Carlsberg ziet omzet afnemen | RetailDetail

Carlsberg ziet omzet afnemen

Carlsberg ziet omzet afnemen

De Deense brouwer Carlsberg zag zijn omzet in het eerste halfjaar met bijna 4% zakken tot 31,243 miljard kroon of zowat 4,2 miljard euro. Toch konden de Denen hun nettowinst met een kwart opdrijven.

Verkocht volume loopt terug

De brouwerijgroep, die geleid wordt door de Nederlander Cees ’t Hart, moest zich in de eerste zes maanden tevreden stellen met een kleiner verkocht volume. In het eerste semester van 2015 verkocht Carlsberg nog voor 70,9 miljoen hectoliter, nu was dat nog 70,0 miljoen hectoliter. De terugloop werd voornamelijk veroorzaakt door lagere verkopen in het Verenigd Koninkrijk, Finland, Polen en China. Daar kwam in het tweede kwartaal nog een negatieve volumeontwikkeling in Oost-Europa bij.

 

De daling van het verkochte volume kon niettemin worden gecompenseerd door een verbetering van de productmix, waarbij de omzet per hectoliter met 5% toenam en er op die manier toch een autonome groei van 4% kon worden voorgelegd. Die werd echter weer onderuit gehaald door tegenzittende wisselkoersevoluties in de meeste markten zoals Oost-Europa, Groot-Brittannië, Noorwegen en China.

 

Toch kon het bedrijf uiteindelijk een hogere nettowinst realiseren. Het onderste cijfer in de boekhouding steeg immers van 1,495 miljard kroon (200 miljoen euro) tot 1,867 miljard kroon (250 miljoen euro), onder meer door enkele eenmalige opbrengsten.

 

Op schema met actieplannen

Carlsberg zegt bovendien dat het op schema zit met zijn belangrijkste regionale actieplannen. Zo steeg de operationele marge in West-Europa tot 12,1%, onder meer door een betere prijsmix. In Azië zorgde een betere prijsmix dan weer voor een organische toename van de verkopen met 4%, ondanks een terugval in volume in China. In Oost-Europa kon ondanks tegenvallende verkopen toch 8% organische groei in omzet worden opgetekend.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Minder omzet maar meer winst voor Maxeda

23/07/2018

Maxeda, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Praxis en Brico, publiceerde zopas degelijke bedrijfsresultaten. In Nederland gaan de zaken beter dan in België. De groep wil groeien met kleinere stadswinkels.

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.