal promoties die zelfs de op kwaliteit gepositioneerde ketens organiseren om hun marktaandeel te behouden,... Op deze manier dreigt de sector in een 'ratrace to the bottom' te geraken", klinkt het.

 

"Elke supermarkt dreigt discount te worden"

Volgens Buurtsuper.be is de laatste jaren teveel de nadruk komen te liggen op het belang van lage prijzen: "In de sector zelf reageren de supermarktketens, bij verlies van marktaandeel, te vaak in een paniekreactie door allerlei promoties en prijsverlagingen door te voeren. Op die manier dreigt elke supermarkt een discount te worden, waardoor op termijn ook het aanbod voor de consument ontzettend verschraalt."

 

Nochtans, zo stelt de organisatie, kan "onze economie alleen maar groeien als er toegevoegde waarde wordt gecreëerd. Dit is een brede maatschappelijke verantwoordelijkheid." Volgens Buurtsuper.be telt Vlaanderen vandaag zowat 800 buurtsupermarkten (tot 400m² winkeloppervlakte), het gros van hen onder franchise. Die bieden werk aan 15.000 medewerkers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo hard groeit Amazon in food

22/01/2018

E-commerce vertegenwoordigt nog steeds een beperkt aandeel in de foodverkopen, maar de Amerikaanse én Europese groeicijfers van Amazon voor het jaar 2017 ogen bepaald indrukwekkend. Is het kantelpunt nabij?

Amazon opent eerste winkel zonder kassa’s voor grote publiek

22/01/2018

Amazon opent vandaag in Seattle, nabij zijn hoofdkantoor, de eerste winkel zonder kassa’s voor het grote publiek. Het was al langer bezig met een test bij het eigen personeel, maar nu krijgt dus iedereen toegang.

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Filet Pur: Een haar in de plastieksoep

19/01/2018

Zijn retailers ruziemakers en bedriegers? Moeten energiedrankjes verboden worden? Staat Carrefour voor een sanering en wordt Delhaize zo Hollands als kaas? Alweer een bewogen week, zoals blijkt uit het plasticvrije overzicht van RetailDetail Food.

Colruyt en PepsiCo begraven de strijdbijl: weer Pepsi in de rekken

19/01/2018

Het vertrouwde assortiment van Pepsi en Lay’s komt weer in de rekken bij Colruyt. In november startte de keten een boycot tegen 29 producten van PepsiCo, omdat de merkproducent geen lagere prijzen wilde geven, maar de supermarktketen stopt daar nu mee.

Recordomzet voor BelOrta

19/01/2018

Groente- en fruitbedrijf BelOrta heeft in 2017 een recordomzet gehaald van 439 miljoen euro, een stijging van 7% ten opzichte van een jaar eerder. Het volume steeg met 2,5% en nadert de 500 miljoen kilogram.

Back to top