Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes
Shutterstock

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Zwakke prestaties in Rusland

De omzet van Grimbergen, dat deels in handen is van Carlsberg, steeg in de eerste zes maanden van 2017 met 23%. Gemiddeld steeg de omzet van de speciaalbieren bij Carlsberg in de eerste twee kwartalen met een kwart.

 

Dat is maar goed ook, want het totale volume van Carlsberg ging er in de eerste helft van het jaar met 2% op achteruit. Vooral in Rusland was er opnieuw sprake van een forse terugval. Bovendien werd Carlsberg vorig jaar gestuwd door de extra bierverkoop vanwege het EK voetbal in Frankrijk. Die dalende volumes werden goedgemaakt met hogere prijzen, voordelige wisselkoersen en kostenbesparingen. De gerapporteerde nettowinst ging er in de eerste zes maanden dan ook met 23% op vooruit naar 2,3 miljard kroon (300 miljoen euro).

 

“We leveren sterke resultaten in de eerste helft van het jaar”, zegt CEO Cees ’t Hart. “De resultaten tonen dat we goed op weg zijn om onze doelen voor het jaar te behalen.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Belangrijkste merken vorig jaar 4 procent duurder geworden

20/09/2017

De tien belangrijkste merken in de supermarkten zijn vorig jaar met 4,2 procent duurder geworden ten opzichte van een jaar eerder. Daarmee stijgen de prijzen in ons land veel sneller dan in de buurlanden. Het prijsverschil tussen huismerken en A-merken is ook nergens groter.

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Colruyt lanceert digitaal platform voor voedingskeuzehulp

20/09/2017

De Colruyt Group lanceert vandaag het nieuwe digitale platform ‘Productzoeker’ met alle mogelijke informatie over de voedingsproducten van de huismerken binnen de groep. Zo moeten klanten eenvoudiger de juiste dieetkeuzes kunnen maken.

Koffiemaker Miko groeit sterk

20/09/2017

De Turnhoutse koffie- en kunststofgroep Miko is in de eerste helft van het jaar met meer dan 12% gegroeid en is goed op weg om zo voor de eerste keer een jaaromzet van meer dan 200 miljoen euro te halen.

Spadel investeert 12,8 miljoen in Spa Monopole

20/09/2017

De groep Spadel gaat 12,8 miljoen euro investeren in de bottelarij Spa Monopole. Daar komt een volledige nieuwe bottelingslijn om de groei van de gearomatiseerde waters op te vangen. De uitbreiding moet in februari 2018 klaar zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top