Carrefour: “Markt is nog niet verzadigd” | RetailDetail

Carrefour: “Markt is nog niet verzadigd”

Carrefour: “Markt is nog niet verzadigd”

Volgens François-Melchior de Polignac, CEO van Carrefour België, is er wel degelijk nog ruimte voor het nieuwe Easy-concept van het supermarktbedrijf. Daarmee spreekt hij een studie tegen die zegt dat de Belgische markt verzadigd is.

Honderden vestigingen Easy-concept

“De markt is dicht, maar niet verzadigd. Er is nog ruimte”, zegt De Polignac in een interview met L’Echo. Daarmee spreekt hij een studie van CRISP (Centrum voor socio-politiek onderzoek en informatie) tegen, dat stelt dat de Belgische markt voor supermarkten stilaan volledig volzet is.

 

Carrefour zet dan ook door met zijn plan om met Easy een volledig nieuwe keten uit te bouwen. Dit jaar moeten er al zeven filialen openen en uiteindelijk moeten er over heel België honderden vestigingen komen. Dit jaar gaat de groep alles samen zeventien nieuwe winkels openen, waarmee het in totaal op 771 supermarkten komt.

 

Moeilijk jaar

De Pollignac spreekt ook van een moeilijk jaar. In de eerste negen maanden van het boekjaar steeg de omzet met slechts 0,4% naar 3,2 miljard euro. Die quasi stabiele omzet was dan ook het gevolg van een aantal moeilijke factoren: zo was er het weer dat de verkoop in textiel en tuin beïnvloedde en zorgde de accijnsverhoging voor een daling van de verkoop van drank. Daarnaast waren er doorheen het jaar meerdere periodes waarin de verkoopvolumes van consumentenproducten daalden. “Dat hadden we niet meer meegemaakt sinds 2008”, aldus de topman.

 

Toch wil Carrefour niet meegaan in wat De Pollignac zelf “het spel van Ahold Delhaize” noemt. Een aantal fabrikanten stelden immers dat die tijdens onderhandelingen onredelijke dingen hadden geëist. Toch wil ook Carrefour zijn winstgevendheid behouden, zonder daarmee de klant te treffen. Daarom probeert het ook te vermijden dat fabrikanten hun prijzen doen stijgen.

 

“We proberen uit te leggen dat, tenzij de grondstoffenprijzen opeens beginnen te klimmen, dit niet gerechtvaardigd is en dat noch zij, noch wij er belang bij hebben dat de prijs stijgt aan de kassa.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Alken-Maes verkoopt meer bier

20/07/2018

Brouwerij Alken-Maes, een onderdeel van de groep Heineken, heeft in 2017 meer bier verkocht maar wel minder winst gemaakt als gevolg van harde concurrentie in het binnenland en lagere marges voor de export.

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Eerste Belgische stadswinkel voor The Belgian Chocolate House

19/07/2018

Voor het eerst opent The Belgian Chocolate House (de grootste chocoladeretailer ter wereld met liefst 1000 ton per jaar) een boetiek in een Belgische winkelstraat. Klanten kunnen er ook ter plaatse consumeren.

Carrefour lanceert personal shopper en levering binnen 1,5 uur

19/07/2018

Supermarktketen Carrefour schakelt een tandje bij in service: een personal shopper kiest je producten uit, een bakfiets levert die binnen anderhalf uur thuis. "Retailers moeten het verschil maken in service, en dit is nog maar het begin", vertelt RetailDetail-stichter Jorg Snoeck.

Minister Peeters toch akkoord met brugpensioenplan Carrefour

18/07/2018

Zoals verwacht heeft economieminister Kris Peeters het herstructureringsplan van Carrefour goedgekeurd, inclusief de 'brugpensioen'-regeling. De minister zei dat hij zekerheid voor werknemers verkoos boven het bestrijden van "een verkeerd signaal".