Carrefour: “Markt is nog niet verzadigd” | RetailDetail

Carrefour: “Markt is nog niet verzadigd”

Carrefour: “Markt is nog niet verzadigd”

Volgens François-Melchior de Polignac, CEO van Carrefour België, is er wel degelijk nog ruimte voor het nieuwe Easy-concept van het supermarktbedrijf. Daarmee spreekt hij een studie tegen die zegt dat de Belgische markt verzadigd is.

Honderden vestigingen Easy-concept

“De markt is dicht, maar niet verzadigd. Er is nog ruimte”, zegt De Polignac in een interview met L’Echo. Daarmee spreekt hij een studie van CRISP (Centrum voor socio-politiek onderzoek en informatie) tegen, dat stelt dat de Belgische markt voor supermarkten stilaan volledig volzet is.

 

Carrefour zet dan ook door met zijn plan om met Easy een volledig nieuwe keten uit te bouwen. Dit jaar moeten er al zeven filialen openen en uiteindelijk moeten er over heel België honderden vestigingen komen. Dit jaar gaat de groep alles samen zeventien nieuwe winkels openen, waarmee het in totaal op 771 supermarkten komt.

 

Moeilijk jaar

De Pollignac spreekt ook van een moeilijk jaar. In de eerste negen maanden van het boekjaar steeg de omzet met slechts 0,4% naar 3,2 miljard euro. Die quasi stabiele omzet was dan ook het gevolg van een aantal moeilijke factoren: zo was er het weer dat de verkoop in textiel en tuin beïnvloedde en zorgde de accijnsverhoging voor een daling van de verkoop van drank. Daarnaast waren er doorheen het jaar meerdere periodes waarin de verkoopvolumes van consumentenproducten daalden. “Dat hadden we niet meer meegemaakt sinds 2008”, aldus de topman.

 

Toch wil Carrefour niet meegaan in wat De Pollignac zelf “het spel van Ahold Delhaize” noemt. Een aantal fabrikanten stelden immers dat die tijdens onderhandelingen onredelijke dingen hadden geëist. Toch wil ook Carrefour zijn winstgevendheid behouden, zonder daarmee de klant te treffen. Daarom probeert het ook te vermijden dat fabrikanten hun prijzen doen stijgen.

 

“We proberen uit te leggen dat, tenzij de grondstoffenprijzen opeens beginnen te klimmen, dit niet gerechtvaardigd is en dat noch zij, noch wij er belang bij hebben dat de prijs stijgt aan de kassa.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Coca-Cola groeit dankzij Light en Zero

25/04/2018

In zijn eerste kwartaal noteerde Coca-Cola een omzetdaling met 16%, maar dat is voor de frisdrankenproducent nog steeds beter dan verwacht. Op eigen kracht verhoogt Coca-Cola de omzet met 5%, onder meer door de herlancering van zijn suikervrije drankjes.

Carrefour België rondt kaap van 300 Express-winkels

24/04/2018

Morgenavond opent Carrefour zijn 300ste Express-winkel in België, nummer 92 alweer in de Brusselse regio. Dat is een belangrijke mijlpaal voor de winkelketen, die in de nieuwe Express ook zijn herwerkt winkelconcept voor doorgaande klanten lanceert.

Albert Heijn test ‘rustig-aan-kassa’

24/04/2018

Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.

Mayonaisemerk Hellmann’s opent eigen deli in Antwerpen

23/04/2018

Op de Antwerpse Grote Markt heeft Unilever voor haar sauzenmerk Hellmann’s een deli in New Yorkse stijl geopend. De broodjes- en burgerbar “Richard’s by Hellmann’s” is wel slechts een pop-up, die zes weken open blijft.

Nestlé is de vier vingers van KitKat kwijt

23/04/2018

De vier ‘vingers’ van de chocoladereep KitKat zijn niet typisch genoeg om Nestlé het alleenrecht ervoor toe te kennen. Het Europees Gerechtshof beslecht zo een lange juridische strijd tussen KitKat en Leo.

Picnic bouwt distributiecentrum vlakbij België

23/04/2018

Vorige week nog maakte Picnic bekend zijn service uit te breiden naar twee nieuwe Noord-Brabantse steden; vandaag kondigt de online supermarkt de bouw van een distributiecentrum in Eindhoven aan. Het magazijn moet in mei al operationeel zijn.