"Capri-Sun is geen drankje voor kinderen" | RetailDetail

"Capri-Sun is geen drankje voor kinderen"

"Capri-Sun is geen drankje voor kinderen"
Capri-Sun

Voedselwaakhond Foodwatch France heeft aan Coca-Cola European Partners gevraagd om de marketing rond het drankje Capri-Sun niet langer op kinderen te richten. Volgens de organisatie is het drankje immers helemaal niet gezond voor kinderen. 

Te zoet

Hoewel het in supermarkten vaak te vinden is bij de fruitsappen, bevat het maar 12% vruchtensap en wel 19 gram suiker. “Capri-Sun is zoeter dan een Fanta”, aldus Foodwatch France. “De Wereldgezondheidsorganisatie raadt aan om reclame voor kinderen te bannen wanneer producten te zoet zijn of toegevoegde suikers bevatten. Dat is het geval bij Capri-Sun Multivitamine.”

 

In Europa, en dus ook in Frankrijk, België en Nederland, is Coca-Cola European Partners verantwoordelijk voor de marketing van de producten van de frisdrankproducent. Dat gaf als reactie dat het volgens de richtlijnen van de Europese Unie geen campagnes voert die gericht zijn op kinderen die jonger dan 12 jaar zijn.

 

Foodwatch spreekt dat tegen en zegt dat het gebruik van tekenfilmfiguren op de verpakking, de evenementen die worden gesponsord en de manier waarop er gecommuniceerd wordt duidelijk gericht zijn op kleine kinderen. Het heeft daarom ook een petitie opgezet om de werkwijze van Coca-Cola European Partners aan te klagen.

 

Nieuwe verpakking

Ondertussen zeggen ze bij Coca-Cola ook verbaasd te zijn over de harde woorden van Foodwatch, aangezien het dit jaar een ‘transparante dialoog’ heeft gevoerd met de organisatie. Het voegde er aan toe dat de hoeveelheid suiker duidelijk wordt getoond op de verpakking en dat de tekenfilmfiguurtjes binnenkort verdwijnen. Na de zomer krijgt Capri-Sun een volledig nieuwe verpakking.

 

Een onderzoek van consumentenorganisatie BUEC toonde onlangs nog aan dat tekenfilmfiguurtjes vooral worden gebruikt om ongezonde producten te promoten. Ze bekeek daarvoor ongeveer 100 producten uit 13 landen, en slechts éénmaal werd een tekenfilmfiguur gebruikt om groenten of fruit te promoten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Britten kunnen kassaloos shoppen bij Sainsbury’s

14/08/2018

Ook bij de Britse supermarktketen Sainsbury’s loopt nu een proefproject met mobiel scannen en betalen: met behulp van hun smartphone kunnen klanten boodschappen doen zonder langs de kassa te hoeven.

HelloFresh gaat toch nog niet voor winst

14/08/2018

Hoewel HelloFresh winst had beloofd voor het einde van dit jaar, geeft de leverancier van maaltijdboxen nu toch de voorkeur aan nieuwe investeringen. Na een sterk tweede kwartaal gaat het bedrijf voor extra groei in de Verenigde Staten.

Kassaloos shoppen en betalen nu ook naar OKay

13/08/2018

Na de Spar-winkels van Colruyt Group kan je nu ook kassaloos winkelen bij OKay en OKay Compact. Met de app ‘Scan. Pay. Go.’ lopen shoppers de winkel uit zonder nog aan een kassa aan te hoeven schuiven.

United Petfood blijft op overnamepad

09/08/2018

United Petfood, fabrikant van honden- en kattenbrokken en hofleverancier van menig huismerk van supermarkten, rijgt de overnames aan elkaar. Een maand na de overname van een Spaanse concurrent doen de Gentenaars dat kunstje nog eens over in Roemenië.

AB InBev wil Afrika aan de drank krijgen

09/08/2018

Het groeipotentieel van AB InBev ligt in Afrika. De brouwerij heeft hoge verwachtingen van het continent: de welvaart en de bevolking, die steeds vaker een biertje lust, groeien er snel. 

Concurrentiewaakhond eist uitleg rond comeback Albert Heijn in Lokeren

09/08/2018

De Belgische Mededingingsautoriteit heeft Ahold Delhaize om informatie gevraagd nu dochter Albert Heijn nog dit jaar een winkel in Lokeren zal openen. Eerder moest het supermarktconcern zijn vestiging daar immers sluiten om groen licht te krijgen voor de megafusie.